VFR800 VTEC ventilsjekk
VFR800 VTEC ventilsjekk
Storservice koster 12000. Det er en stor pris i forhold til prisen på sykkelen.
Jeg lurer på om noen har gjort dette selv før?
Jeg lurer på om noen har gjort dette selv før?
Sist redigert av ima18h den 12 feb 2022, 15:50, redigert 3 ganger totalt.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Hvor flink er du med standard håndverktøy selv? Det er litt jobb på VFR800 slik motoren står.. Er en grunn til at sjekken koster en hel del penger. Her må man belage seg på å bruke litt tid..
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Jeg har ikke plass / garasje.FredrikE24 skrev: 11 feb 2022, 21:59 Hvor flink er du med standard håndverktøy selv? Det er litt jobb på VFR800 slik motoren står.. Er en grunn til at sjekken koster en hel del penger. Her må man belage seg på å bruke litt tid..
Det er bare kjedelig at en slik service koster lett 1/4 av sykkelens verdi. Jeg har lest at mange driter i det og kjører til motoren dør, siden de tåler ganske mye. Noen får tak i ny motor billigere enn flere slike servicer.
Sist redigert av ima18h den 12 feb 2022, 17:46, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
og så skal du betale noen for å bytte/sette inn en motor som er behov av service.....jadda...ima18h skrev: 12 feb 2022, 03:30Jeg er ikke flink nok til å gjøre dette selv. Har ikke mye verktøy heller.FredrikE24 skrev: 11 feb 2022, 21:59 Hvor flink er du med standard håndverktøy selv? Det er litt jobb på VFR800 slik motoren står.. Er en grunn til at sjekken koster en hel del penger. Her må man belage seg på å bruke litt tid..
Det er bare kjedelig at en slik service koster lett 1/4 av sykkelens verdi. Jeg har lest at mange driter i det og kjører til motoren dør, siden de tåler ganske mye. Noen får tak i ny motor billigere enn flere slike servicer.
Hvis det er et problem med at service er så stor del av verdi så kjøp dyrere sykkel--

2 ting en må vurdere-nyere sykler krever som regel med kroner i service og eldre sykler er det få verksteder som ønsker å ta service på¨..
da kommer en som regel til et punkt som en må velge ut i fra egne muligheter og lommebok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Ventiljustering på motor må du forstå hva som skjer og kunne utføre jobben, når jobben er utført skal du sitte igjen med opplevelsen av å være fornøyd og ikke minst være sikker på at jobben er riktig utført. Eksempel «Time registeret» er en selvfølge du tar på strak arm. Med andre ord dette har du gjort før, hvis ikke glem det.
Nå blir jeg litt oppgitt! Hvorfor skal du droppe service fordi sykkel’n er gammel, viktigere en noen gang. Service pris har ingen ting med motorsykkelens bruktpris å gjøre, den koster det samme om du har ny eller gammel forutsatt det samme inngår i service. Fra bil verden: «Har du ikke økonomi til å kjøpe bilen ny bør du heller ikke kjøpe den brukt når garanti tiden er over, uforutsette utgifter, reparasjoner og service koster skjorta.
Nå blir jeg litt oppgitt! Hvorfor skal du droppe service fordi sykkel’n er gammel, viktigere en noen gang. Service pris har ingen ting med motorsykkelens bruktpris å gjøre, den koster det samme om du har ny eller gammel forutsatt det samme inngår i service. Fra bil verden: «Har du ikke økonomi til å kjøpe bilen ny bør du heller ikke kjøpe den brukt når garanti tiden er over, uforutsette utgifter, reparasjoner og service koster skjorta.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Er jo bare å hoppe over det om du ikke vil ta deg råd til det, men du kan risikere å brenne en ventil.
Så mister du kanskje en sylinder og må bytte motor. Så skal du betale dyre dommer i å få skiftet motor.
Alternativt bare avskriver du den og kjøper ny motorsykkel, men så kan man spørre seg om det er økonomisk lønnsomt?
Dette er jo litt med å eie noe, et kjøretøy i dette tilfellet, det må vedlikeholdes og gamle sykler kanskje mer enn andre.
Jeg har kjørt over ventilsjekkintervallet selv og har sjekket i ettertid, noen ganger har det vært unødvendig å sjekke, andre ganger har klaringene vært HELT ute.
Skal man eie noe gammelt, så er det best å kunne gjøre jobben sjøl, og med nyere sykler så må man ta de kostnadene som følger med. Nypris, verditap og pålagte servicer for opprettholdelse av garanti koster mer, men det er i det minste forutsigbart.
Så mister du kanskje en sylinder og må bytte motor. Så skal du betale dyre dommer i å få skiftet motor.
Alternativt bare avskriver du den og kjøper ny motorsykkel, men så kan man spørre seg om det er økonomisk lønnsomt?
Dette er jo litt med å eie noe, et kjøretøy i dette tilfellet, det må vedlikeholdes og gamle sykler kanskje mer enn andre.
Jeg har kjørt over ventilsjekkintervallet selv og har sjekket i ettertid, noen ganger har det vært unødvendig å sjekke, andre ganger har klaringene vært HELT ute.
Skal man eie noe gammelt, så er det best å kunne gjøre jobben sjøl, og med nyere sykler så må man ta de kostnadene som følger med. Nypris, verditap og pålagte servicer for opprettholdelse av garanti koster mer, men det er i det minste forutsigbart.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Hvor bor du a ? Merkeverksteder i byer og større plasser er jo ofte en god del dyrere enn små verksteder "utpå bygda".
Så prøve å finne noe slikt kan være lønnsomt hvis mulig... :)
Men veit at Honda ofte kan være "tung-skrudde" og dyre på ventilsjekk/-justering, så dette er noe man kanskje må ta med litt i betrakningen ved kjøp av en slik sykkel..
Så prøve å finne noe slikt kan være lønnsomt hvis mulig... :)
Men veit at Honda ofte kan være "tung-skrudde" og dyre på ventilsjekk/-justering, så dette er noe man kanskje må ta med litt i betrakningen ved kjøp av en slik sykkel..

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Etter å ha skrudd mye BMW, så er det overveldende saker, men etter å ha skrudd på Honda VT1000R ved en anledning(tok ut toppdekslene, og det var noe ordentlig dritt, så takker jeg meg til BMW ja..
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Jeg bor på byen.biker7 skrev: 12 feb 2022, 13:32 Hvor bor du a ? Merkeverksteder i byer og større plasser er jo ofte en god del dyrere enn små verksteder "utpå bygda".
Så prøve å finne noe slikt kan være lønnsomt hvis mulig... :)
Men veit at Honda ofte kan være "tung-skrudde" og dyre på ventilsjekk/-justering, så dette er noe man kanskje må ta med litt i betrakningen ved kjøp av en slik sykkel..![]()
Jeg tenker at en tur til polen med en kompis er det beste. Da får man fikset alt billig også kan man ha det litt kjekt også.
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Jeg forstår hva du sier, men man må gjøre en vurdering av risiko mot pris. Hvis man hopper over 2-3 intervaller så kan man bare kaste og kjøpe ny sykkel.dypen skrev: 12 feb 2022, 08:56 Ventiljustering på motor må du forstå hva som skjer og kunne utføre jobben, når jobben er utført skal du sitte igjen med opplevelsen av å være fornøyd og ikke minst være sikker på at jobben er riktig utført. Eksempel «Time registeret» er en selvfølge du tar på strak arm. Med andre ord dette har du gjort før, hvis ikke glem det.
Nå blir jeg litt oppgitt! Hvorfor skal du droppe service fordi sykkel’n er gammel, viktigere en noen gang. Service pris har ingen ting med motorsykkelens bruktpris å gjøre, den koster det samme om du har ny eller gammel forutsatt det samme inngår i service. Fra bil verden: «Har du ikke økonomi til å kjøpe bilen ny bør du heller ikke kjøpe den brukt når garanti tiden er over, uforutsette utgifter, reparasjoner og service koster skjorta.
Flere har kjørt 100k+ km uten å noen gang sjekke ventiler på disse syklene, uten problem.
Selvfølgelig, har man tenkt å ha sykkelen veldig lenge, så bør en ta den ventil sjekken en gang iblant.
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Jeg hadde nok tatt det selv, hvis jeg hadde god plass, garasje og slikt.FredrikE24 skrev: 12 feb 2022, 12:47 Er jo bare å hoppe over det om du ikke vil ta deg råd til det, men du kan risikere å brenne en ventil.
Så mister du kanskje en sylinder og må bytte motor. Så skal du betale dyre dommer i å få skiftet motor.
Alternativt bare avskriver du den og kjøper ny motorsykkel, men så kan man spørre seg om det er økonomisk lønnsomt?
Dette er jo litt med å eie noe, et kjøretøy i dette tilfellet, det må vedlikeholdes og gamle sykler kanskje mer enn andre.
Jeg har kjørt over ventilsjekkintervallet selv og har sjekket i ettertid, noen ganger har det vært unødvendig å sjekke, andre ganger har klaringene vært HELT ute.
Skal man eie noe gammelt, så er det best å kunne gjøre jobben sjøl, og med nyere sykler så må man ta de kostnadene som følger med. Nypris, verditap og pålagte servicer for opprettholdelse av garanti koster mer, men det er i det minste forutsigbart.
Eier har ikke tatt sjekken på sin tid. Jeg har ikke kjøpt denne enda.
Så vi får se hvilken planer det blir da. Det bør jo bli gjort før den blir kjørt noe særlig.
Sist redigert av ima18h den 14 feb 2022, 02:31, redigert 1 gang totalt.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk. noen som kan ta det?
Hvis du evt. skal kjøpe denne sykkelen og nåværende eier ikke har tatt service/ventilsjekk på veldig lenge, så bør jo absolutt dette gjenspeile seg i et godt avslag i prisen ihvertfallima18h skrev: 12 feb 2022, 15:13 Eier har hoppet over 1 intervall og det nærmer seg intervall 2 nå. Jeg har ikke kjøpt denne enda, skal gå å se på den imorgen.
Så vi får se hvilken planer det blir da. Det bør jo bli gjort før den blir kjørt noe særlig.

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk
Hvorfor ikke gå for en med ferdig utført ventilsjekk.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=236783138
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=236783138
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk
Ja, det er et greit alternativ. Bare at den jeg ser på har side bags også.haakeik skrev: 12 feb 2022, 22:56 Hvorfor ikke gå for en med ferdig utført ventilsjekk.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=236783138
Re: VFR800 VTEC ventilsjekk
Min VFR 2007 mod hadde ventilsjekk i Mars 2022, 24K km service..honda verksted. Forrige eier betalte sjekk, jeg kjøpte sykkelen et par uker etter. Ventilene var innen spec. (om jeg skal stole på firmaet..)
Jeg spurte en mekaniker i etterkant (ikke honda) hvorvidt jeg burde ta neste på 48K.. På den ene siden er det jo ingen som har hørt om brente ventiler på en VFR.. på den andre siden er det slik at ventiler ofte bankes mest inn i toppen i begynnelsen.. med andre ord: om man skal spare penger så bør man om ikke annet ta første og muligens andre sjekk..og kanskje drite i resten om det ikke pågår store endringer.. Personlig kommer jeg aldri til å ta en ny test etter 48K om neste test også bare viser små endringer..
Jeg spurte en mekaniker i etterkant (ikke honda) hvorvidt jeg burde ta neste på 48K.. På den ene siden er det jo ingen som har hørt om brente ventiler på en VFR.. på den andre siden er det slik at ventiler ofte bankes mest inn i toppen i begynnelsen.. med andre ord: om man skal spare penger så bør man om ikke annet ta første og muligens andre sjekk..og kanskje drite i resten om det ikke pågår store endringer.. Personlig kommer jeg aldri til å ta en ny test etter 48K om neste test også bare viser små endringer..