Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Lest tråden med interesse - restaurering er en tålmodighets prøve - så lykke til , ser at de tidligere prosjektene har blitt flotte- så ser frem mot april med spenning. Og forventning
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Jo takk for det :)rolf-arne skrev: 24 jan 2022, 20:12 Lest tråden med interesse - restaurering er en tålmodighets prøve - så lykke til , ser at de tidligere prosjektene har blitt flotte- så ser frem mot april med spenning. Og forventning
Glad i å skru, blir barre til den syken der en tar på seg litt mange prosjekter, blir stående å tenke hva skal en gjør i dag, og der var dagen over, men er bestemt på sykkel skal vær ferdig til sesongstart, det samme gjelder enkeligt for camplet og. Båten skulle eg vært ferdig med allerede, for det frister med krabbe

Men ja, får vell få fingen ut og fullføre prosjekt for prosjekt
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Jaja, blir aldri helt perfekt når en starter med ett utgangspunkt der det er stål som har rusta og blitt lappa fra før, som både er bøyd å skjevt. Det har blitt solid og alle fester er på plass der dem skal vær samt alt er beint igjen på sykkelen.
Regner med de fleste vett hva poenget med denne ramma er. Den har ingen anna oppgave enn å holde sal, elektronikk og plastikk på plass. Den har ingenting å gjør med "drivlinja".
Hvis det er selve hovedramma som er rusta skal en ikke drive å sveise å bytte stål etc uten en er sertifisert for slikt
Ha en fin dag
Regner med de fleste vett hva poenget med denne ramma er. Den har ingen anna oppgave enn å holde sal, elektronikk og plastikk på plass. Den har ingenting å gjør med "drivlinja".
Hvis det er selve hovedramma som er rusta skal en ikke drive å sveise å bytte stål etc uten en er sertifisert for slikt

Ha en fin dag

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Da hadde en kommet litt videre. Ble grunna i dag etter mye pussing for å fjærne gammel lakk, rust å skit, klar til ny lakk om ett par dager.
Som noen sikkert kommer til å legge merke til er fortsatt "ramma" til passasjer fotvileren festet på. Grunnen til dette var att eg var litt uheldig under sveising og smelta fast det eine feste, da ble lika godt alt sveist fast
Ja kunne kappa det av igjen etc, men hadde fått lina opp alt og ville ikke gjøre vondt værre
Skal prøve å holde oppdatert når det skjer mer
Som noen sikkert kommer til å legge merke til er fortsatt "ramma" til passasjer fotvileren festet på. Grunnen til dette var att eg var litt uheldig under sveising og smelta fast det eine feste, da ble lika godt alt sveist fast

Skal prøve å holde oppdatert når det skjer mer

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Da har det kommet 2 strøk med lakk. Ikke perfekt men blir bedre enn det var
får la det herde før det blir pusset ned og lagt klarlakk


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Ble enda to strøk med base lakk, så får vi se om det blir klarlakk i løpet av helga
Skal ikke ruste med det første 
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Er selv ikke veldig glad i 2k lakk på garasjeprosjekter, skal jeg lakke noe som i utgangspunktet er 2k får jeg blanda flat farge for sprøyting eller pensling avhengig av hva jeg driver med.
St.Hanshaugens Farvehandel har ordna dette i alle år som du kan få på sprayboks eller på vanlig boks da står du fritt om du bruker sprøyte / pensel / rulle prosjekt.
Men selv føler jeg for å begrense antall oprasjoner og tid, primer base klarlakk med gjerne flere strøk på hver og kanskje sparkel / fyller i tillegg. Men for all del base med klarlakk blir veldig bra, du gjør ikke noe galt! Lykke til videre med prosjektet
http://www.billakkspesialisten.no
St.Hanshaugens Farvehandel har ordna dette i alle år som du kan få på sprayboks eller på vanlig boks da står du fritt om du bruker sprøyte / pensel / rulle prosjekt.
Men selv føler jeg for å begrense antall oprasjoner og tid, primer base klarlakk med gjerne flere strøk på hver og kanskje sparkel / fyller i tillegg. Men for all del base med klarlakk blir veldig bra, du gjør ikke noe galt! Lykke til videre med prosjektet

http://www.billakkspesialisten.no
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Takk for gode tipsdypen skrev: 11 mar 2022, 14:27 Er selv ikke veldig glad i 2k lakk på garasjeprosjekter, skal jeg lakke noe som i utgangspunktet er 2k får jeg blanda flat farge for sprøyting eller pensling avhengig av hva jeg driver med.
St.Hanshaugens Farvehandel har ordna dette i alle år som du kan få på sprayboks eller på vanlig boks da står du fritt om du bruker sprøyte / pensel / rulle prosjekt.
Men selv føler jeg for å begrense antall oprasjoner og tid, primer base klarlakk med gjerne flere strøk på hver og kanskje sparkel / fyller i tillegg. Men for all del base med klarlakk blir veldig bra, du gjør ikke noe galt! Lykke til videre med prosjektet
http://www.billakkspesialisten.no
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Tusen takkdypen skrev: 15 mar 2022, 17:42 Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon![]()

- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Sverre nevnte herding - hvordan - hvorlenge - hvilken temperatur ???? og sikkert mange andre nyanser av disse spørsmål.dypen skrev: 15 mar 2022, 17:42 Grunnarbeide bør gjøres på vanlig måte men det lønner seg å være nøye for å spare anntall oprasjoner som også blir beste resultat på lakken. Rette, pusse, sparkle, pusse, grunning og siste puss før lakk. Har du nå blanda flat farge sprøyter du ferdig i en oprasjon![]()
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Har bestandig rettet alle bulker, pusset skadeområdet pluss overganger, sparklet skadeområdet pluss riper hakk sår, pusset sparkel, hvis alt ser ok ut pusser jeg hele delen / flata før grunning. Hele flata / delen finpusses (vannslipes kanskje), flate / del tørkes ren før limklut brukes på hel flate. Med en komponent lakk lakkeres delen ferdig, med litt erfaring vil du nå kunne sprøyte så du får god glans. Er du redd for sig kan det fort bli tørrsprøyta med lite glans. Husk ingen silikon produkter på deler eller der du sprøyter!Eg lurte litt på her om dagen, hvis en skal bruke filler/sparkel, skal en da sparkle før eller etter primer?
Vanlig sparkel brukes først, etter grunning hvis du må brukes finsparkel hurtigtørkende. Sprøytesparkel og fyller kan også brukes men da er det ikke hobbygarasje lengre :)
Tempratur, jo varmere jo bedre. Er det kaldt blir herdetida lang. Støvtørt er en ting men monter ikke delene før det har gått mange dager.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Ja da har man fortsett med arbeidet. Ble desverre tatt noen snarveier, men de snarveiene kan eg nå leve med
Vurderte å ta ut motor for å så lakke hovedramma. Men sesongen nærmer seg og prosjektet ble litt mer omfattende enn først planlagt
PMS har meldt seg og beslutningen om å la motoren stå i ramma å bruke hammerite lakk med pensel ble tatt
Ble overaskende bra enn så lenge.
Usikker om en kan våtslipe hammerite lakk?
Men ja blitt noen timer med demontering, banning på deler som absolutt ikke vill ifra hverande. Måttet bruke både grisapikk og borr. Men ja kommet ifra hverande. Mye sliping for å få fram stålet, og nå blir det behandla.
Bestilt med slik "plastsveiser" for å prøve å redde luftfilterboksen som noen hadde maltraksert og teipt i sammen med gaffateip. Får en prøvd på noe nytt og
Blir gjort litt hver dag men ikke mye om gangen, tenkte det var kjekkere med oppdatering når en har kommet litt mellom hvert inlegg

Vurderte å ta ut motor for å så lakke hovedramma. Men sesongen nærmer seg og prosjektet ble litt mer omfattende enn først planlagt

PMS har meldt seg og beslutningen om å la motoren stå i ramma å bruke hammerite lakk med pensel ble tatt

Ble overaskende bra enn så lenge.
Usikker om en kan våtslipe hammerite lakk?

Men ja blitt noen timer med demontering, banning på deler som absolutt ikke vill ifra hverande. Måttet bruke både grisapikk og borr. Men ja kommet ifra hverande. Mye sliping for å få fram stålet, og nå blir det behandla.
Bestilt med slik "plastsveiser" for å prøve å redde luftfilterboksen som noen hadde maltraksert og teipt i sammen med gaffateip. Får en prøvd på noe nytt og

Blir gjort litt hver dag men ikke mye om gangen, tenkte det var kjekkere med oppdatering når en har kommet litt mellom hvert inlegg

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Ja da var siden glemt igjen
Nei prosjektet står til tider stille, men har nå fått gjort litt igjen
Dette ble jo ett mye større prosjekt enn først antatt, og da er motivasjonen lit av og på. Helsa har ikke vært den beste den siste tiden og en har vært sykemeldt, men har hatt noen gode dager innimellom og da har en fått gjort litt. Vi har nå fått barn nr to og derfor ble sykkelen prioritert sett sammen før alle planer ble gjennomført. Hadde jo helst lyst til å sandblåse hele ramma med motoren ute, men det ble ikke gjort i første omgang.
Har fått plast sveiset den gammle luft filter boksen, det tok jo si tid, den var jo mildt sakt maltraksert. Boksen ble hel og solid, selv om den ikke ble noe vakkert syn.
Alle de ekstra luft hulla som var boret ble det smeltet 2 stifter til mitten av hulla og fylt med gjennomsiktig plastikk. Skulle gjerne hatt sort plastikk men det var vanskeligt å få det mykt.
Så har eg begynt å sette sykkelen i sammen
Videre hadde jo også forje eier kappet eksosrøret rett av. Ikke vett eg hvorfor, men tynt metall så tok si tid å få det tett.
Potta ble polert blank og røra ble børsta over.
Røra har eg vurdert å sette inn i motorolje før oppstart, både for litt rust beskyttelse og farge. Har hørt blandede tanker om dette men la oss prøve
Videre er det jo hovedsaklig å sette i sammen, ta ferdig dervice, fylle på væsker, fjærne lakkrester fra plast deksler, få sandblåst å lakkert styre, overhale framgaffler og kansje bytte dekka.
Akk nå er det på sykehuset med sønnen vår som ikke var større en 1800 gram nå når han ble født. Så kan kanskje hende det blir litt tid til flere oppdateringer. Men får håpe den er kjørbar til 01. Mai

Nei prosjektet står til tider stille, men har nå fått gjort litt igjen
Dette ble jo ett mye større prosjekt enn først antatt, og da er motivasjonen lit av og på. Helsa har ikke vært den beste den siste tiden og en har vært sykemeldt, men har hatt noen gode dager innimellom og da har en fått gjort litt. Vi har nå fått barn nr to og derfor ble sykkelen prioritert sett sammen før alle planer ble gjennomført. Hadde jo helst lyst til å sandblåse hele ramma med motoren ute, men det ble ikke gjort i første omgang.
Har fått plast sveiset den gammle luft filter boksen, det tok jo si tid, den var jo mildt sakt maltraksert. Boksen ble hel og solid, selv om den ikke ble noe vakkert syn.
Alle de ekstra luft hulla som var boret ble det smeltet 2 stifter til mitten av hulla og fylt med gjennomsiktig plastikk. Skulle gjerne hatt sort plastikk men det var vanskeligt å få det mykt.
Så har eg begynt å sette sykkelen i sammen
Videre hadde jo også forje eier kappet eksosrøret rett av. Ikke vett eg hvorfor, men tynt metall så tok si tid å få det tett.
Potta ble polert blank og røra ble børsta over.
Røra har eg vurdert å sette inn i motorolje før oppstart, både for litt rust beskyttelse og farge. Har hørt blandede tanker om dette men la oss prøve

Videre er det jo hovedsaklig å sette i sammen, ta ferdig dervice, fylle på væsker, fjærne lakkrester fra plast deksler, få sandblåst å lakkert styre, overhale framgaffler og kansje bytte dekka.
Akk nå er det på sykehuset med sønnen vår som ikke var større en 1800 gram nå når han ble født. Så kan kanskje hende det blir litt tid til flere oppdateringer. Men får håpe den er kjørbar til 01. Mai
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Sverres glemte side, enda ett nytt prosjekt, MZ Baghira 660
Lykke til med den lille! Dette prosjektet er vel helt i andre enden av prioritetsskalaen, men kan sikkert være kjekt når du trenger et pusterom.