Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 07:40
Når jeg gikk på skolen (industri rørlegger) for maaange år siden så sveiset vi med gass og sveisetråd. Jeg syntes faktisk det var overraskende enkelt jeg da. Man hadde liksom mer kontroll. Jeg har sveiset LITT med MIG i de senere år, men kan vel ikke si at resultatet ble veldig heldig. Man er liksom mer prisgitt apparatet, på en måte.
Det jeg har sveiset med mest i voksen alder er slike elektroder man bytter ut. (husker ikke navnet). Disse var også ganske enkle å få til pene sveiseskjøter med. Men MIG ble litt sprutbæsj for min del. Men jeg har heller ikek sveiset så mye med MIG at jeg ble god på det heller, bare så det er sagt.
Her er justering viktig for å få god sveiseopplevelse, strømstyrke, trådmating, gassinnstilling, holde sveisemunnstykke rent til enhver tid (rense fysisk evt spray eller pasta) avstand til emne og har du eldre apparat som ikke har vært servet på en tid er det viktig å holde slangepakka så rett som mulig for å få jamn trådmating med jamn fin sveis. Viktig å få sveis med god innbrenning i emnet samt jevn flyt i sveisen, gjør du dette riktig blir det lite etterarbeide med vinkelsliper og sveisehakke. Godlyden må være der og har du sveist med riktig oppsett / justering tidligere hører du det :)
Har alltid beskrevet min sveising som MIG men har brukt mye blandingsgass som da er det MAG sveis men nå bruker jeg Argon som da blir MIG sveis.
Brukt vs ny. Ved kjøp av veldig bra brukt trådmater av kjente merker som Kempi, Esab osv kan du fort ryke på noen kroner i servicedeler og tid for å bytte i bestefall føringshjul, trådføringsslange i slangepakke, deler på sveisehåndtaket. I verste fall også bytte hele slangepakka med jordkabel.
Men har du ingen erfaring med sveis vil du få raskere og bedre resultat med MMA sveis (pinne) samt billigre enklere vs MIG / MAG (trådmater).
Min Migatronic trådmater:
viewtopic.php?p=395974#p395974
Min gassflaske som brukes til MIG og TIG:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... ss-008539/
Vil jeg sveise bare MAG uten mulighet for TIG velger jeg denne gassen:
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... ng-008540/