Maltraktert batteripol
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Maltraktert batteripol
Da jeg tok ut batteriet for vinterlagring i oktober, så jeg at plusspolen har fått hard medfart.
Sannsynligvis har jeg strammet for mye, bly er jo forholdsvis mykt.
Spørsmålet er: Hvor stor praktisk betydning har dette? Jeg hadde litt startproblemer på slutten av sesongen, en gang måtte jeg ha starthjelp for å komme meg heim selv om det skulle være bra med strøm på batteriet. Er det grunn til å tro at det er en sammenheng?
Jeg hadde planer om å måle ladespenningen i fjor høst, men det ble med planen. Tida gikk visst fortere enn forventet... Jeg lurte på om startproblemene kunne komme av dårlig lading. Like før startproblemene kom, klarte jeg å legge fra meg sykkelen på betonggulvet i uteboden. Det var visst "noen" som ikke hadde skyvd sidestøtta helt frem. Så jeg hadde en svakt fundert teori om at det hadde skjedd noe under "parkeringen". Men dynamoen er på høyresida og sykkelen ble lagt på venstresida.
Er det like greit å bare være proaktiv og kjøpe nytt batteri uansett? Og har folk i så fall noen klare anbefalinger? Jeg har ikke hatt grunn til å være misfornøyd med Biltema-batteriet jeg har nå. Batteripolene er kanskje laget i like mykt materiale uansett merke?
Sannsynligvis har jeg strammet for mye, bly er jo forholdsvis mykt.
Spørsmålet er: Hvor stor praktisk betydning har dette? Jeg hadde litt startproblemer på slutten av sesongen, en gang måtte jeg ha starthjelp for å komme meg heim selv om det skulle være bra med strøm på batteriet. Er det grunn til å tro at det er en sammenheng?
Jeg hadde planer om å måle ladespenningen i fjor høst, men det ble med planen. Tida gikk visst fortere enn forventet... Jeg lurte på om startproblemene kunne komme av dårlig lading. Like før startproblemene kom, klarte jeg å legge fra meg sykkelen på betonggulvet i uteboden. Det var visst "noen" som ikke hadde skyvd sidestøtta helt frem. Så jeg hadde en svakt fundert teori om at det hadde skjedd noe under "parkeringen". Men dynamoen er på høyresida og sykkelen ble lagt på venstresida.
Er det like greit å bare være proaktiv og kjøpe nytt batteri uansett? Og har folk i så fall noen klare anbefalinger? Jeg har ikke hatt grunn til å være misfornøyd med Biltema-batteriet jeg har nå. Batteripolene er kanskje laget i like mykt materiale uansett merke?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 452
- Registrert: 01 des 2020, 21:34
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
- Bosted: Stavanger
Re: Maltraktert batteripol
Sikkert greit å sette på skiver på begge sider. Bør kunne gi god kontakt
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Maltraktert batteripol
Kjøp nytt batteri, det er vel ikke nytt det du har der … Hvilke merke du velger kommer litt an på hva du føler best for selv. Lykke til :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Maltraktert batteripol
Hvis batteriet er noen år ville jeg spandert på et nytt-uansett hvor du kjøper batteri så mål spenningen før du tar det med hjem-er hvilespenningen under 12 volt så har det stått lenge i hylla og ikke sikkert det er 100% å stole på-de står seg ihjæl i butikkene.
anbefaler for øvrig smf batteriene til Tema over gel.
Så lader du det helt opp og starter sykkelen og sjekker ladinga.
anbefaler for øvrig smf batteriene til Tema over gel.
Så lader du det helt opp og starter sykkelen og sjekker ladinga.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Maltraktert batteripol
De siste to batteriene jeg har kjøpt (Yuasa og Exide) var tørre, følger med syrepakke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Maltraktert batteripol
Batteriet var kjøpt nytt av forrige eier sommeren 2020, så det er to år til sommeren. Jeg vedlikeholdsladet det i januar, så vidt jeg husker. Jeg kan jo sjekke hva hvilespenningen er nå. Hadde batteriet stått i sykkelen, kunne jeg ha målt spenningen mens startmotoren går, samt ladespenningen. Jeg innbiller meg at det ville gitt meg noen svar. Eller er jeg på jordet?
Skal uansett sjekke smf-batterier, samt høre hva lokal Kawa-forhandler kan selge meg.
Skal uansett sjekke smf-batterier, samt høre hva lokal Kawa-forhandler kan selge meg.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Maltraktert batteripol
mener å ha lest at spenningen ikke bør synke under 11V i det man prøver og starte sykkelen. Som sagt så sier hvilespenningen lite om batteriets tilstand. Men du vil jo få en indikasjon når du måler spenningen mens du starter sykkelen.Domino skrev: 08 mar 2022, 06:32 Batteriet var kjøpt nytt av forrige eier sommeren 2020, så det er to år til sommeren. Jeg vedlikeholdsladet det i januar, så vidt jeg husker. Jeg kan jo sjekke hva hvilespenningen er nå. Hadde batteriet stått i sykkelen, kunne jeg ha målt spenningen mens startmotoren går, samt ladespenningen. Jeg innbiller meg at det ville gitt meg noen svar. Eller er jeg på jordet?
Skal uansett sjekke smf-batterier, samt høre hva lokal Kawa-forhandler kan selge meg.
Merk at de fleste multimetere ikke oppdaterer seg fort nok til at du kan få en nøyaktig avlesing. mange multimetere har "max/min" funksjon som gjør at du i etterkant av målingen kan sjekke max/min verdier.
Det beste multimeteret man kan bruke i slike tilfeller vil jeg tro er et analogt multimeter (med viser).
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Maltraktert batteripol
Men når kontaktflaten blir mindre (grunnet ødelagt pol) så vil motstanden bli høyere og ved høy last av batteriet som feks. under start, så kan dette gjøre at spenningen synker enda mer.
Men om den ødelagte polen er nok til å innvirke til dette i dette tilfellet er jeg usikker på.
Men om den ødelagte polen er nok til å innvirke til dette i dette tilfellet er jeg usikker på.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Maltraktert batteripol
Bare kjøp nytt, dette blir potensielt større problemer utover sesongen om du har problemer nå.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Maltraktert batteripol
Må vel si meg enig der. hadde ikke tvilt på detFredrikE24 skrev: 08 mar 2022, 07:02 Bare kjøp nytt, dette blir potensielt større problemer utover sesongen om du har problemer nå.

- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Maltraktert batteripol
Jeg har tannlegetime i Tromsø i dag, så da kan jeg stikker innom både Biltema og andre "pushere".
Det batteriet jeg har er for øvrig SMF. Jeg har ikke hatt noen grunn til å være misfornøyd med det fram til i fjor høst.
Og jeg ser jo klart at dersom plusspolen er årsaken til startproblemene så kan det bare bli verre.
Det batteriet jeg har er for øvrig SMF. Jeg har ikke hatt noen grunn til å være misfornøyd med det fram til i fjor høst.
Og jeg ser jo klart at dersom plusspolen er årsaken til startproblemene så kan det bare bli verre.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Maltraktert batteripol
Hvis batteriet er dårlig fra før, så vil i vertfall ikke en ødelagt batteripol hjelpe. Spesielt når man laster batteriet siden motstanden blir større.
-
- Innlegg: 168
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: Maltraktert batteripol
Da jeg byttet batteri på Sportsteren ifjor, var Yasu billigere enn Biltema og kun 1 dags ventetid. Kjøper helst kvalitet på en så essensiell del. Ikke noe er kjipere enn at batteriet brått svikter.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Maltraktert batteripol
9volt så slutter stort sett alle tenning/ecu å funke...men bør ikke dabbe stort under 11 ved last og kald motor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Maltraktert batteripol
Ta med deg et volt-meter eller en eller annen enkel spenningsmåler. Som mekkern er inne på, enkelte butikker passer ikke på dette og alle typer bly/syre har en del selvutladning i +22 (lite på tørre).
Nevnte sted (kjede) har jeg kjøpt vedlikeholdsfritt bly/syre batteri på (backup-batteri til en alarm-sentral) sist høst. Det var helt ødelagt av lav spenning (sulfatering) så det tok ikke lading i det hele tatt.
Har de flere batterier av riktig type i forhold til det du skal ha, så ville jeg ha plukket det med høyest hvilespenning, selv om det i seg selv ikke er noen garanti så er det en indikator på hvor lenge det har stått siden siste lading.
Personlig ville jeg ha kjøpt et Yuasa til mc og til bil kjøper jeg ikke annet enn Exide eller Varta om batteri må byttes før jeg bytter ut bilen.
Nevnte sted (kjede) har jeg kjøpt vedlikeholdsfritt bly/syre batteri på (backup-batteri til en alarm-sentral) sist høst. Det var helt ødelagt av lav spenning (sulfatering) så det tok ikke lading i det hele tatt.
Har de flere batterier av riktig type i forhold til det du skal ha, så ville jeg ha plukket det med høyest hvilespenning, selv om det i seg selv ikke er noen garanti så er det en indikator på hvor lenge det har stått siden siste lading.
Personlig ville jeg ha kjøpt et Yuasa til mc og til bil kjøper jeg ikke annet enn Exide eller Varta om batteri må byttes før jeg bytter ut bilen.