området innenfor o/xringene er smørt av fettet men det skel ikke mye bøss til før det blir litt glippe heller.OttoL skrev: 07 mai 2022, 10:24 Noen tanker om kjede smøring og vedlikehold.
Som di fleste her inne vet, er O-ring\X-ring en pakning tenkt og stenge noe inne\ute. (eks er oljefilteret).
I mc kjedes sammenheng er vel O-ring\X-ring i utgangspunktet tenkt å stenge skitt og støv ute fra friksjons området og for å unngå forurensning av fabrikk greaset område. (se gult området på mekkern sin tegning).
Med det i tankene , kan jeg ikke se at om men drypper litt olje på kjede under fart eller sprayer på litt kjede spray får dette til og trenge inn i friksjons området i noe vesentlig grad pga O-ring\X-ring tettingen.![]()
![]()
Vedlikehold av kjede er etter min oppfatning først og fremst for å holde O-ring\X-ring fersk \myk og ren for å unngå slitasjeskade på den slik at O-ring\X-ring ikke begynner og lekke eller ryker, neste er og beholde en ren\rustfri overflate.
Dårlig vedlikehold\smøring får O-ring\X-ring til å tørke inn og ryke med følgene av at fabrikk greaset området blir forurenset av skitt og møkk og friksjons skader oppstår med fare for kjede brudd.
men smøringen er jo mest for de områdene som er stål mot stål-som jeg tegnet med blått.