BMW har hatt 5 år siden 2019 : https://www.bmw-motorrad.no/en/service/ ... ranty.htmlkjellv skrev: 22 mar 2022, 18:575 år er mest vanlig for de fleste merker nå.Bjerknez skrev: 22 mar 2022, 10:59Triumph synes jeg gjør det skikkelig bra om dagen. Det er desidert det MC merket som har mest og by på synes jeg, uten spesielle konkurrenter i nærheten. Altså i forhold til MIN smak.AJ skrev: 08 mar 2022, 17:43 Positiv MC-nyhert blant all elendigheten nå om dagen...:
https://www.bike.no/nyheter/triumph-oke ... i-england/
Dem tilbyr til og med 5 års fabrikkgaranti. Det er vel ingen andre MC merker som gjør dette kanskje?
BMW har vel bare 1-2 år?
Yamaha har 2 års fabrikkgaranti i markeder over hele verden. I tillegg til dette har Yamaha EU innført 3 ekstra år i sine markeder, dette skjedde for omtrent 10 år siden
MC-nyheter og MC i media
-
- Innlegg: 865
- Registrert: 11 apr 2010, 19:42
- Motorsykkelen din: Ducati V4 S 2025
- Bosted: Vestfold
Re: MC i media / nyhetene
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Okay, da har det skjedd litt uten at jeg har fulgt med ser jeg :)Solo-rider skrev: 22 mar 2022, 19:40BMW har hatt 5 år siden 2019 : https://www.bmw-motorrad.no/en/service/ ... ranty.htmlkjellv skrev: 22 mar 2022, 18:575 år er mest vanlig for de fleste merker nå.Bjerknez skrev: 22 mar 2022, 10:59Triumph synes jeg gjør det skikkelig bra om dagen. Det er desidert det MC merket som har mest og by på synes jeg, uten spesielle konkurrenter i nærheten. Altså i forhold til MIN smak.AJ skrev: 08 mar 2022, 17:43 Positiv MC-nyhert blant all elendigheten nå om dagen...:
https://www.bike.no/nyheter/triumph-oke ... i-england/
Dem tilbyr til og med 5 års fabrikkgaranti. Det er vel ingen andre MC merker som gjør dette kanskje?
BMW har vel bare 1-2 år?
Yamaha har 2 års fabrikkgaranti i markeder over hele verden. I tillegg til dette har Yamaha EU innført 3 ekstra år i sine markeder, dette skjedde for omtrent 10 år siden
Jeg mener BMW kun hadde 2 år garanti på de to S1000R'ene jeg hadde, mens Triumph hadde da 3 år.
Uansett tror jeg dette lover godt for MC salget da lengre garantier gjør at kjøp føles litt tryggere. Mange sykler er jo så vidt innkjørt etter to år.... :)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Kom over denne siden:
https://www.elmobile.no/shop/product/ta ... il/tazzari
Hvem i huleste er så inntørka at dem kjøper en mopedbil til 170-190.000,- ??
Altså hvem er kundegruppen?
Hadde dem solgt disse som fremkomstmiddel til uføre som et hjelpemiddel hvor staten ofte bidrar til støtteordninger etc. så hadde jeg skjønt det, men hvis 16-åringer er kundegruppen så skjønner jeg ingenting. Så sant man ikek finner en og annen 16 åring som har vunnet i lotto eller noe?
Når det er sagt, så synes jeg 100.000 er alt for mye for en mopedbil også.
For 180.000,- så får man nesten en splitter ny e-UP!. Da må man selvsagt ha klasse B, men tenker mest på hvor disse prisene kommer fra...
https://www.elmobile.no/shop/product/ta ... il/tazzari
Hvem i huleste er så inntørka at dem kjøper en mopedbil til 170-190.000,- ??
Altså hvem er kundegruppen?
Hadde dem solgt disse som fremkomstmiddel til uføre som et hjelpemiddel hvor staten ofte bidrar til støtteordninger etc. så hadde jeg skjønt det, men hvis 16-åringer er kundegruppen så skjønner jeg ingenting. Så sant man ikek finner en og annen 16 åring som har vunnet i lotto eller noe?
Når det er sagt, så synes jeg 100.000 er alt for mye for en mopedbil også.
For 180.000,- så får man nesten en splitter ny e-UP!. Da må man selvsagt ha klasse B, men tenker mest på hvor disse prisene kommer fra...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC i media / nyhetene
Tror ikke de selger så mange av disse men noen driter jo penger sååååå...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 10
- Registrert: 25 mar 2022, 08:14
- Motorsykkelen din: Honda Varadero 125 xl 2002
Re: MC i media / nyhetene
som en 16 åring i nord Norge så syns jeg det er helt forskrekkelige priser på mopedbiler. vanlige ungdommer har jo ikke sjans på å få seg vinter kjøretøy med varm cabin med mindre man kjøper seg traktor eller foreldrene er styrtrike
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC i media / nyhetene
I all hovedsak tre grupper:Bjerknez skrev: 25 mar 2022, 05:59 Kom over denne siden:
https://www.elmobile.no/shop/product/ta ... il/tazzari
Hvem i huleste er så inntørka at dem kjøper en mopedbil til 170-190.000,- ??
Altså hvem er kundegruppen?
Hadde dem solgt disse som fremkomstmiddel til uføre som et hjelpemiddel hvor staten ofte bidrar til støtteordninger etc. så hadde jeg skjønt det, men hvis 16-åringer er kundegruppen så skjønner jeg ingenting. Så sant man ikek finner en og annen 16 åring som har vunnet i lotto eller noe?
Når det er sagt, så synes jeg 100.000 er alt for mye for en mopedbil også.
For 180.000,- så får man nesten en splitter ny e-UP!. Da må man selvsagt ha klasse B, men tenker mest på hvor disse prisene kommer fra...
1. 16 åringer som bor i langtvekkistan, altså nord-norge og trenger 4 hjul og førerkabin.
2. 16 åringer med foreldre som driter penger og vil at poden skal ha 4 hjul.
3. Voksne som trenger bil i by. Mopedbiler har 2 fordeler, den ene at man ikke trenger normalt sertifikat, og den andre at de slipper bompenger.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Så altså:SilverSmurfer skrev: 25 mar 2022, 13:04I all hovedsak tre grupper:Bjerknez skrev: 25 mar 2022, 05:59 Kom over denne siden:
https://www.elmobile.no/shop/product/ta ... il/tazzari
Hvem i huleste er så inntørka at dem kjøper en mopedbil til 170-190.000,- ??
Altså hvem er kundegruppen?
Hadde dem solgt disse som fremkomstmiddel til uføre som et hjelpemiddel hvor staten ofte bidrar til støtteordninger etc. så hadde jeg skjønt det, men hvis 16-åringer er kundegruppen så skjønner jeg ingenting. Så sant man ikek finner en og annen 16 åring som har vunnet i lotto eller noe?
Når det er sagt, så synes jeg 100.000 er alt for mye for en mopedbil også.
For 180.000,- så får man nesten en splitter ny e-UP!. Da må man selvsagt ha klasse B, men tenker mest på hvor disse prisene kommer fra...
1. 16 åringer som bor i langtvekkistan, altså nord-norge og trenger 4 hjul og førerkabin.
2. 16 åringer med foreldre som driter penger og vil at poden skal ha 4 hjul.
3. Voksne som trenger bil i by. Mopedbiler har 2 fordeler, den ene at man ikke trenger normalt sertifikat, og den andre at de slipper bompenger.
1. og som har rike foreldre (punkt 2)
2. ja...
3. altså voksne uten førerkort som også vil kjøre i by med bompenger...
Ser ikke den store kundegruppen her...

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC i media / nyhetene
Den store kundegruppen er ungdom fra 16 til 17 år.
Foreldrene betaler og prisen bestemmes av markedet ungdom med foreldre som har en gjennomsnittlig og høyere inntekt.
Kostnaden som er omtrent 4 x lettsykkel kan man få halvparten tilbake av ved salg.
Er det to søsken som bruker mopedbilen etter hverandre koster den omtrent det samme som en og en halv ny lettsykkel
Mao mellom en fjerdedel til en tredjedel av prisen på en brukt pickup til far.
Foreldrene betaler og prisen bestemmes av markedet ungdom med foreldre som har en gjennomsnittlig og høyere inntekt.
Kostnaden som er omtrent 4 x lettsykkel kan man få halvparten tilbake av ved salg.
Er det to søsken som bruker mopedbilen etter hverandre koster den omtrent det samme som en og en halv ny lettsykkel
Mao mellom en fjerdedel til en tredjedel av prisen på en brukt pickup til far.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Har du sett mange 16 åringer med mopedbil hos deg? Du bor jo et stykke nord for Sinsenkrysset (Nord-Norge)Jompa skrev: 25 mar 2022, 22:20 Den store kundegruppen er ungdom fra 16 til 17 år.
Foreldrene betaler og prisen bestemmes av markedet ungdom med foreldre som har en gjennomsnittlig og høyere inntekt.
Kostnaden som er omtrent 4 x lettsykkel kan man få halvparten tilbake av ved salg.
Er det to søsken som bruker mopedbilen etter hverandre koster den omtrent det samme som en og en halv ny lettsykkel
Mao mellom en fjerdedel til en tredjedel av prisen på en brukt pickup til far.
Ikke så mange slike å se her på Nord Vestlandet heller. Mer vanlig med ATV og traktorlappen enn mopedbil.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Mopedbil må være den dårligste oppfinnelsen som er laget. Jeg har mått noen slike her i Fredrikstad og jeg skal love deg at den dagen disse skulle bli skikkelig populære blandt ungdom så vil det komme nye regler. Disse lammer jo trafikken i bybildet og på landeveien. Ikke EN kanskje men blir det vanlig syn, så kan dette by på problemer.
Jeg ville heller kjlrt rundt på en Gressklipper enn en slik mopedbil. Gressklipperen kan man faktisk bruke til andre ting også. Feks. Trekke henger og ikke minst klippe gress etc. en ATV er nevnt. Disse koster mindre en mopedbil og man har mer. Oversikt og sitter høyere. Dessuten er dem nok morsommere å kjøre.
Jeg ville heller kjlrt rundt på en Gressklipper enn en slik mopedbil. Gressklipperen kan man faktisk bruke til andre ting også. Feks. Trekke henger og ikke minst klippe gress etc. en ATV er nevnt. Disse koster mindre en mopedbil og man har mer. Oversikt og sitter høyere. Dessuten er dem nok morsommere å kjøre.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC i media / nyhetene
Enda et idiotisk utsagn fra Bjerknes ja?Bjerknez skrev: 26 mar 2022, 06:33 Mopedbil må være den dårligste oppfinnelsen som er laget. Jeg har mått noen slike her i Fredrikstad og jeg skal love deg at den dagen disse skulle bli skikkelig populære blandt ungdom så vil det komme nye regler. Disse lammer jo trafikken i bybildet og på landeveien. Ikke EN kanskje men blir det vanlig syn, så kan dette by på problemer.
Mopedbiler er da på ingen som helst måte noe større problem enn mopeder ellers, og hvis de hadde blitt skikkelig populære så hadde ikke det vært noen forskjell i forhold til mopeder slik de er i dag.
Eller påstår du at mopeder er et megaproblem i bytrafikken? Og at du ikke klarer å kjøre forbi dem på landevei?
Mopedbiler er en helt kurrant oppfinnelse, det er jo i praksis bare en liten bil som kan kjøres av de som ikke får lov til å kjøre store biler. Problemet i Norge er derimot at de koster 200 000 kroner, og de aller fleste av oss er ikke villige til å kaste bort så mye penger på et så enkelt kjøretøy. Sånn er det når man ikke driter penger.
Men det betyr ikke at konseptet i seg selv er dårlig. Og det finnes bedre versjoner som er på vei, eksempelvis Citroen Ami som er en elektrisk mopedbil som vil komme til Norge og koster omtrent 70 000 kroner. Da snakker man om en kostnad som er på samme nivå som en lettsykkel+førerkort.
For en elektrisk mopedbil som har langt lavere vedlikeholdskostnader enn de vi ser per dags dato, en mopedbil som har 2 seter og trygt kan kjøres året rundt.
https://www.elbil24.no/tester/glad-i-op ... g/73843222
Og i Frankrike kan man kjøre Citroen Ami fra man er 14 år gammel kontra 16 i Norge. Og hvis reglene hadde vert tilsvarende i Norge, så kunne mopedbiler lett ha blitt enormt populære. For det er mange foreldre som gjerne hadde betalt 70 000 kroner for å slippe å være taxisjåfør i 2 eller 4 år.
Eller til og med for eldre mennesker som per dags dato kjører bil eller andre tregere mobilitetskjøretøy. Jeg vet personlig om flere pensjonister som per dags dato kjører vanlige biler men som kanskje ikke burde ha fått lov til dette, og heller burde ha blitt satt i en mopedbil. Eller eldre som kjører slike minibiler med ett sete men som kanskje heller burde hatt en mopedbil med litt mer plass og litt høyere hastighet.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Mopedbiler er ikke noe stort problem i dag, men kan bli det hvis det blir mange av dem. Mopeder er ikke et like stort problem da dem har to hjul mindre og dermed smalere pg lettere og komme seg forbi.SilverSmurfer skrev: 26 mar 2022, 09:14Enda et idiotisk utsagn fra Bjerknes ja?Bjerknez skrev: 26 mar 2022, 06:33 Mopedbil må være den dårligste oppfinnelsen som er laget. Jeg har mått noen slike her i Fredrikstad og jeg skal love deg at den dagen disse skulle bli skikkelig populære blandt ungdom så vil det komme nye regler. Disse lammer jo trafikken i bybildet og på landeveien. Ikke EN kanskje men blir det vanlig syn, så kan dette by på problemer.
Mopedbiler er da på ingen som helst måte noe større problem enn mopeder ellers, og hvis de hadde blitt skikkelig populære så hadde ikke det vært noen forskjell i forhold til mopeder slik de er i dag.
Eller påstår du at mopeder er et megaproblem i bytrafikken? Og at du ikke klarer å kjøre forbi dem på landevei?
Mopedbiler er en helt kurrant oppfinnelse, det er jo i praksis bare en liten bil som kan kjøres av de som ikke får lov til å kjøre store biler. Problemet i Norge er derimot at de koster 200 000 kroner, og de aller fleste av oss er ikke villige til å kaste bort så mye penger på et så enkelt kjøretøy. Sånn er det når man ikke driter penger.
Men det betyr ikke at konseptet i seg selv er dårlig. Og det finnes bedre versjoner som er på vei, eksempelvis Citroen Ami som er en elektrisk mopedbil som vil komme til Norge og koster omtrent 70 000 kroner. Da snakker man om en kostnad som er på samme nivå som en lettsykkel+førerkort.
For en elektrisk mopedbil som har langt lavere vedlikeholdskostnader enn de vi ser per dags dato, en mopedbil som har 2 seter og trygt kan kjøres året rundt.
https://www.elbil24.no/tester/glad-i-op ... g/73843222
Og i Frankrike kan man kjøre Citroen Ami fra man er 14 år gammel kontra 16 i Norge. Og hvis reglene hadde vert tilsvarende i Norge, så kunne mopedbiler lett ha blitt enormt populære. For det er mange foreldre som gjerne hadde betalt 70 000 kroner for å slippe å være taxisjåfør i 2 eller 4 år.
Eller til og med for eldre mennesker som per dags dato kjører bil eller andre tregere mobilitetskjøretøy. Jeg vet personlig om flere pensjonister som per dags dato kjører vanlige biler men som kanskje ikke burde ha fått lov til dette, og heller burde ha blitt satt i en mopedbil. Eller eldre som kjører slike minibiler med ett sete men som kanskje heller burde hatt en mopedbil med litt mer plass og litt høyere hastighet.
Hadde mopedbilene og mopedene gjort 60km/t så hadde problemet vært langt mindre. Jeg snakker da for min egen del og egne erfaringer. Kommer du bak en mopedbil på riksvei 109 fra Sarpsborg til Fredrikstad så er du "fucked". Da blir du liggende bak denne mopedbilen i maks 45km/t i 70 sone i over en mil. Mange steder er det også doble midtlinjer. Dette er også en vei med mye trafikk.
Hvordan mopedbiler oppleves i andre steder av landet får andre svare på. Jeg snakker kun for min egen del og det jeg har erfart så langt.
Man kan vel nesten si at det er bra dem er såpass dyre, for da er det nok få som kjøper dem.
Så i mitt hode er ikke dette et idiotisk utsagn. Jeg har selv irritert meg grønn over disse mopedbilene her i Fredrikstad. Men som sagt, heldigvis er det ikke mange av dem.... ennå...
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MC i media / nyhetene
Jeg prøvde å finne registreringsstatistikk men fant ikke.kjellv skrev: 26 mar 2022, 00:22Har du sett mange 16 åringer med mopedbil hos deg? Du bor jo et stykke nord for Sinsenkrysset (Nord-Norge)Jompa skrev: 25 mar 2022, 22:20 Den store kundegruppen er ungdom fra 16 til 17 år.
Foreldrene betaler og prisen bestemmes av markedet ungdom med foreldre som har en gjennomsnittlig og høyere inntekt.
Kostnaden som er omtrent 4 x lettsykkel kan man få halvparten tilbake av ved salg.
Er det to søsken som bruker mopedbilen etter hverandre koster den omtrent det samme som en og en halv ny lettsykkel
Mao mellom en fjerdedel til en tredjedel av prisen på en brukt pickup til far.
Ikke så mange slike å se her på Nord Vestlandet heller. Mer vanlig med ATV og traktorlappen enn mopedbil.
Men tipper at det er solgt mer enn 300 i Alta siden 2019. I tillegg kommer mopedregistrerte og traktorregistrerte ATV og UTVer
Mopedparkeringa ved Alta VGS er forlengst blitt alt for liten
Problem i trafikken ?
Nei i 50sone går trafikken uansett i lavere fart enn 50 og mopedbilene klarer godt å akselerere like godt som personbiler normalt kjører
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: MC i media / nyhetene
De som bor/jobber i Moss er ganske godt kjent med dete problemet. Kjøring mellom Mosseporten og sentrum er ganske irriterendeBjerknez skrev: 26 mar 2022, 10:09Mopedbiler er ikke noe stort problem i dag, men kan bli det hvis det blir mange av dem. Mopeder er ikke et like stort problem da dem har to hjul mindre og dermed smalere pg lettere og komme seg forbi.SilverSmurfer skrev: 26 mar 2022, 09:14Enda et idiotisk utsagn fra Bjerknes ja?Bjerknez skrev: 26 mar 2022, 06:33 Mopedbil må være den dårligste oppfinnelsen som er laget. Jeg har mått noen slike her i Fredrikstad og jeg skal love deg at den dagen disse skulle bli skikkelig populære blandt ungdom så vil det komme nye regler. Disse lammer jo trafikken i bybildet og på landeveien. Ikke EN kanskje men blir det vanlig syn, så kan dette by på problemer.
Mopedbiler er da på ingen som helst måte noe større problem enn mopeder ellers, og hvis de hadde blitt skikkelig populære så hadde ikke det vært noen forskjell i forhold til mopeder slik de er i dag.
Eller påstår du at mopeder er et megaproblem i bytrafikken? Og at du ikke klarer å kjøre forbi dem på landevei?
Mopedbiler er en helt kurrant oppfinnelse, det er jo i praksis bare en liten bil som kan kjøres av de som ikke får lov til å kjøre store biler. Problemet i Norge er derimot at de koster 200 000 kroner, og de aller fleste av oss er ikke villige til å kaste bort så mye penger på et så enkelt kjøretøy. Sånn er det når man ikke driter penger.
Men det betyr ikke at konseptet i seg selv er dårlig. Og det finnes bedre versjoner som er på vei, eksempelvis Citroen Ami som er en elektrisk mopedbil som vil komme til Norge og koster omtrent 70 000 kroner. Da snakker man om en kostnad som er på samme nivå som en lettsykkel+førerkort.
For en elektrisk mopedbil som har langt lavere vedlikeholdskostnader enn de vi ser per dags dato, en mopedbil som har 2 seter og trygt kan kjøres året rundt.
https://www.elbil24.no/tester/glad-i-op ... g/73843222
Og i Frankrike kan man kjøre Citroen Ami fra man er 14 år gammel kontra 16 i Norge. Og hvis reglene hadde vert tilsvarende i Norge, så kunne mopedbiler lett ha blitt enormt populære. For det er mange foreldre som gjerne hadde betalt 70 000 kroner for å slippe å være taxisjåfør i 2 eller 4 år.
Eller til og med for eldre mennesker som per dags dato kjører bil eller andre tregere mobilitetskjøretøy. Jeg vet personlig om flere pensjonister som per dags dato kjører vanlige biler men som kanskje ikke burde ha fått lov til dette, og heller burde ha blitt satt i en mopedbil. Eller eldre som kjører slike minibiler med ett sete men som kanskje heller burde hatt en mopedbil med litt mer plass og litt høyere hastighet.
Hadde mopedbilene og mopedene gjort 60km/t så hadde problemet vært langt mindre. Jeg snakker da for min egen del og egne erfaringer. Kommer du bak en mopedbil på riksvei 109 fra Sarpsborg til Fredrikstad så er du "fucked". Da blir du liggende bak denne mopedbilen i maks 45km/t i 70 sone i over en mil. Mange steder er det også doble midtlinjer. Dette er også en vei med mye trafikk.
Hvordan mopedbiler oppleves i andre steder av landet får andre svare på. Jeg snakker kun for min egen del og det jeg har erfart så langt.
Man kan vel nesten si at det er bra dem er såpass dyre, for da er det nok få som kjøper dem.
Så i mitt hode er ikke dette et idiotisk utsagn. Jeg har selv irritert meg grønn over disse mopedbilene her i Fredrikstad. Men som sagt, heldigvis er det ikke mange av dem.... ennå...
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC i media / nyhetene
Ja, der har jeg også kjørt en del. Ser for meg at mopedbiler er et problem der ja...Snekker.edvin skrev: 26 mar 2022, 10:15De som bor/jobber i Moss er ganske godt kjent med dete problemet. Kjøring mellom Mosseporten og sentrum er ganske irriterendeBjerknez skrev: 26 mar 2022, 10:09Mopedbiler er ikke noe stort problem i dag, men kan bli det hvis det blir mange av dem. Mopeder er ikke et like stort problem da dem har to hjul mindre og dermed smalere pg lettere og komme seg forbi.SilverSmurfer skrev: 26 mar 2022, 09:14Enda et idiotisk utsagn fra Bjerknes ja?Bjerknez skrev: 26 mar 2022, 06:33 Mopedbil må være den dårligste oppfinnelsen som er laget. Jeg har mått noen slike her i Fredrikstad og jeg skal love deg at den dagen disse skulle bli skikkelig populære blandt ungdom så vil det komme nye regler. Disse lammer jo trafikken i bybildet og på landeveien. Ikke EN kanskje men blir det vanlig syn, så kan dette by på problemer.
Mopedbiler er da på ingen som helst måte noe større problem enn mopeder ellers, og hvis de hadde blitt skikkelig populære så hadde ikke det vært noen forskjell i forhold til mopeder slik de er i dag.
Eller påstår du at mopeder er et megaproblem i bytrafikken? Og at du ikke klarer å kjøre forbi dem på landevei?
Mopedbiler er en helt kurrant oppfinnelse, det er jo i praksis bare en liten bil som kan kjøres av de som ikke får lov til å kjøre store biler. Problemet i Norge er derimot at de koster 200 000 kroner, og de aller fleste av oss er ikke villige til å kaste bort så mye penger på et så enkelt kjøretøy. Sånn er det når man ikke driter penger.
Men det betyr ikke at konseptet i seg selv er dårlig. Og det finnes bedre versjoner som er på vei, eksempelvis Citroen Ami som er en elektrisk mopedbil som vil komme til Norge og koster omtrent 70 000 kroner. Da snakker man om en kostnad som er på samme nivå som en lettsykkel+førerkort.
For en elektrisk mopedbil som har langt lavere vedlikeholdskostnader enn de vi ser per dags dato, en mopedbil som har 2 seter og trygt kan kjøres året rundt.
https://www.elbil24.no/tester/glad-i-op ... g/73843222
Og i Frankrike kan man kjøre Citroen Ami fra man er 14 år gammel kontra 16 i Norge. Og hvis reglene hadde vert tilsvarende i Norge, så kunne mopedbiler lett ha blitt enormt populære. For det er mange foreldre som gjerne hadde betalt 70 000 kroner for å slippe å være taxisjåfør i 2 eller 4 år.
Eller til og med for eldre mennesker som per dags dato kjører bil eller andre tregere mobilitetskjøretøy. Jeg vet personlig om flere pensjonister som per dags dato kjører vanlige biler men som kanskje ikke burde ha fått lov til dette, og heller burde ha blitt satt i en mopedbil. Eller eldre som kjører slike minibiler med ett sete men som kanskje heller burde hatt en mopedbil med litt mer plass og litt høyere hastighet.
Hadde mopedbilene og mopedene gjort 60km/t så hadde problemet vært langt mindre. Jeg snakker da for min egen del og egne erfaringer. Kommer du bak en mopedbil på riksvei 109 fra Sarpsborg til Fredrikstad så er du "fucked". Da blir du liggende bak denne mopedbilen i maks 45km/t i 70 sone i over en mil. Mange steder er det også doble midtlinjer. Dette er også en vei med mye trafikk.
Hvordan mopedbiler oppleves i andre steder av landet får andre svare på. Jeg snakker kun for min egen del og det jeg har erfart så langt.
Man kan vel nesten si at det er bra dem er såpass dyre, for da er det nok få som kjøper dem.
Så i mitt hode er ikke dette et idiotisk utsagn. Jeg har selv irritert meg grønn over disse mopedbilene her i Fredrikstad. Men som sagt, heldigvis er det ikke mange av dem.... ennå...