Jeg skal ikke moralisere over hva som er rett og galt, men her synes jeg du er litt drøy i uttalelsen. Grunnen til at han ikke slipper inn i landet og er holdt tilbake i forvaring er feil på visum søknaden slik jeg har forstått det. Han har da ikke bevegelses frihet i det landet til papirene er i orden. Slik ar det i mange land. Regler er regler selv for store idrettsmenn. Ser man litt nærmere på det opp mot lignende saker så har han pr. definisjon søkt visum på feil grunnlag og kanskje har han oppgitt feil informasjon på et offentlig dokument for alt det vi vet gjennom media. Det er også straffbart.
Til sammenligning ser jeg i signaturen din at du selv bor i et land som nylig har bestemt ved lov at alle over 50 år SKAL vaksineres. https://www.corriere.it/cronache/22_gen ... 4787.shtml
Det var vel også snakk om en god del store bøter og straffer dersom ikke dette blir overholdt både for arbeidsgivere, butikker som mottar kunder etc.etc, her snakker vi om overvåkning og brudd på personvern kanskje slik som det er lagt opp til.
Så hvor er kanskje det totalitære diktaturet?
Legger ikke opp til en stor diskusjon, men jeg vil bare påpeke at det er flere siden av saken som kanskje er relevant.