Hjelp!! Bytte blinklys bak
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 12 sep 2021, 23:27
- Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018
Hjelp!! Bytte blinklys bak
Hei
Jeg har kjøpt meg led blinklys bak som skal erstatte de originale lyspære blinklysene. Men må jeg ha et nytt relé eller vil blinklysene fram (som enda er lyspærer) i praksis funke som en motstand? Eller vil blinklysene fram blinke veldig sakte hvis jeg bytter til led relé?
Jeg ønsker ikke å bytte til en ekstra motstand så det er ikke vits til å foreslå det.
Jeg kunne selvfølgelig byttet fram og men jeg ønsker ikke å begynne å ta av kåper og slik i fare for å miste skruer osv.
Jeg har laget en avstemning hvor du kan trykke på det alternativet som du mener er best.
Ikke trykk hvis du ikke vet.
Takker på forhånd for svar.
Jeg har kjøpt meg led blinklys bak som skal erstatte de originale lyspære blinklysene. Men må jeg ha et nytt relé eller vil blinklysene fram (som enda er lyspærer) i praksis funke som en motstand? Eller vil blinklysene fram blinke veldig sakte hvis jeg bytter til led relé?
Jeg ønsker ikke å bytte til en ekstra motstand så det er ikke vits til å foreslå det.
Jeg kunne selvfølgelig byttet fram og men jeg ønsker ikke å begynne å ta av kåper og slik i fare for å miste skruer osv.
Jeg har laget en avstemning hvor du kan trykke på det alternativet som du mener er best.
Ikke trykk hvis du ikke vet.
Takker på forhånd for svar.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Med tanke å at du spesifikt sier at du ikke ønsker å legge til flere motstander, så stemmer jeg nei. Jeg TROR du kan få problemer med at de nye LED blinklysene ikke blinker som dem skal.
Vertfall så er dette et problem på nærmest alle nyere biler som ikke blir levert med LED lys orginalt.
Grunnen (tror jeg) til at dette skjer er fordi "hjernen" i sykkelen ikke merker nok motstand i et LED lys og tror derfor at pæren er røket.
Jeg har testet ut dette en del på tilhenger til bil og det eneste som fikser biffen er en motstand.
Hvis det er andre glødepærer på samme kurs så kan det hende du slipper motstand. Jeg er usikker på om "hjernen" klarer og skille på venstre blinklys fremme og venstre bak. Men på nyere sykler vil dem trolig merke dette. Men dette har jeg som nevnt fint lite peiling på. Det er nok noen mekanikere her inne som kjenner det tekniske på motorsykler langt bedre enn meg.
Når det er sagt så er det jo såre enkelt og legge til en motstand så jeg forstår ikke hvorfor dette er utelukket. En vanlig blinklyspære til motorsykkel er på rundt 20watt (12V). Men det betyr trolig ikke at man trekker å belaste kursen med så mye for å "lure" systemet til å tro at det sitter en glødepære der.
Inne i disse tilhengerkontaktene som Biltema selger som skal få en tilhenger med LED lys til å fungere som den skal, så sitter det kun små 2W motstander på 120ohm. Blinklysene er jo ikke på hele tiden heller så jeg ville først testet med slike.
Disse festes mellom +12V til blinklys og minus (jord). Altså i parallel. Når releet lukkes så vil "hjernen" se at det er motstand og vil ikke tro at pæren er gåen. Er hjernen såpass sofistikert at den også kan måle strøm, så kan du få problemer og må da bruke større motstand.
Sjekk også om led blinklysene du har kjøpt har en innbygget krets som eliminerer problemet ditt. Det kan godt hende dem har. Hvis ikke dem har det og du ikke vil legge til motstand, så har jeg følgende konklusjon:
Koble dem til å se om det virker. Vil du være 100% sikker før du kobler til de nye blinklysene så dropp det. Med stor sannsynlighet vil dem ikke blinke som dem skal så sant dem ikke har en indre krets som motvirker dette.
Vertfall så er dette et problem på nærmest alle nyere biler som ikke blir levert med LED lys orginalt.
Grunnen (tror jeg) til at dette skjer er fordi "hjernen" i sykkelen ikke merker nok motstand i et LED lys og tror derfor at pæren er røket.
Jeg har testet ut dette en del på tilhenger til bil og det eneste som fikser biffen er en motstand.
Hvis det er andre glødepærer på samme kurs så kan det hende du slipper motstand. Jeg er usikker på om "hjernen" klarer og skille på venstre blinklys fremme og venstre bak. Men på nyere sykler vil dem trolig merke dette. Men dette har jeg som nevnt fint lite peiling på. Det er nok noen mekanikere her inne som kjenner det tekniske på motorsykler langt bedre enn meg.
Når det er sagt så er det jo såre enkelt og legge til en motstand så jeg forstår ikke hvorfor dette er utelukket. En vanlig blinklyspære til motorsykkel er på rundt 20watt (12V). Men det betyr trolig ikke at man trekker å belaste kursen med så mye for å "lure" systemet til å tro at det sitter en glødepære der.
Inne i disse tilhengerkontaktene som Biltema selger som skal få en tilhenger med LED lys til å fungere som den skal, så sitter det kun små 2W motstander på 120ohm. Blinklysene er jo ikke på hele tiden heller så jeg ville først testet med slike.
Disse festes mellom +12V til blinklys og minus (jord). Altså i parallel. Når releet lukkes så vil "hjernen" se at det er motstand og vil ikke tro at pæren er gåen. Er hjernen såpass sofistikert at den også kan måle strøm, så kan du få problemer og må da bruke større motstand.
Sjekk også om led blinklysene du har kjøpt har en innbygget krets som eliminerer problemet ditt. Det kan godt hende dem har. Hvis ikke dem har det og du ikke vil legge til motstand, så har jeg følgende konklusjon:
Koble dem til å se om det virker. Vil du være 100% sikker før du kobler til de nye blinklysene så dropp det. Med stor sannsynlighet vil dem ikke blinke som dem skal så sant dem ikke har en indre krets som motvirker dette.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Hvis det er en eldre sykkel du har, så er faktisk sjansen større for at det virker tror jeg. Er sykkelen din av nyere modell, så tror jeg ikke jeg ville veddet veldig mye på at det funket optimalt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
2 muligheter enten legge inn motstand eller så blinker det fort som pokker.
Bytte relee er også mulig-men må ha rett kobling.
Er det styrt av ECU så får du "chassisfeil"..
Bytte relee er også mulig-men må ha rett kobling.
Er det styrt av ECU så får du "chassisfeil"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Jepp, det tror jeg også.mekkern skrev: 02 feb 2022, 05:38 2 muligheter enten legge inn motstand eller så blinker det fort som pokker.
Bytte relee er også mulig-men må ha rett kobling.
Er det styrt av ECU så får du "chassisfeil"..
med et lite forbehold som nevnt over. Hvis venstre fremme og bak er på samme kurs og det er glødepære forran, så KAN det hende det funker med LED lys bak. Men jeg ville som nevnt ikke veddet for mye på det.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Jeg ville kjøpt med den motstanden jeg linket til over. Den er jo uhyre enkel å koble til.
De to sorte kobler man til chassis (jord) og så kobler man en rød ledning til hvert blinklys.
De to sorte kobler man til chassis (jord) og så kobler man en rød ledning til hvert blinklys.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
0,5watt Led blinklys er jo elendig også... bør opp på minst 1watt for brukbart lys.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Ja, mulig. Det kommer vel litt ann på hvor "effektive" diodene er og hvilke dioder som sitter der?mekkern skrev: 02 feb 2022, 05:45 0,5watt Led blinklys er jo elendig også... bør opp på minst 1watt for brukbart lys.
Evt. hvor mange dioder det er snakk om.
Mest sannsynlig sitter det slike dioder i blinklyset:
https://www.aliexpress.com/item/1000004 ... mainSearch
Mest sannsynlig flere enn en og erfaring synes jeg disse lyser ganske godt. Men jo mer jo bedre selvsagt :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Denne kunne missforstås ser jeg så jeg prøver igjen.Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 05:43 Jeg ville kjøpt med den motstanden jeg linket til over. Den er jo uhyre enkel å koble til.
De to sorte kobler man til chassis (jord) og så kobler man en rød ledning til hvert blinklys.
De to sorte kobles altså til jord. Det vil si chassis på sykkelen. De to røde ledningene ut av denne må kobles på ledningen som allerede går fra sikringsboks til blinklysene. Man må altså skjøte disse røde ledningene fra motstanden inn på den røde ledningen som går til blinklysene fra før.
Dette kan gjøres enkelt med to av disse:
https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... mainSearch
Eller på den noe uraffinerte måten. Du avmantler noen millimeter av ledningen som går til lysene og twinner på ledningen fra motstanden og lodder dem fast i hverandre før du surrer inn med elelektriker tape.
Men da får du ikke enkelt koblet dem fra hverandre ved en senere annledning.
Det finnes mer sofistikerte måter å gjøre dette på, men siden du allerede har nevnt at de ter uaktuelt med motstand, så stopper jeg her intil videre :)
Bare husk å isolere +12V ledningene til blinklysene skikkelig. Hvis det ligger løse kontakter der som kommer i kontakt med chassis på sykkelen så blir det kortslutning. ikke noe værre enn at sikringen går, men allikevel greit å ha i bakhodet :)
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
En liten ting til:
Yes... I'm on fire today!!
Gjør det enkelt for deg selv og gjør det skikkelig med en gang. jeg anbefaler ikke å knote med lodding, kapping av ledninger og surring med elektriker tape etc. Det vil gi deg et helvete neste gang du eller andre skal bytte ut lysene eller evt. fikse problemer.
Jeg ville satt på en kontakt på ledningene fra sykkelen til blinklysene. En ho-kontakt på disse og han-kontakt på ledningene fra blinklysene. På den måten kan du enkelt koble dem fra hverandre. Bruk en kontakt som er lett tilgjengelig.
Biltema har en serie kontakter som heter "Jet Seal". Disse er ganske kjente og er vanntette. Du kan også bruke kontakter som heter "deutch connector" og brukes ofte i biler rundt om. Eller du kan bruke XT60/XT30 kontakter.
Alle disse kontaktene er polvendte så man kan ikke koble dem til feil vei. Du kan feks. sette inn en bryter før motstanden, slik at du kan slå denne av/på etter behov. i tillfelle en annen eier eller du selv senere vil bytte tilbake til glødelys.
Nestemann som har sykkelen blir sikkert veldig glad for dette og du gjør det mye enklere for deg selv.
ledningene på sykkelen er som oftest ikke veldig lange og hvis du kapper disse for mye, så står du fort i fare for å måtte skjøte på disse eller evt. legge opp mye ledninger helt fra sikringsboksen. la de orginale ledningene være så langt det lar seg gjøre.
Yes... I'm on fire today!!

Gjør det enkelt for deg selv og gjør det skikkelig med en gang. jeg anbefaler ikke å knote med lodding, kapping av ledninger og surring med elektriker tape etc. Det vil gi deg et helvete neste gang du eller andre skal bytte ut lysene eller evt. fikse problemer.
Jeg ville satt på en kontakt på ledningene fra sykkelen til blinklysene. En ho-kontakt på disse og han-kontakt på ledningene fra blinklysene. På den måten kan du enkelt koble dem fra hverandre. Bruk en kontakt som er lett tilgjengelig.
Biltema har en serie kontakter som heter "Jet Seal". Disse er ganske kjente og er vanntette. Du kan også bruke kontakter som heter "deutch connector" og brukes ofte i biler rundt om. Eller du kan bruke XT60/XT30 kontakter.
Alle disse kontaktene er polvendte så man kan ikke koble dem til feil vei. Du kan feks. sette inn en bryter før motstanden, slik at du kan slå denne av/på etter behov. i tillfelle en annen eier eller du selv senere vil bytte tilbake til glødelys.
Nestemann som har sykkelen blir sikkert veldig glad for dette og du gjør det mye enklere for deg selv.
ledningene på sykkelen er som oftest ikke veldig lange og hvis du kapper disse for mye, så står du fort i fare for å måtte skjøte på disse eller evt. legge opp mye ledninger helt fra sikringsboksen. la de orginale ledningene være så langt det lar seg gjøre.
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 12 sep 2021, 23:27
- Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Er en 2018 modell Suzuki gsxr 125. Men største grunnen til at jeg ikke vil sette inn en resistor/motstand er at jeg har hørt at det kan bli veldig varmt for ledningene. Og de kan i verste fall smelte og sikkert starte Brann.Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 05:29 Med tanke å at du spesifikt sier at du ikke ønsker å legge til flere motstander, så stemmer jeg nei. Jeg TROR du kan få problemer med at de nye LED blinklysene ikke blinker som dem skal.
Vertfall så er dette et problem på nærmest alle nyere biler som ikke blir levert med LED lys orginalt.
Grunnen (tror jeg) til at dette skjer er fordi "hjernen" i sykkelen ikke merker nok motstand i et LED lys og tror derfor at pæren er røket.
Jeg har testet ut dette en del på tilhenger til bil og det eneste som fikser biffen er en motstand.
Hvis det er andre glødepærer på samme kurs så kan det hende du slipper motstand. Jeg er usikker på om "hjernen" klarer og skille på venstre blinklys fremme og venstre bak. Men på nyere sykler vil dem trolig merke dette. Men dette har jeg som nevnt fint lite peiling på. Det er nok noen mekanikere her inne som kjenner det tekniske på motorsykler langt bedre enn meg.
Når det er sagt så er det jo såre enkelt og legge til en motstand så jeg forstår ikke hvorfor dette er utelukket. En vanlig blinklyspære til motorsykkel er på rundt 20watt (12V). Men det betyr trolig ikke at man trekker å belaste kursen med så mye for å "lure" systemet til å tro at det sitter en glødepære der.
Inne i disse tilhengerkontaktene som Biltema selger som skal få en tilhenger med LED lys til å fungere som den skal, så sitter det kun små 2W motstander på 120ohm. Blinklysene er jo ikke på hele tiden heller så jeg ville først testet med slike.
Disse festes mellom +12V til blinklys og minus (jord). Altså i parallel. Når releet lukkes så vil "hjernen" se at det er motstand og vil ikke tro at pæren er gåen. Er hjernen såpass sofistikert at den også kan måle strøm, så kan du få problemer og må da bruke større motstand.
Sjekk også om led blinklysene du har kjøpt har en innbygget krets som eliminerer problemet ditt. Det kan godt hende dem har. Hvis ikke dem har det og du ikke vil legge til motstand, så har jeg følgende konklusjon:
Koble dem til å se om det virker. Vil du være 100% sikker før du kobler til de nye blinklysene så dropp det. Med stor sannsynlighet vil dem ikke blinke som dem skal så sant dem ikke har en indre krets som motvirker dette.
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 12 sep 2021, 23:27
- Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Følger med kontakter som jeg mener passer til original kontakten. skal jeg fjerne de og sette en motstand rett på blinklyskontaktene og sette inn nye kontakter da?
Blinklysledningene er forresten svart og gul.
De gamle lysene er rævva så regner med de lyser bedre enn de.
Blinklysledningene er forresten svart og gul.
De gamle lysene er rævva så regner med de lyser bedre enn de.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Litt usikker på hva du mener her.
Hvis det følger med kontakter som passer rett på, så er det ingen grunn til å knote med å bytte kontakter. Motstand monteres mellom +12V til blinklys og jord (chassis).
Hvis det følger med kontakter som passer rett på, så er det ingen grunn til å knote med å bytte kontakter. Motstand monteres mellom +12V til blinklys og jord (chassis).
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Hvordan du må koble vil da avhenge av hvilken motstand du går for. Om motstanden har kontakter også trenger du jo ikke fjerne noe.andreasaunoien skrev: 02 feb 2022, 08:07 Følger med kontakter som jeg mener passer til original kontakten. skal jeg fjerne de og sette en motstand rett på blinklyskontaktene og sette inn nye kontakter da?
Blinklysledningene er forresten svart og gul.
De gamle lysene er rævva så regner med de lyser bedre enn de.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Man kobler på samme måte, uavhengig av motstand. Kobles i parallel mellom jord og +12V til blinklys. En motstand pr. blinklys.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Gul er med 90% sikkerhet +12V og sort er jord. (eller "minus" som det heter i DC verden)andreasaunoien skrev: 02 feb 2022, 08:07 Følger med kontakter som jeg mener passer til original kontakten. skal jeg fjerne de og sette en motstand rett på blinklyskontaktene og sette inn nye kontakter da?
Blinklysledningene er forresten svart og gul.
De gamle lysene er rævva så regner med de lyser bedre enn de.
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
På et koblingsskjema vil det se likt ut. Hvordan det ser ut fysisk er noe annet.Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 13:29 Man kobler på samme måte, uavhengig av motstand. Kobles i parallel mellom jord og +12V til blinklys. En motstand pr. blinklys.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Men hvordan det ser ut fysisk spiller liten trille. Den ene enden av motstanden til jord og den andre til +12V. Uavhengig av hvordan den ser ut. En motstand kan jo kobles begge veier uansett så det er ett fett bare den kobles mellom jord og +12V.Grankongla skrev: 02 feb 2022, 14:55På et koblingsskjema vil det se likt ut. Hvordan det ser ut fysisk er noe annet.Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 13:29 Man kobler på samme måte, uavhengig av motstand. Kobles i parallel mellom jord og +12V til blinklys. En motstand pr. blinklys.
Det viktigste er tross alt og koble det riktig. Så får det se ut som det gjør til slutt.
-
- Innlegg: 37
- Registrert: 15 jun 2019, 20:32
- Motorsykkelen din: '21 RE Himalayan
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Men det har nå fint lite med poenget mitt å gjøre. Han spurte hva han skal gjøre med kontaktene. Jeg sa at det vil avhenge av motstanden. Noen av de kommer med kontakter, andre gjør ikke det.Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 15:00Men hvordan det ser ut fysisk spiller liten trille. Den ene enden av motstanden til jord og den andre til +12V. Uavhengig av hvordan den ser ut. En motstand kan jo kobles begge veier uansett så det er ett fett bare den kobles mellom jord og +12V.
Det viktigste er tross alt og koble det riktig. Så får det se ut som det gjør til slutt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Slik jeg forsto han så mente han at det var kontakter på blinklysene han mente.Grankongla skrev: 02 feb 2022, 15:10Men det har nå fint lite med poenget mitt å gjøre. Han spurte hva han skal gjøre med kontaktene. Jeg sa at det vil avhenge av motstanden. Noen av de kommer med kontakter, andre gjør ikke det.Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 15:00Men hvordan det ser ut fysisk spiller liten trille. Den ene enden av motstanden til jord og den andre til +12V. Uavhengig av hvordan den ser ut. En motstand kan jo kobles begge veier uansett så det er ett fett bare den kobles mellom jord og +12V.
Det viktigste er tross alt og koble det riktig. Så får det se ut som det gjør til slutt.
Hvis det skulle sitte en kontakt på selve motstanden så er det fortsatt ett fett hvordan denne kobles. Bare den ene siden er til jord og den andre til +12V.
Jeg tror motstanden blir levert med to ferdige ledninger som stikker ut. En til jord, og en til +12V. Voila!
Om motstanden sitter i parallel nærme lykten eller rett etter sikringsboksen spiller liten trille. Plasser den der det passer best.
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 12 sep 2021, 23:27
- Motorsykkelen din: suzuki gsx r 125 2018
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Hvis jeg skal sette på en motstand blir jo de ubrukelig?Bjerknez skrev: 02 feb 2022, 11:09 Litt usikker på hva du mener her.
Hvis det følger med kontakter som passer rett på, så er det ingen grunn til å knote med å bytte kontakter. Motstand monteres mellom +12V til blinklys og jord (chassis).
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Først kobler du blinklysene til sykkelen på vanlig måte. Gul til +12V og sort til jord. Evt. koble dem til med kontakten hvis dem har dette og den passer til sykkelen.
Når det er gjort, så må du feste motstanden og koble den til +12V ledningen som går til blinklyset og den andre enden til den sorte jordingsledninger. Evt. til chassis.
Når det er gjort, så må du feste motstanden og koble den til +12V ledningen som går til blinklyset og den andre enden til den sorte jordingsledninger. Evt. til chassis.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
De to ledningene fra motstanden kan du hvis du får til også dytte inn i kontakten med ett bein til jord og et til +12V og bare teipe den fast. Men det er nok ikke anbefalt. Men ja, det enkleste.
Denne motstanden kan bli ganske varm, så jeg ville kanskje ikke festet den til plastikk. Er kanskje ikek så farlig med blinklysene som man bruker sjeldent og som ikke er på hele tiden, men disse motstandene kan fort bli opp mot 200 grader.
Jeg vet ikke hvor mange watt den motstanden du har kjøpt er på, men den er vertfall ikke overdimensjonert vil jeg tro. En vill gjetning sier meg 15watt eller deromkring. Jeg vet heller ikke hvor stor den motstanden er. Men ved kontinuerlig bruk blir disse veldig varme.
Denne motstanden kan bli ganske varm, så jeg ville kanskje ikke festet den til plastikk. Er kanskje ikek så farlig med blinklysene som man bruker sjeldent og som ikke er på hele tiden, men disse motstandene kan fort bli opp mot 200 grader.
Jeg vet ikke hvor mange watt den motstanden du har kjøpt er på, men den er vertfall ikke overdimensjonert vil jeg tro. En vill gjetning sier meg 15watt eller deromkring. Jeg vet heller ikke hvor stor den motstanden er. Men ved kontinuerlig bruk blir disse veldig varme.
- Bjerknez
- Innlegg: 24625
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp!! Bytte blinklys bak
Her er ett koblingsskjema som jeg har forsøkt å gjøre så enkelt som mulig. Nøyaktig slik skal du koble lasten til blinklys kretsen.
I ditt tilfelle, skal gul kobles til +12V og sort til GND. Sort ledning er nesten alltid GND/jord.
Når det gjelder motstanden så er det samme hvilken vei du kobler denne, bare den ene siden går til +12V og den andre til GND/jord/Chassis.
Jeg er usikker på om det kan forklares på noe enklere måte enn dette. Mulig andre her er flinkere enn meg til det...
Altså, HVOR du kobler motstanden i kretsen er ikke viktig. Du kan dytte beina eller ledningene fra motstanden rett i kontaktskjøten til +12V og GND/chassis, eller du kan koble den fra +12V til GND/Chassis ett annet sted på samme kursen. Koble den der du synes er enklest og eller der du føler den er minst i veien.
Sørg for at den ikke ligger inntil plastikk eller ting som kan smelte. Trolig ikke noe problem i dette tilfellet, men bedre føre var etc.
Hvis begge ledningene (+12V og GND) til blinklyset bak også vises under salen feks. Så kan du koble motstanden der hvis du vil. Men motstanden må kobles ETTER releet. Hvis du kobler motstanden forran releet så vil du trekke strøm fra batteriet hele tiden.
I ditt tilfelle, skal gul kobles til +12V og sort til GND. Sort ledning er nesten alltid GND/jord.
Når det gjelder motstanden så er det samme hvilken vei du kobler denne, bare den ene siden går til +12V og den andre til GND/jord/Chassis.
Jeg er usikker på om det kan forklares på noe enklere måte enn dette. Mulig andre her er flinkere enn meg til det...

Altså, HVOR du kobler motstanden i kretsen er ikke viktig. Du kan dytte beina eller ledningene fra motstanden rett i kontaktskjøten til +12V og GND/chassis, eller du kan koble den fra +12V til GND/Chassis ett annet sted på samme kursen. Koble den der du synes er enklest og eller der du føler den er minst i veien.
Sørg for at den ikke ligger inntil plastikk eller ting som kan smelte. Trolig ikke noe problem i dette tilfellet, men bedre føre var etc.
Hvis begge ledningene (+12V og GND) til blinklyset bak også vises under salen feks. Så kan du koble motstanden der hvis du vil. Men motstanden må kobles ETTER releet. Hvis du kobler motstanden forran releet så vil du trekke strøm fra batteriet hele tiden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.