Nye dekk- forvirret....
Re: Nye dekk- forvirret....
Hei..
Litt om Metzler Z6, som jeg har kjørt 8000km med nå..
Som jeg skriver innledningsvis, har jeg en BMW K1200Gt, som er forholdsvis tung..
Valget av nye dekk blir nok at jeg holder meg til Metzler etter innlegget til han over her som har samme sykkel..
Det jeg har blitt forklart av Metzler representant på messe, er at det er en masse "metalltråder" som sprer varmen fort ut til sidene.. Dvs. at
dekket blir fortere varmt på sidene uten at jeg trenger å "varme opp" dekket med sikksakkkjøring. Mener dette har stemt bra for meg, samt
at dekket har blitt jevnt slitt på sidene. Ikke noe "knekk" når dekket er slitt..
Selvfølgelig har jeg passet på å kjøre godt på sidene av dekket da...
Bakdekket mitt er nedslitt etter 8k, forhjulet er kanskje et par hundre mil igjen på...
Har ikke holdt så mye som jeg håpet , men det har jo selvfølgelig noe med kjøringen også... Har en tendens til å dra på litt vel mye :)
Siden jeg kjører 8-10k i året, velger jeg uansett å bytte dekk på våren, selvom jeg sikkert kunne dratt noen flere mil ut av de..
Dekk er billig "forsikring"...
Litt om Metzler Z6, som jeg har kjørt 8000km med nå..
Som jeg skriver innledningsvis, har jeg en BMW K1200Gt, som er forholdsvis tung..
Valget av nye dekk blir nok at jeg holder meg til Metzler etter innlegget til han over her som har samme sykkel..
Det jeg har blitt forklart av Metzler representant på messe, er at det er en masse "metalltråder" som sprer varmen fort ut til sidene.. Dvs. at
dekket blir fortere varmt på sidene uten at jeg trenger å "varme opp" dekket med sikksakkkjøring. Mener dette har stemt bra for meg, samt
at dekket har blitt jevnt slitt på sidene. Ikke noe "knekk" når dekket er slitt..
Selvfølgelig har jeg passet på å kjøre godt på sidene av dekket da...
Bakdekket mitt er nedslitt etter 8k, forhjulet er kanskje et par hundre mil igjen på...
Har ikke holdt så mye som jeg håpet , men det har jo selvfølgelig noe med kjøringen også... Har en tendens til å dra på litt vel mye :)
Siden jeg kjører 8-10k i året, velger jeg uansett å bytte dekk på våren, selvom jeg sikkert kunne dratt noen flere mil ut av de..
Dekk er billig "forsikring"...
Re: Nye dekk- forvirret....
Da er det min tur til å bestille dekk. Tenkte å prøve motorsykkeldekk.com og å legge om sjøl.
Tenkte å bestille samme som jeg har bak, som ble byttet i forfjor.
Men, motorsykkeldekk.com har disse å velge mellom.
Hva er egentlig forskjellen?
Tenkte å bestille samme som jeg har bak, som ble byttet i forfjor.
Men, motorsykkeldekk.com har disse å velge mellom.
Hva er egentlig forskjellen?
motorsykkeldekk.com skrev: Bridgestone BT 021 F NEW
120/70 ZR17 TL 58(W)
kun 1096,90 NOK
Bridgestone BT 021 FE
120/70 ZR17 TL 58(W) Kawasaki GTR 1400 (ab 07), Suzuki GSX 1300 R Hayabusa ab 2008 (ab 08)
kun 1117,20 NOK
Bridgestone BT 021 FN
120/70 ZR17 TL 58(W) MC, Honda VFR 1200F
kun 1158,50 NOK
Bridgestone BT 021 FG
120/70 ZR17 TL 58(W) M/C, Spesialdekk Yamaha XJ6 Diversion F
kun 1199,80 NOK
Bridgestone BT 021 FU
120/70 ZR17 TL 58(W) MC, Kawasaki GTR 1400
kun 1211,60 NOK
Bridgestone BT 021 FF
120/70 ZR17 TL 58(W) Yamaha FJR 1300 /A RP 13 (ab 08)
kun 1233,60 NOK
Bridgestone BT 021 FJ
120/70 ZR17 TL 58(W) M/C, Spesialdekk Kawasaki ER6 F
kun 1233,60 NOK
-
- Innlegg: 471
- Registrert: 01 nov 2009, 16:10
- Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
- Bosted: Oslo
Re: Nye dekk- forvirret....
Heisann. Skal begynne på sesongen snart, og har sykkelen på vinterlagring. Skal utføre en service på den først, så skal jeg hente den. Hadde i utgangspunktet tenkt å skifte dekk på den, men så sier mekanikeren at det ikke er helt nødvendig ennå. Jeg har kjørt ca 13 k med de. Jeg er bekymret for at de ikke er bra nok, men bør vel stole på han. De ser ikke spesielt slitt ut. Hvor langt er det vanlig at dekkene skal gå? (kjører veldig pent jeg, da)-
Re: Nye dekk- forvirret....
Onsløv skrev:Da er det min tur til å bestille dekk. Tenkte å prøve motorsykkeldekk.com og å legge om sjøl.
Tenkte å bestille samme som jeg har bak, som ble byttet i forfjor.
Men, motorsykkeldekk.com har disse å velge mellom.
Hva er egentlig forskjellen?
motorsykkeldekk.com skrev: Bridgestone BT 021 F NEW
120/70 ZR17 TL 58(W)
kun 1096,90 NOK
Bridgestone BT 021 FE
120/70 ZR17 TL 58(W) Kawasaki GTR 1400 (ab 07), Suzuki GSX 1300 R Hayabusa ab 2008 (ab 08)
kun 1117,20 NOK
Bridgestone BT 021 FN
120/70 ZR17 TL 58(W) MC, Honda VFR 1200F
kun 1158,50 NOK
Bridgestone BT 021 FG
120/70 ZR17 TL 58(W) M/C, Spesialdekk Yamaha XJ6 Diversion F
kun 1199,80 NOK
Bridgestone BT 021 FU
120/70 ZR17 TL 58(W) MC, Kawasaki GTR 1400
kun 1211,60 NOK
Bridgestone BT 021 FF
120/70 ZR17 TL 58(W) Yamaha FJR 1300 /A RP 13 (ab 08)
kun 1233,60 NOK
Bridgestone BT 021 FJ
120/70 ZR17 TL 58(W) M/C, Spesialdekk Kawasaki ER6 F
kun 1233,60 NOK
Ingen som hadde kommentar til dette?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Nye dekk- forvirret....
ser nesten ut som flere leveranser som er registrert med litt forskjellig betegnelse.Onsløv skrev:Onsløv skrev:Da er det min tur til å bestille dekk. Tenkte å prøve motorsykkeldekk.com og å legge om sjøl.
Tenkte å bestille samme som jeg har bak, som ble byttet i forfjor.
Men, motorsykkeldekk.com har disse å velge mellom.
Hva er egentlig forskjellen?
motorsykkeldekk.com skrev: Bridgestone BT 021 F NEW
120/70 ZR17 TL 58(W)
kun 1096,90 NOK
Bridgestone BT 021 FE
120/70 ZR17 TL 58(W) Kawasaki GTR 1400 (ab 07), Suzuki GSX 1300 R Hayabusa ab 2008 (ab 08)
kun 1117,20 NOK
Bridgestone BT 021 FN
120/70 ZR17 TL 58(W) MC, Honda VFR 1200F
kun 1158,50 NOK
Bridgestone BT 021 FG
120/70 ZR17 TL 58(W) M/C, Spesialdekk Yamaha XJ6 Diversion F
kun 1199,80 NOK
Bridgestone BT 021 FU
120/70 ZR17 TL 58(W) MC, Kawasaki GTR 1400
kun 1211,60 NOK
Bridgestone BT 021 FF
120/70 ZR17 TL 58(W) Yamaha FJR 1300 /A RP 13 (ab 08)
kun 1233,60 NOK
Bridgestone BT 021 FJ
120/70 ZR17 TL 58(W) M/C, Spesialdekk Kawasaki ER6 F
kun 1233,60 NOK
Ingen som hadde kommentar til dette?
Jeg har kjøpt 4 dekk derfra, og alle har vært ett år gamle ved levering. Jeg tolker dette slik at de kjøper inn restlager og selger ut billigere.
Det ser jo ut til at de opererer med flere varianter av dekk enn produsenten selv...
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Nye dekk- forvirret....
Kjører 1150GS som veier 520 kg når vi er på tur.kverna skrev: Litt om Metzler Z6, som jeg har kjørt 8000km med nå..
Funderte litt på Z6 eftersom jeg bare kjører på asfalt.
Tidvis mye og langt; kjørte 910 km på 9 timer for to uker siden, så slitasjen er betydelig.
Men 8K km er 12K km mindre enn jeg vanligvis får av Metzler Tourance.
Fikk ikke tak i Touance bare Tourance EXP forrige gang. Vi får se hvordan det går.
Så det blir nok ikke Z6 på meg, da.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Nye dekk- forvirret....
Det kan kanskje være at bokstavkodene er ift hvilken fabrikk dekkene er produsert på (FF, FE, etc) men ren gjetning...
Ad Z6 siden dette dekket er mykere på sidene, så er det nok viktig som jeg leste i et utenlands forum at lufttrykket er riktig så profilen opprettholdes. Dvs for lavt lufttrykk eller mer vekt i forhold til design så kan den myke delen presses ned på asfalten selv når man kjører rett fram og da slites det nok fort...
Ad Z6 siden dette dekket er mykere på sidene, så er det nok viktig som jeg leste i et utenlands forum at lufttrykket er riktig så profilen opprettholdes. Dvs for lavt lufttrykk eller mer vekt i forhold til design så kan den myke delen presses ned på asfalten selv når man kjører rett fram og da slites det nok fort...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Nye dekk- forvirret....
Bytte dekk hver vår
Det er vel å være i meste laget overforsiktig ? Mine Pirelli Sport Demon har rullet nesten 10 000 på 3 år men de har ikke slitekant og merkelig nok har de fremdeles gripevne selv etter å ha vært sauset inn med både bremsevæske og diesel. Det kan sikkert diskuteres oppad vegger og nedad stolper hvor lurt det er å kjøre på de. Men jeg regner med å ha de i minst 3 år til jeg 


-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Nye dekk- forvirret....
når jeg ikke tryna med dekkene vi hadde på slutten av 70tallet tror jeg ikke alderen/grepet på dekkene er mitt største problem heller...
men pleier å slakke av litt når det regner og slikt da... men mulig jeg er feig da.. 
men setter grensen ved Barum dekk..


men setter grensen ved Barum dekk..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Nye dekk- forvirret....
Jeg bytter også dekk hvert år, men det er fordi de blir utslitt. 

- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Re: Nye dekk- forvirret....
Går nok to sett på sesongen for meg. Men jeg kjører med to på og fullt lastet for det meste.. sliter mest på sidene..
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Bosted: Kongsberg
Re: Nye dekk- forvirret....
Okei folkens... da ble det min tur da... jeg har gått meg vill i dekk-jungelen
Bak har jeg Michelin PILOT ROAD 2 REAR 180/55 ZR17 TL 73(W)
Foran har jeg nå et Bridgestone BT 014, (120/60 ZR17 55 (w))
Disse dekkene har fungert fint sammen, men nå er fremhjulet i ferd med å ta kveld... det har stått på siden før jeg kjøpte den... bakhjulet skifta jeg og har vel rulla ca. 2500 km på det uten at det nesten synes.
Vel vel, hva i alle dager skal jeg velge foran da? Jeg trenger ikke et titals forslag, gi meg 2 eller 3 så skal jeg finne ut resten selv. Begrunn gjerne anbefalingene.

Bak har jeg Michelin PILOT ROAD 2 REAR 180/55 ZR17 TL 73(W)
Foran har jeg nå et Bridgestone BT 014, (120/60 ZR17 55 (w))
Disse dekkene har fungert fint sammen, men nå er fremhjulet i ferd med å ta kveld... det har stått på siden før jeg kjøpte den... bakhjulet skifta jeg og har vel rulla ca. 2500 km på det uten at det nesten synes.
Vel vel, hva i alle dager skal jeg velge foran da? Jeg trenger ikke et titals forslag, gi meg 2 eller 3 så skal jeg finne ut resten selv. Begrunn gjerne anbefalingene.
Det er det samme for skylda hvem som har den...
Re: Nye dekk- forvirret....
Hva med pilot power framme?
Tenkte på den kombinasjonen selv (PR2 bak, og power framme).
Håper da på "jevn" slitasje framme og bak, samtidig som du får det ekstra grepet framme, som kan plutselig kan være nyttig en dag
Tenkte på den kombinasjonen selv (PR2 bak, og power framme).
Håper da på "jevn" slitasje framme og bak, samtidig som du får det ekstra grepet framme, som kan plutselig kan være nyttig en dag

Re: Nye dekk- forvirret....
Pilot Road 2 foran, da får du samme dekk som bak, og da vet du sånn ca egenskapene til det når du kjører.
Dessuten ahr dekket fått gode kritikker, så vidt jeg har sett på nett.
Dessuten ahr dekket fått gode kritikker, så vidt jeg har sett på nett.