Vår i Østerdalen
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Vår i Østerdalen
Heisann,
Jeg bor i Trondheim og har nylig kjøpt meg en sykkel som står i Oslo, og det vil den nok fortsette å gjøre frem til våren når jeg kan kan kjøre den nordover. Jeg har derimot ikke så mye erfaring med verken E6 eller Østerdalen på vårparten og lurer derfor på om andre har noen formening om hva man kan forvente av føre i april.
Er det god sannsynlighet for å kunne treffe på noe kjørbart føre eller er det en smule optimistisk at jeg skal kunne få den opp i løpet av April?
Jeg bor i Trondheim og har nylig kjøpt meg en sykkel som står i Oslo, og det vil den nok fortsette å gjøre frem til våren når jeg kan kan kjøre den nordover. Jeg har derimot ikke så mye erfaring med verken E6 eller Østerdalen på vårparten og lurer derfor på om andre har noen formening om hva man kan forvente av føre i april.
Er det god sannsynlighet for å kunne treffe på noe kjørbart føre eller er det en smule optimistisk at jeg skal kunne få den opp i løpet av April?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vår i Østerdalen
Heisan! Og velkommen med første innlegg her på forumet
.
Kjenner ikke til aprilværforholdene i Østerdalen selv, men jeg mener å huske at biker 7 her inne bor i området.
Så kan hende han kikker innom her og skriver litt om hva som er normalt og vanlig på den tiden.
Hvis han ikke gjør det kan du kanskje sende ham en PM?

Kjenner ikke til aprilværforholdene i Østerdalen selv, men jeg mener å huske at biker 7 her inne bor i området.
Så kan hende han kikker innom her og skriver litt om hva som er normalt og vanlig på den tiden.
Hvis han ikke gjør det kan du kanskje sende ham en PM?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Vår i Østerdalen
Ikke erfaring med Østerdalen men Gudbrandsdalen blir fort kjørbar eller den er vel det hele året men da må du over Dovrefjell.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Vår i Østerdalen
Husker nok litt feil da, AJAJ skrev: 30 jan 2022, 14:09 Kjenner ikke til aprilværforholdene i Østerdalen selv, men jeg mener å huske at biker 7 her inne bor i området.

Skal jeg evt. tippe på det trådstarter spør om, så vil jeg kanskje si ca midten av april hvis heldig med værforhold, men muligens litt senere.
Strekningen Tynset-Ulsberg (over Kvikne) er vel kanskje den mest usikre her..

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Vår i Østerdalen
Jeg var i nesten samme situasjon April 2005.
Jeg hadde avtalt med selger å fly til Værnes fra Oslo så fort vær og føre tillot kjøring ned igjen den våren. Jeg hadde alt klart i forhold til overtagelse, untatt levert han sjekken, og undertegnet salgsmelding, bare ventet på været. Først 21. april ble været OK. Kjapp handling på Værnes etter 5 minutt testtur, og jeg dundret sørover.
Været var skiftende fra opphold- regn, litt sludd og før Oppdal stoppet jeg for en kaffe, og avgjøre E-6 eller Østerdalen.
Sluddet hadde gitt seg, solen begynte å varme og skinne,,,Dovre ble det og det ble en nyyyyydelig tur på bar og etterhvert tørr asfalt mellom snøbrøytekanter !

Jeg hadde avtalt med selger å fly til Værnes fra Oslo så fort vær og føre tillot kjøring ned igjen den våren. Jeg hadde alt klart i forhold til overtagelse, untatt levert han sjekken, og undertegnet salgsmelding, bare ventet på været. Først 21. april ble været OK. Kjapp handling på Værnes etter 5 minutt testtur, og jeg dundret sørover.
Været var skiftende fra opphold- regn, litt sludd og før Oppdal stoppet jeg for en kaffe, og avgjøre E-6 eller Østerdalen.
Sluddet hadde gitt seg, solen begynte å varme og skinne,,,Dovre ble det og det ble en nyyyyydelig tur på bar og etterhvert tørr asfalt mellom snøbrøytekanter !

"Do the right thing"
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vår i Østerdalen
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Re: Vår i Østerdalen
Det ser ut som jeg ikke er helt på bærtur her nei, men jeg må sikkert belage meg på å vente et stykke ut i april. Det er jo timingen som er utfordringen egentlig siden det er snakk om at jeg potensielt skal være opptil en uke på østlandet før jeg kjører nordover.
Begge dalene er jo greie alternativer, men både dovrefjell og kvikneskogen kan være utfordrende. Dog ligger dovre drøye 300m høyere så jeg har nok mest trua på Østerdalen. Jeg får studere litt værmeldinger og se litt på det. Vegvesenet har jo nok av kamera man kan titte litt på også når det nærmer seg.
Så lenge sykkelen er i bartebyen før mai så burde jeg vel kunne si meg fornøyd.
Begge dalene er jo greie alternativer, men både dovrefjell og kvikneskogen kan være utfordrende. Dog ligger dovre drøye 300m høyere så jeg har nok mest trua på Østerdalen. Jeg får studere litt værmeldinger og se litt på det. Vegvesenet har jo nok av kamera man kan titte litt på også når det nærmer seg.
Så lenge sykkelen er i bartebyen før mai så burde jeg vel kunne si meg fornøyd.
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Vår i Østerdalen
Er det mye å spare på å hente kontra å få den fraktet? Tenk på all den puslinga og stellinga du kan få hjemme til sesongstart. Jeg hadde blitt mere enn smårar skulle jeg venta i flere måneder. I Trondheim kan du sikkert begynne sesongen så smått i Mars også uten å tenke på været over fjellet.
Yamaha XJR 1300
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Re: Vår i Østerdalen
Jeg har ikke garasje så jeg får ikke gjort noe særlig med sykkelen her uansett. Det er også snakk om en helt ny sykkel, så behovet for fikling begrenser seg til montering av utstyr.Audi Mannen skrev: 31 jan 2022, 08:07 Er det mye å spare på å hente kontra å få den fraktet? Tenk på all den puslinga og stellinga du kan få hjemme til sesongstart. Jeg hadde blitt mere enn smårar skulle jeg venta i flere måneder. I Trondheim kan du sikkert begynne sesongen så smått i Mars også uten å tenke på været over fjellet.
Jeg sparer allerede et par tusen på å være en uke på østlandet og ta første service der nede (service er mye dyrere i Trondheim av en eller annen grunn) og det er vel ikke veldig sannsynlig at det koster mindre enn 4000 for transport så da er vi oppe i minst 6000 ekstra for å frakte kontra å hente som planlagt. Men jeg skal nå høre med forhandler hva de eventuelt skal ha for det, men det er mye utstyr som skal kjøpes så jeg er i utgangspunktet ikke så gira på å bruke penger på transport også.
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Re: Vår i Østerdalen
Det er en Royal Enfield Himalayan. Og den står jo klar for henting hos Lazyboyz, så det blir definitivt en lang vinter ...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vår i Østerdalen
Artig og veldig interessant!Grankongla skrev: 31 jan 2022, 09:20Det er en Royal Enfield Himalayan. Og den står jo klar for henting hos Lazyboyz, så det blir definitivt en lang vinter ...
Har prøvekjørt en slik selv :) . Det kan du lese om her:
viewtopic.php?p=401787#p401787
Skal bli spennende å høre om dine erfaringer etter hvert

Så.... gratulerer med ny og ganske annerledes sykkel enn det meste annet der ut

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Vår i Østerdalen
Kult, har kikka litt på den jeg også som en lett liten til og fra jobb. Tror det er mye sykkel for pengene. Jeg får se når som junior her i huset holder på med valg av A2 sykkel. Mulig jeg kjøper den av han når han er ferdig med sin periode, men det blir sikkert en Duke 390 eller kanskje en Husky 401. På den måten så får jeg han kanskje til å ta det litt roligere og penere når han vet at "far" kjøper sykkelen hvis den er godt holdt. Men et spennende valg med Royal Enfield. Vet ikke hvordan de har solgt her til lands, men det er i hvert fall fryktelig lite av de til salgs brukte, så eierne liker de tydeligvis.Grankongla skrev: 31 jan 2022, 09:20Det er en Royal Enfield Himalayan. Og den står jo klar for henting hos Lazyboyz, så det blir definitivt en lang vinter ...
Yamaha XJR 1300
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Re: Vår i Østerdalen
Du oppsummerer godt der i hvert fall. Litt svak motor og bremser, men gode kjøreegenskaper og mye sjarm!AJ skrev: 31 jan 2022, 09:27Artig og veldig interessant!
Har prøvekjørt en slik selv :) . Det kan du lese om her:
viewtopic.php?p=401787#p401787
Skal bli spennende å høre om dine erfaringer etter hvert!
Så.... gratulerer med ny og ganske annerledes sykkel enn det meste annet der ut.
Jeg gleder meg veldig, men er spent på hva jeg egentlig kommer til å synes om farten. Teorien min er at det med våre fartsgrenser vil gå helt fint, og jeg vet med meg selv at jeg egentlig burde holde meg unna raske sykler ...
Jeg ble også veldig solgt på hvor lettkjørt den angivelig skal være offroad. Selv en CRF300 Rally er visstnok mye mer jobb å håndtere når det blir røft. Den ser ut som den er klar for alt, og det er konklusjonen til de fleste som tester den også.
Det er en gruppe på facebook med en del norske Himalayan eiere og der er det nå i hvert fall mye lovord. En gjenganger er at raskere sykler blir stående i garasjen.Audi Mannen skrev: 31 jan 2022, 09:38 Kult, har kikka litt på den jeg også som en lett liten til og fra jobb. Tror det er mye sykkel for pengene. Jeg får se når som junior her i huset holder på med valg av A2 sykkel. Mulig jeg kjøper den av han når han er ferdig med sin periode, men det blir sikkert en Duke 390 eller kanskje en Husky 401. På den måten så får jeg han kanskje til å ta det litt roligere og penere når han vet at "far" kjøper sykkelen hvis den er godt holdt. Men et spennende valg med Royal Enfield. Vet ikke hvordan de har solgt her til lands, men det er i hvert fall fryktelig lite av de til salgs brukte, så eierne liker de tydeligvis.

Himalayan har sine problemer og den indiske kvaliteten er fortsatt ikke helt oppe og nikker med de japanske men når sykkelen er så enkel at den kan fikses i ei veigrøft hvor som helst i verden så går nå det greit. Spesielt med tanke på prisen.
Lazyboyz skal for øvrig ha 3500 kr for å sende sykkelen nordover, så det er jo noe å tenke på ... jeg har dessverre god tid til å tenke.
Edit: Man kan jo nesten ikke snakke om Himalayan uten å hente frem Nathan the postman da. En forkjemper for små motorer som definitivt vet hvordan han skal bruke dem. Jeg tror de han tar igjen på slutten her har adskillig mer kraft å rutte med. https://www.youtube.com/watch?v=ybXkTP4-pQo
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Vår i Østerdalen
Tail of the dragon har 30 mph fartsgrense og det mysser av troopers/ speedtraps.
Lett trimmet moped holder egentlig der.
Lett trimmet moped holder egentlig der.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后