Først så må man jo se for seg hvor viktig målingen man skal ta er. Hvor stor nøyaktighet trenger man? Skal man måle bil/MC batteri så kan man gjøre dette med godt nok resultat med et hvilket som helst multimeter. Hvis man skal måle større nøyaltighet og eller har behov for høyere sikkerhet så vet man selv hva man trenger og hadde ikke startet en tråd som dette :)
Jeg har gjort akkurat det samme som deg Solo-rider. Testet dyrere multimetere opp mot billige. Nøyaktigheten er mer enn god nok på alle sammen når man skal teste spenningen på et MC batteri eller et random bilbatteri så vil alle multimetere fungere mer enn bra nok.
Men en ting er nøyaktighet, en annen ting er oppløsningen på multimetere. Hvis du trenger å måle veldig stor nøyaktighet med flere desimaler med spenning over 6V, så holder ikke engang det Fluke multimeteret du la inn bilde av siden dette er et 6.000 count multimeter. Ikke er det egnet for å måle micro ampere med stor oppløsning heller i følge specs.
Hvis du ser det røde multimeteret jeg postet bilde av over, så er dette UL listed (specs verifisert av tredje part) og har en oppløsning som kun det dyreste Fluke multimeteret matcher. (fluke 287/289) til rundt 8.000 kroner) i følge specs er også det røde minst like nøyaktig og det røde jeg snakker om banker Fluke 115 langt ned i støvlene og koster trolig det samme eller mindre.
Fluke er dyrt av helt andre grunner enn hva dem kan tilby av nøyaktighet og oppløsning etc. når man åpner opp et multimeter og titter på innsiden, så vil man dog finne store forskjeller. For det Fluke multimeteret du har bilde av over er bygget langt mer robust enn Biltema multimeteret. Noe som gjør det bedre egnet til og måle høyere spenninger med større sikkerhet.
Men i praksis for de fleste av oss, når man skal måle et bil/MC batteri i ny og ne, vil ikke Fluke gi deg noen fordeler av betydning.
Hvis man er en Fluke fanboy og virkelig skal ha noe som kan brukes over alt, også til finelektronikk så kjøp Fluke 287/289 til 8.000 kroner. Da har man et multimeter som kan brukes til ALT. Eller du kan kjøpe Brymen multimeteret jeg har lagt inn bilde av over som koster 2.700 kroner hvis man kjøper det fra eleshop.eu. 2.700 er inkludert frakt etc. eller du kan kjøpe det samme multimeteret i Norge over disk til rundt 5.000 kroner. Men da heter det Elma BM869S. Kun rebrandet med en annen farge. Brymen er dem som lager disse.
Her er en video som kan være verdt og se:
https://youtu.be/ay9wFQAW19Y