Togmannen skrev: 13 feb 2022, 16:07
den nåværende Shoei Neotech hjelmen tok det ihvertfall 2 år før den passet komfortabelt.
Om det tok minst 2 år før hjelemn du har passet komfortabelt, som du skriver, så er jeg rimelig overbevist om at du valgte feil hjelm, evt. også feil størrelse.
Fôret i hjelmen tilpasser seg hodeformkonturene dine etter forholdsvis kort tid, er min erfaring. Og etter det så er den så godt tilpasset som det lar seg gjøre å være uten å være "skreddersydd".
Man skal imidlertid være ekstremt heldig å få en hjelm hvor du kan krysse av alle alle verdiene du setter pris på med en hjelm, som selvfølgelig og først og frems passform, at den ikke gir ubehagelig press på f.eks. tinning og kjeveparti og støynivå i forhold til fartsvind og med det også designdetaljer som tillater innslipp av pipe- og hvislelyder.
Det siste opplevde jeg selv for noen år siden med en Shark hjelm. Siden dette ikke ga seg etter en god tids bruk valgte jeg å kvitte meg med denne.
Å prøve en hjelm ved å gå med den på hodet i butikken noen minutter tror jeg ikke er godt nok til å vurdere om hjelmen man prøver er den rette.
For siden hjelmen tilpasser seg etter en tids bruk er det først da man kan konkludere om hvorvidt den man valgte var rett eller ikke.
Selv har jeg vært heldig med mine to Premier hjelmer, en lett karbon helhjelm og en litt for tung åpningshjelm, uten at vekten tynger vesentlig, for å si det slik.. .