Ble litt nyskjerrig på keyless nøkkelen til Rocket'en vedrørende problemet jeg hadde tidligere med at ett helt nytt (men gammelt) batteri ikke virket. Hvilespenningen på batteriet som ikke virket lenger lå på 3.06V. I går hendte det en gang at sykkelen ikke fant nøkkelen, men den fungerte fint resten av dagen....
I dag målte jeg hvilespenningen til 3.08V og jeg mener den målte 3.26V når det var nytt. Jeg testet ikke spenning under last da dette ikke er så lett og få til uten å ødelegge nøkkelen.
Men jeg klarte og måle strømforbruket og når nøkkelen er slått av så fikk jeg ikke opp noe verdi i det hele tatt. Når jeg slo den på, så trakk den ca. 8uA (microampere) i idle og ca. 1mA når den søkte etter signaler.
Disse batteriene har en oppgitt kapasitet på rundt 240mA.
5CF0AA8F-F453-4657-B1F5-AD6505B589E1.jpeg
84156E48-5E07-44EA-BF4A-84F884E25201.jpeg
Det har jo hendt jeg har glemt å skru av nøkkelen, men som oftest husker jeg på det. Hvert 90 sekund har jeg lest at nøkkelen bruker ett sekund på få kontakt med sykkelen (eller omvendt) og da trekker den altså ca. 1mA.
Hvis ikke nøkkelen tåler lavere spenninger enn maks 3V så vil jeg tro den oppgitte kapasiteten på batteriet er langt lavere. Jeg har sjekket litt rundt om med 10mA last på et CR2032 batteri så er kapasitet målt til mellom 50-100mA. Da helt ned til 2V spenning. Takler den ikke spenninger lavere enn 3V så blir jo kapasiteten utrolig dårlig. Jeg tipper 10-20mA. Mange mener at dem bytter batter hver sesong og det gjelder ikke bare Rocket men med andre Triumph sykler også.
I utgangspunktet er ikke dette noe problem så lenge man vet om det, men man må være klar over at keyless nøklene til Triumph trenger ofte batterier. Heldigvis kan man nødstarte sykkelen med flatt batteri i nøkkelen, men kan være greit å vite uansett.
Så i utgangspunktet ikke noe problem, men en ting dem skal få se på når veskene til sykkelen skal monteres hos Graarud. Heldigvis er det enkelt og bytte batteri også :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.