lillewinger skrev: 17 des 2021, 00:32 Selgeren sier han nettop har gjort en full scervise/overhaling på sykkelen til en verdi av 17000kr.
Reparert for 17k, spennende å høre hva det er …
Når jeg ser på annonser så er det sykkelens tillstand, kosmetisk utseende sammen med servicelogg som er av interesse. Hvis annonsen beskriver en velholdt strøken sykkel så forventes det at den er det, er det ingen servicelogg eller mangelfull skal prisen indikere det.
Servicelogg skal også være troverdig, alle servicer gjennom mange år utført av samme firma, bærer preg av å være skrevet med samme kulepenn, samme stempel, signert av samme person og ekstremt pent ført i serviceheftet. Da blir jeg skeptisk, men for all del det kan være elektronisk logg som er overført manuelt til servicehefte i senere tid. Velger å være mistenksom inntil det motsatte er bevist
Ser ofte annonser som ramser opp hva som akkurat er byttet til x antall tusen kroner, ex drev kjede, motorolje, dekk, lakkert tank osv Dette er av ingen interesse hvis sykkel’n annonseres som velholdt og strøkne. Det virker som dette skal kompensere for en ikke eksisterende servicelogg.
Det er helt klart att en sykkel som annonseres uten skader, servicer fulgt og når neste service «is due» påvirker pris!
Forstår heller ikke det med at når garanti er utgått da er det plutselig ikke behov for service lengre, da kan liksom alle bare bytte olje i garasjen uten å ha innsyn i hva som faktisk må gjøres på service. Pris eller salgsverdi på sykkel har vel ingen ting med service / reparasjoner å gjøre, forsikring, service og reparasjoner etc koster jo det samme uavhengig om du har sykkel til 20k eller 160k. Det som skiller er delepriser og omfang i arbeide.
En pent brukt vellholdt sykkel hvor eier har stått for vedlikeholdet selv kan være veldig bra og de fleste som gjør dette selv er klar over betydningen av å ta vare på kvitteringer for kjøpte deler samt dato dette blir utført.