Politikontroll/Lasermåling

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Zahir
Motorsykkelen din: ZZR 1100 - 1993

Politikontroll/Lasermåling

Legg inn av Zahir »

Vil dele min erfaring med møte med "Onkel Politi".
Var ute på en kjøretur i mai i fjor. Var en kjøretur i rolig tempo og nesten etter fartsgrensa hele veien, bortsett fra en forbikjøring av 3 biler. Denne forbikjøringen ble foretatt fordi bilene lå 6-7 km under fartsgrensa.
(kjørte selv etter GPS)
Og selvfølgelig satt det en kar med laser akkurat der jeg foretok forbikjøringen og målte meg bakfra i forbikjøringsfasen.
Skjønte ikke helt hvorfor jeg ble stoppet med en gang siden jeg hadde kjørt lovlig hele veien, men ble fortalt at det var under forbikjøringen. Ivrige er jo enkelte politi når de føler for det....
Krevde så å få se målingen, og hvor målingen ble gjort. ( Det står i Politivedtektene at måling skal forevises "mistenkte" så fremt det er praktisk mulig) Og praktisk mulig var det absolutt i denne situasjonen da jeg ble kjørt i politibil tilbake for å få se hvor målingen ble gjort.
Målingen fikk jeg da IKKE se, og han som foretok målingen hevdet at jeg ikke hadde krav på dette. I tillegg var han arrogant og begynte å kritisere kjøringen min, MEN JEG KAN LOVE HAN FIKK SVAR PÅ TILTALE.!!!
Skrev under på at jeg IKKE godtok målingen og forelegg.
Fikk så etter en stund tilsendt ett forelegg på kr 6500,- Ringte til Politijuristen og fortalte hva jeg mente om dette og tok også kontakt med en advokat som ba om å få tilsendt alle dokumener i saken.
Betalte ikke forelegget og har ikke hørt fra hverken advokat eller Politi siden mai i fjor. Håper og tror at saken er ute av verden, og oppfordrer alle til ikke å godta ting helt uten videre.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Politikontroll/Lasermåling

Legg inn av Duville »

Dagens nettavis søndag 11/4
I en annen laserkontroll i Lenefjorden på lørdag kveld, var det derimot ingen som stakk av, men tre bilførere ble uten førerkort og tre fikk forenklede forelegg. Høyeste hastighet blant dem som ble fotgjengere var 101 kilometer i timen i 60-sonen. Politiet i Lyngdal var også ute på ettermiddagen og tidlig på lørdagskvelden og sjekket i forhold til såkalte vernetiltak. Det vil si hjelm, bilbelte og lignende. I alt 17 førere fikk gebyr for å ha unnlatt å bruke påkrevd verneutstyr under sin motoriserte ferdsel. - sitat slutt.

Kommentar:
Lenefjorden - ikke tro at det er 80 km/h om alt ligger til rette for det - fine veier - ikke ett hus i mils omkrets - absolutt ingen grunn til nedsatt hastighet over 10 km vegstrekning. Få skilt, man kjører strekket og ser 60 skiltet. Senker farten og kjører 60 men når man kommer forbi de områdene hvor det kunne vært grunn til nedsatt hastighet (3 hus!) så tror man at skiltet som opphever begrensingen er mistet og setter opp farten - da er drittsekken der og tar disse stakkarene som etter min mening er LURT I FELLA!

Her la vegvesenet asfalt som var så glatt at den ble skrapt av etter en stund. Dette skjedde ikke før det hadde vært fatale ulykker der og 60 sone etablert. Noen gamle avdanka onkler som ikke vil pensjonere seg nyter alle fine dagen på strekket og tar alle de kan få tak i på pur F..... til og med min gamle mor på 80 synes de har gått helt av støvleskaftene med disse kontrollene for å bruken hennes vokabular..... mistet all respekt for dem og det de holder på med.

Glemte å si at dette er HOVEDVEIEN MELLOM KRISTIANSAND OG STAVANGER , dagens E39

gbruaset
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS

Legg inn av gbruaset »

Zahir skrev:Vil dele min erfaring med møte med "Onkel Politi".
Var ute på en kjøretur i mai i fjor. Var en kjøretur i rolig tempo og nesten etter fartsgrensa hele veien, bortsett fra en forbikjøring av 3 biler. Denne forbikjøringen ble foretatt fordi bilene lå 6-7 km under fartsgrensa.
(kjørte selv etter GPS)
Og selvfølgelig satt det en kar med laser akkurat der jeg foretok forbikjøringen og målte meg bakfra i forbikjøringsfasen.
Skjønte ikke helt hvorfor jeg ble stoppet med en gang siden jeg hadde kjørt lovlig hele veien, men ble fortalt at det var under forbikjøringen. Ivrige er jo enkelte politi når de føler for det....
Krevde så å få se målingen, og hvor målingen ble gjort. ( Det står i Politivedtektene at måling skal forevises "mistenkte" så fremt det er praktisk mulig) Og praktisk mulig var det absolutt i denne situasjonen da jeg ble kjørt i politibil tilbake for å få se hvor målingen ble gjort.
Målingen fikk jeg da IKKE se, og han som foretok målingen hevdet at jeg ikke hadde krav på dette. I tillegg var han arrogant og begynte å kritisere kjøringen min, MEN JEG KAN LOVE HAN FIKK SVAR PÅ TILTALE.!!!
Fikk så etter en stund tilsendt ett forelegg på kr 6500,- Ringte til Politijuristen og fortalte hva jeg mente om dette og tok også kontakt med en advokat som ba om å få tilsendt alle dokumener i saken.
Betalte ikke forelegget og har ikke hørt fra hverken advokat eller Politi siden mai i fjor. Håper og tror at saken er ute av verden, og oppfordrer alle til ikke å godta ting helt uten videre.
Bra innlegg. Velkommen til forumet... Hyggelig med noen romsdalinger på forumet! :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kan fort bli diskusjon av dette innlegget... :knegg

Hiver meg på gbruaset, og ønsker deg velkommen jeg også, Zahir, hit til MCsiden.no forumet! :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Og mens jeg husker det...
Politiet har fått nye lasermålere...
som gjør det mulig å ta flere...

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Legg inn av Svolp »

Zahir skrev:Vil dele min erfaring med møte med "Onkel Politi".
(kjørte selv etter GPS)
Godt innlegg, støtter deg 110% i denne saken og måten du håndterte den på.. Desverre har mye av UP, ikke alle men mange blitt alt for arrogante og selvgode. Det dem fort glemmer er at det er nettopp dem som skal gå med loven i hånda og følge den til punk og prikke. Spesielt rettighetene til andre mennesker, dette har glidd sakte men sikkert ut og dem spiller på myndighet og makt framfor og fremme rettigheter til den enkelte. Vi nordmenn er ofte dumsnille og går rett i fella når politiet sier her gikk det fort, gikk kanskje litt fort sier ola = SOLGT

Som Zahir sier har du mye og tjene på med og stå på dine rettigheter da UP elsker og overkjøre den dumsnille nordmann som ofte sier seg enig i alt så lenge det er en med myndighet og makt som står for konfrontasjonen.

Har en Lignende historie og fortelle, meg og 4 andre kompiser kjørte i lag på rekke og rad. Vi feis forbi noen biler alle i hop og møtte så en kontroll, jeg ble vinket inn menst de andre kompisa mine fikk kjøre videre. Hmmm tenkte jeg, vi kjørte jo alle like fort. Politimannen kom hen til meg og sa, dette gikk gjerne litt for fort når du tok den forbikjøringen? Nei sa jeg.. De vi kjørte forbi lå under fartsgrensen og jeg la meg bare ut og durte forbi i lovlig hastighet(dette var en lang strekke som hadde klar bane, sannheten var en annen da jeg lå rundt 95 km/t i 80-sonen.) Han sa at jeg var blitt tatt i 92 km/t altså ca 12km/t over fartsgrensen. Jeg sa da, siden vi var 5 motorsykkelister som kjørte forbi i sammen så ba jeg han fortelle meg skiltnummeret på motorsykkelen som han mente hadde kjørt for fort, altså hvilke skiltnummer min sykkel hadde siden det var den som var blitt stoppet.
Han kalte opp vedkommende som satt med laseren på sambandet og spurte hvilket skiltnummer det var på motorsykkelisten som hadde kjørt for fort. Da han kom tilbake til meg gikk han så rundt sykkelen og skikket på skiltnummeret og ga meg svar på at det var dette nummeret som var blitt notert. DEN holder ikke sa jeg for jeg hørte når du gikk vekk at lasermannen ikke kunne gi deg noe skiltnummer og jeg går ikke med på og betale en bot når det var 4 andre motorsykkelister i samme rekke. Da svarte han med at boten kom på 2600kr og at jeg måtte skrive under på om jeg godtok eller ikke. Jeg sa da at dette var det største pisset jeg hadde vært med på og at han burde skamme seg for måten han opptredde som en offentlig tjenesteman. Jeg skrev under med STORE bokstaver at jeg ikke godtok boten og at dette var det største pisset jeg noen gang hadde vært borti.

Dette var i 2006 og har fremdeles ikke hørt ett kvekk, har i ettertid tatt mange andre førerkort og besøkt politiet og sjekket om det er noe uoppgjort i mitt navn men ingenting er noen gang notert. Regner med at han kastet hele jæ*** boten i søpla etter måten han prøvde seg på, frekke F***.

Blir jeg stoppet i kontroll skal vedkommende i UP kunne svare meg på hvilke skiltnummer jeg har og jeg skal alltid se målingen. Uavhengig om jeg vet jeg har kjørt for fort eller ei. Du har rettigheter som skal ivaretas.

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Zahir

Legg inn av Zahir »

Takk for det, men genene kommer nok fra Sunnmøre :-)

Brukeravatar
Zahir

Legg inn av Zahir »

AJ skrev:Kan fort bli diskusjon av dette innlegget... :knegg

Hiver meg på gbruaset, og ønsker deg velkommen jeg også, Zahir, hit til MCsiden.no forumet! :thumleft
Takk, takk.. :-)

gbruaset

Legg inn av gbruaset »

Zahir skrev:Takk for det, men genene kommer nok fra Sunnmøre :-)

Men det er jo enda bedre! ålesund her! Vel oslo nå, men en gang sunnmøring, alltid sunnmøring ;-)

Brukeravatar
Zahir

Legg inn av Zahir »

gbruaset skrev:
Zahir skrev:Takk for det, men genene kommer nok fra Sunnmøre :-)

Men det er jo enda bedre! ålesund her! Vel oslo nå, men en gang sunnmøring, alltid sunnmøring ;-)
Vel, vet ikke helt jeg....var dine sambygdinger som var så ivrige...:-))))
Og ett bilde av sykkelen..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gbruaset

Legg inn av gbruaset »

fin sykkel. Du skal vel snart kjøre Atlanterhavsveien, eller Trollstigen nå, da?

Brukeravatar
stianvell
Motorsykkelen din: Honda Nsr 125 1999

Legg inn av stianvell »

Heisann, var så heldig å få et forenklet forelegg på 4200kr i dag ](*,)

hadde da 66 i 50sona, men så sa han som satt med laser at de hadde trukket fra 3kmt. men trodde denne feilmarginen var på 7kmt?
- Honda nsr 125 [uplombert]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

stianvell skrev:Heisann, var så heldig å få et forenklet forelegg på 4200kr i dag ](*,)

hadde da 66 i 50sona, men så sa han som satt med laser at de hadde trukket fra 3kmt. men trodde denne feilmarginen var på 7kmt?
Fort gjort. Sure penger det der... :[-(
Har heldigvis sluppet unna siden jeg startet opp med MC-kjøringa etter 14 års pause, i 2006.
Men det handler mest om flaks enn noe annet... :roll
Men la oss endelig håpe at det fortsetter slik ! :overtro

Brukeravatar
Zahir

Legg inn av Zahir »

gbruaset skrev:fin sykkel. Du skal vel snart kjøre Atlanterhavsveien, eller Trollstigen nå, da?
Takk for det, og det blir nok både Atlanterhavsveien og Trollstigen før jeg setter kursen mot Kroatia den 23.juli.. \:D/

gbruaset

Legg inn av gbruaset »

Kroatia? så gøy, da. Har tenkt med nordover i løpet av sommerhalvåret, nærmere bestemt til spjelkavika. Må ha meg noen dagsturer til Romsdalen da. Har ikke vært på Trollstigen med sykkele enda, og det hadde også vært morro og kommet seg til Geiranger. V stromen er så komfortabel å kjøre med, at lange etapper er en lek :-)

Svar