Dette må være den mest anvendelige motoren jeg noensinne har kjørt. Bortsett fra når jeg kjører i gang fra stillestående så kan jeg kjøre rundt på 4. giret uten problemer. Helt ned til 1000rpm drar den klokkerent og helt uanstrengt. Fra rundt 35km/t som er den omtrentelige tomgangshastigheten i 4. gir så er dte bare å gi gass. Helt fantastiskt!

Jeg har sett en del videoer på Youtube hvor folk tyner denne til rødgrensen på turtallsnåla. Dette er så absolutt ikke noe must for å ha det gøy på denne sykkelen. Ved 4.000rpm har man alt momentet man trenger.
En slik motor har jeg aldri opplevd på en sykkel tidligere. Husker jeg kjørte en 1290 SuperDuke R (uten direkte sammenligning forøvrig) og denne ristet som en gal når den ikke fikk turtall nok. Det samme gjaldt den første cruiseren jeg hadde. Den leverte de rareste lyder man kunne tenke seg når den ikke fikk nok turtall og vibrasjonene kunne nok føles helt til Tel Aviv.
Man merker jo ganske tydelig at dette er en "voksen" sykkel. Med det så mener jeg at den trolig er overlegen det meste når det kommer til kjøreglede. Vertfall av alt jeg har kjørt og eid så langt.
- Den har en fantastisk motor
- Det er en meget flott "posør"/tursykkel som ser bra ut med orginale sidevesker.
- Lyden er "voksen" og kultivert.
- Den har varmeholker som kan justeres i fire trinn
- Den har cruise control
- Man kan lage egendefinerte kjøremoduser
- Den har knallgode lys forran!!! Like gode lys som en hvilket som helst bil.
- Den har hele to 12V uttak. Ett rett under vindskermen og en under salen.
- Den nøkkelfrie tenningen fungerer som bare det etter at jeg byttet batteri. Så lenge dette systemet funker, så kommer jeg aldri til å glemme nøklene i tenningslåsen igjen :)
- Triumph har hele 5 års fabrikkgaranti!
- Den er like god og kjøre som en cruiser, men minst like spennende som en S1000R når man vrir på rulla.
- Den har mange fiffige og påkostede detaljer som feks. utfellbare fotpegs for passasjer og en meget oppegående festeannordning for sidevesker som kan fjernes med orginalnøkkelen veldig enkelt.
- Ikke så ille pris på forsikringen. (6.700 kr. i året)
- Service intervallene er hver 15000km. eller en gang i året.
- Veldig fin pris på den jeg kjøpte. 329.000 kroner for 2022 modellen og da fikk jeg 12V uttak, sidevesker ferdig montert, tankveske og førstegangsservice med i prisen. Sykkelen hadde kun gått 1000km. ved overtakelse.
Ny så koster GT versjonen 360.000 kroner. Sideveskene og tankveske med sidevesker ferdig montert koster i følge graarud 16.000 kroner + ca. 2.000 for tankvesken. Så vi snakker nesten 380.000 kroner.
Denne sykkelen kunne jeg trolig solgt i dag med fortjeneste med sidevesker.
Av det som jeg IKKE er like imponert over så kan jeg liste følgende:
- Eksosen på høyresiden (den nærmest meg) blir veldig varm og denne må man være obs på. Ikke noe problem når man vet om det og ikke noe problem når man kjører til vanlig. Men man kan komme borti denne delen når man feks. flytter sykkelen rundt når man sitter på sykkelen. men altså ikke noe problem når man vet om det.
Det er det eneste negative jeg har funnet så langt og da mener jeg selv at jeg har gravd ganske dypt :)