Starte sykkelen for våren

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
oystein1988
Innlegg: 40
Registrert: 01 des 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2

Starte sykkelen for våren

Legg inn av oystein1988 »

Hei!

Sliter med å starte sykkelen nå, bare små-tenner litt, og smeller i potta. Tenkte å bytte plugger, og tømme forgasserene og ha på fersk bensin.

Er det nødvendig å demontere forgasserene og rense dem helt, eller holder det med å tømme dem? Hvis jeg må rense dem så tror jeg at det blir for avansert for min kunnskap, da jeg er vant til å skru å ornde på ensylindrede to-takts motorer, og er redd for at jeg bare vil skape kaos med fire store forgassere :p Hva koster det sånn ca å sette dette på verksted?

Har byttet olje og filter, samt batteri.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av mekkern »

drener forgasserne og så setter du krana på "pri" så forgasserne fyller seg-etter du har fått den i gang setter du krana i normal posisjon.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

oystein1988
Innlegg: 40
Registrert: 01 des 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av oystein1988 »

mekkern skrev:drener forgasserne og så setter du krana på "pri" så forgasserne fyller seg-etter du har fått den i gang setter du krana i normal posisjon.
Hvliken kran skal settes på pri? Bensinkrana? har bare on/off/res.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av mekkern »

oki....type sykkel har du da?
ah....cbr ja... hvis det er som min cbr så er den litt sær til den har fått ny bensin i gasserne.. og det blir litt kinning...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Pollti

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av Pollti »

Eller du kan gi den ei dose CRC rett i gasseren, det pleier å hjelpe.

oystein1988
Innlegg: 40
Registrert: 01 des 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av oystein1988 »

mekkern skrev:oki....type sykkel har du da?
ah....cbr ja... hvis det er som min cbr så er den litt sær til den har fått ny bensin i gasserne.. og det blir litt kinning...
Ja 91 mod.

Ta av tanken, tømme tanken helt og helle på ny bensin, deretter tømme forgasserene og sette på tanken igjen med ny bensin, deretter prøve å starte?

Har no startgass liggende, hvor er det best å tilføre dette? rett i luftinnsuget på gasserne, eller rett i sylinderene?

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av mekkern »

nei bare drener forgasserne ved å løsne skruene på siden av bunnen.skru de inn igjen ,sett på full choke og ikke rør gassen..kjør den 3-4 sekunder på starteren og vent 10 sek og gjenta noen ganger så kommer den nok etter vært.ellers må du rengjøre pluggene spesiellt hvis den har vært småstartet et par ganger uten å ha blitt kjørt,for da soter pluggene.vet du ikke når de har blitt skiftet skift nå.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

JayB
Innlegg: 22
Registrert: 25 sep 2009, 14:59
Motorsykkelen din: VMAX, TDM900
Sted: Sandnes

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av JayB »

Rense pluggene syns jeg var et godt tips og skift dem om de ser slitte ut. Har som litt erfaren "MC-skruer" (skrudd i mer enn 35år) har jeg av erfaring hatt litt problem med plugger etter lang tids stilleståing. Gammel bensin? Tviler, den bensinen jeg startet sykkelen min på i år har jeg tappe av en tank jeg har hatt liggende i 3,5år og sykkelen går som den skal. Men så er jo det en CB.
Pluggene bør nok sjekkes og selvfølgelig er ny bensin bedre enn gammel.
Husk også at den kan ha blitt sur (fått for mye bensin) det kan ha lekket bensin inn i sylindrene dersom kranen har stått åpen eller den ikke lukker helt tett. Eller noen har stått å vridd på gassen når den har stått i ro. En måte å få ut bensinen som eventuelt er inne i sylindrene på er å ta ut pluggene rense dem og kjøre starteren litt før du setter inn pluggene igjen.
Lykke til!
JayB

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av RuneMC »

Sett en vifte-ovn til å blåse på motoren en halvtimes tid så den tror det er sommer :knegg
(Men ikke bare tull: oljen blir litt mer lettflytende og allting går lettere rundt)

Har også merket meg at min starter lettere ved å ta opp støtta (selv om den er i nøytral) akkurat når jeg starter den.
Videre holde clutchen-hendelen inne (clutchen veier noen kg å dra rundt den også, selv i nøytral).

Ellers har jeg også fått smell i potta ved for mye gassing før/under startforsøk, har vel egentlig kommet til at det beste er å starte på tomgang. Men nå har jeg en ganske forskjellig endunker sammenlignet med din.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

oystein1988
Innlegg: 40
Registrert: 01 des 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av oystein1988 »

sykkelen sto ute i kulda i desember, januar og halve februar. Da kjørte jeg en tur på julaften(!) 15-20 min, og har startet den en gang etter dette uten å kjøre.

Sykkelen har nå stått inne i en måneds tid i en garage på ca 17 varmegrader. Bensinkranen har stått på off, men det er sånn vakum kran så den renner ikke selvom den står på on.

Sett på ebay, 4 plugger av riktig type koster ca 250 kroner, så tenkte å kjøpe det uansett. Dere mener jeg burde bare tømme gasserne, og bytte/rense plugger, og prøve igjen? Det er en tappeskrue per gasser, ikkesant? Er det en slange hvor det renner ut av, eller blir hele motoren full av bensin og det spruter overalt? For da må jeg ta den ut av garagen...

Hadde på en del kondens-fjerner da jeg hadde den ute, kan det ha ødelagt bensinen? Kankje best å prøve med helt ny bensin uansett, koster jo ikke stort å prøve. Skal teste det med å holde inn clutchen selvom den står i fri :)

Cbr
Innlegg: 568
Registrert: 18 nov 2009, 13:57
Motorsykkelen din: Honda CBR 600RR 08 Hannspree Ten Kate
Sted: Rogaland

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av Cbr »

Hadde akkurat samme problemet på min første året, hva tennpluggene som trengtes skiftes.

LoadingLevelOne
Innlegg: 8
Registrert: 31 jan 2010, 22:50
Motorsykkelen din: CBR 600 F2

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av LoadingLevelOne »

oystein1988 skrev: Det er en tappeskrue per gasser, ikkesant? Er det en slange hvor det renner ut av, eller blir hele motoren full av bensin og det spruter overalt? For da må jeg ta den ut av garagen...
En tappeskrue per forgasser ja.
Det sitter en liten nippel under hver tappeskrue, som du selv bør tre på en stubb gummislange e.l.
Hvis du ikke gjør det vil bensinen renne rett ned på motoren.

Kan jo være andre årsaker, men min 1991 CBR er akkurat lik.
Blir veldig lett sur om jeg slipper starteren for tidlig /gasser for mye.
...og har den først blitt oversvømt så kan den være fryktelig vrien å få start på.
Sist redigert av LoadingLevelOne den 23 mar 2010, 21:14, redigert 5 ganger totalt.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av Relax »

I gamle dager brukte man startgass forsiktig i kinkige situasjoner... :-k
Hvis man kinner litt først slik at det er kommet litt olje her og der... og hvis det ber tilgang til innsug...luftfilter,,,
"Do the right thing"

oystein1988
Innlegg: 40
Registrert: 01 des 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Honda CBR 600 F2

Re: Starte sykkelen for våren

Legg inn av oystein1988 »

Byttet tennplugger, tømte forgasserene og brukte den samme bensinen som var på tanken, hadde nyladet batteri, og det startet med en gang :)

Svar