Tidlig på -70 tallet var vi mange som kjørte og jakta på billige mopeder og motorsykler som var forbruksvare, de ble kjørt i filler eller i beste fall reparert og solgt for å finansiere nye kjøp. Billig, ja det måtte være billig for penger var det ekstremt lite av. Fantastisk tid, det ble kjørt på gårdsveier, seterveier, skogsbilveier, innom bygdaveien for å få løypekartet til å henge sammen og etter slåtten brukte vi også jordene der de bratteste bakkene ble brukt for å teste hvor bra "redskap du hadde" ... "Hillclimb" hadde vi verken sett eller hørt om men vi vet hvordan det funker :) Den gangen henta vi bensin i skjulet hos bestefar eller hvis det var tomt måtte vi til bensinstasjonen på tråsykkel med 5 liters kanner og literprisen var rundt kr 1,50 så en fem liter var skikkelig hogg i beholdningen som ofte besto av litt kontant og resten i tomflasker. Tur / retur bensinstasjonen var ca 9 - 10 km.
Syklene var alt mulig, en kompis hadde BSA 500, en annen hadde Vespa 175 scooter, en hadde NSU 175, to ekstremt heldige hadde Tempo Sport men det var mest mopeder og standard Tempo 125, 150 og 175 og der var jeg.
En avskilta Tempo 150 stivrammer fikk vi for ca kr 150 den gangen, den måtte da trilles eller taues hjem for vask, tømmes for gammel bensin og gjerne rense gasser samt få luft i hjula og kanskje noe annet plukk ... Vi demonterte ofte deler som ikke vi så som nødvendig å kjøre med og som forenklet reparasjoner og vedlikehold. Min far hadde en uisolert en bils garasje som jeg og mitt søskenbarn etterhvert hadde smekk full med deler og sykler, komplett delelager for Tempo :) Når vi ble eldre lånte vi en traktor med tilhenger og høye karmer, det ble flere lass med deler og rammer til nætmeste søppelfylling. Fant en 150 tilsvarende på finn, se annonse:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=245808791
En Tempo med langpute, støtdempere bak og komplett med bagasjebærer i kjørbar stand som bare kunne registreres betalte vi fra ca kr 250 ... Eldre kar i bygda hadde avskilta en slik til fordel for splitter ny 4 gears Corvette moped og jeg kjøpte hans 1957 Tempo for kr 250 helt lik sykkel`n i finn annonsen her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=212793057
Gamle mopeder kjøpte vi fra kr 50 til 250, de billigste var tråmopeder med håndgear og to eksempel fra finn her:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=243925640
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=240826319
Som entusiastisk sporadisk leser av svenske MC-Nytt fra ca 1970 som måtte kjøpes på Lillehammer 50 km unna fulgte vi med på de japanske syklene som kom og selvfølgelig engelske som også noen av de store gutta i bygda hadde. Fantastisk tid, ingen mobil, ingen pc, bare sunne interesser som tohjulinger og etterhvert jenter. På den tida hadde vi nesten ikke tid til å spise, ja du måtte faktisk ut for å møte jevnaldrende, nærmeste veikryss, butikk eller bensinstasjon og når vi ble eldre også på "kroa"
