
Jeg kunne kansje fått fatt i en ny bryter, men bestemte meg fort for å bytte hele rukkelet. Og med noenlunde vanntett bryter denne gangen. Fant diverse utgaver på nettet, men jeg hadde det travelt (bruker mc'n daglig) så det ble et besøk hos en lokal forhandler. Og ei smellvakker butikkekspeditrise er heller ikke å forakte vs. nettet...


Dette er et "før" bilde, med dårlig tilpasning mellom holke og lysbryter, bryter for holker, og et indikator-lys under.
Demontering ja, bar end weights, disse dingsebomsene ytterst på styret, er festet på forskjellige måter alt etter hviken sykkel man har, korrekt? Mine er gummibasert med en gjennomgående bolt, som presser gummien sammen og låser BEW'en fast i styret. Viseversa må man løsne bolten noe for å få trukket BEW'en ut av styret. De gamle holkene mine datt av av seg selv, sitter de fast kan man lirke inn et tynt skrujern mellom holken og styret, og spraye inn litt rustløser e.l. og vri den løs. Eller bli voldelig og hugge dritten av...


Her er prøvemontering av holken på venstre side. De skal limes på med superlim, så det er viktig å prøve de først, både med hensyn til hvor trange de er, og posisjonen til ledningen - se pil - at denne ikke kommer i konflikt med clutch-hendelen. Mine var såpass trange at jeg valgte å droppe limet på denne siden. Disse holkene har også åpning i enden til BEW'en , mens andre modeller er tette.

Prøvemontering høyre. Her måtte jeg pusse endel på forhøyninger langs plastforingen til gassvaieren, og skjære vekk plast for å få holken nærmere lysbryteren. Her er posisjonen til ledningen enda viktigere, så den er fri i hele bevegelsen til gassen.

Den nye bryteren. Jeg var - og er - skeptisk til festet til bryteren, kun en strips og litt dobbelsidig tape...Det eneste jeg kunne gjøre, var å bytte den medfølgende stripsen, som var gammel og sprø, med en ny og sterkere, og ikke trekke den altfor hardt til når jeg monterte den.

Jeg valgte å sette bryteren midt på styret, under tenninga, den står vannrett, og kan betjenes med begge hender. Kablene fra bryteren er noget korte etter min smak, de blir liggende som en klyse rett under styret, viktigt å sikre fri bevegelse ved full sving. Og her skal det sprayes med crc! Så er det bare å ledningene til batteriet, komplett med sikring, rødt til pluss & sort til minus, og strekke de pent og pynteligt frem under tanken frem til klysa. Nå er det viktigt å koble alt sammen og prøve om alt fungerer FØR man limer holkene fast. Hvis det er feil på utstyret, er det litt problematisk å returnere hvis du har limt dom fast... :shock:

Hvis alt er ok, pøs på med lim og tre holkene på i en bevegelse. Superlim biter raskt, så ting må skje fort.

Så er det bare å feste alle ledninger forsvarligt, skru BEW'ene på plass, og vente 24 timer. Limet må få herde... Voila!
Om de funker? Over all forventning. Kjørte rundt i 4 - 5 graders temp, og måtte skru ned varmen på halvt etter 10 min.

Forbedringer:
Siden disse er koblet direkte til batteriet, er det viktigt å passe på at de er slått av når du forlater sykkelen, så ikke batteriet blir flatt. Jeg har planer om å koble mine via et rele' slik at de slår seg av når man slår av tenningen. Må først få fatt i utstyret jeg trenger, så skal jeg komme tilbake til den saken.