Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har.

Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med.

Det er vel ingen som bestrider at BMW har gjort "noe riktig"OttoL skrev: 07 mai 2022, 11:16 BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv.![]()
![]()
Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har.![]()
![]()
Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med.![]()
Er vel ingen her inne som har sagt att alle skal foretrekke GSn fremfor noe annet hellerAJ skrev: 07 mai 2022, 11:29Det er vel ingen som bestrider at BMW har gjort "noe riktig"OttoL skrev: 07 mai 2022, 11:16 BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv.![]()
![]()
Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har.![]()
![]()
Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med.![]()
.
Tyskerne er gode på dette og har vist det i årtier.
Stikkord: Bobla og VW Golf.
Pluss en rekke andre eksempler.
Men dette betyr ikke at alle foretrekker disse selv om de har vært og er aldri så suksessfulle.
Javel...OttoL skrev: 07 mai 2022, 12:09
Er vel ingen her inne som har sagt att alle skal foretrekke GSn fremfor noe annet heller![]()
Innlegget var ment som en kommentar på noe jeg har observert gjennom tiden.
Dette er noe som har blitt tatt opp av flere en del ganger de siste 10 årene, og kanskje enda lenger tilbake enn det.FredrikE24 skrev: 07 mai 2022, 18:01 Synker aktivitetsnivået her til en grense, så kan det være vanskelig å få snudd det når man har så mange andre konkurrerende og moderne kanaler å gå til.
Etter hvert som kilometerne ruller på reduseres også som regel forbruket.Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 20:42 Min bruker litt mindre suppe nå enn da den var helt ny. Ligger på 0.75 pr. mil blandet kjøring. Kjører jo ikke moped lenger![]()
Ikke fullt ut 2 stk. KMT motorer vel...Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 22:49 Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.
Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)
Nei, men regnet med du skjønte poengetAJ skrev: 17 mai 2022, 23:08Ikke fullt ut 2 stk. KMT motorer vel...Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 22:49 Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.
Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)![]()
1301 kubikk x 2 = 2602 kubikk.
Bare så det nevnt...![]()
Uansett skal det ikke underslås av trippelen i Rocket er en monstermaskin. Ingtet mindre enn imponerende at Triumph har utviklet en slik sykkel.
Samme gjelder BMW som tok sjansen på denne luftavkjølte 1800 kubikk bokseren.
Imponerende fra begge.
Uansett vil jeg tro de fleste vil mene at 0,43-0,44 i forbruk på en 1301 kubikker med 160 HK er innafor....
Joda, skjønte poenget, så klartBjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:18 Nei, men regnet med du skjønte poenget![]()
Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.
Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :)
Ja, da forstår jeg hva du mente.AJ skrev: 17 mai 2022, 23:36Joda, skjønte poenget, så klartBjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:18 Nei, men regnet med du skjønte poenget![]()
Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.
Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :).
Når det gjelder BMW R18 så er jo denne ganske spesiell som ren luftavkjølt løsning når det gjelder motor og faktisk åpen kardangløsning, slik BMW hadde så langt tilbake som da de startet MC-produkjsonen i 1923.
Uansett vil nok aldri denne 1800 boxeren oppnå samme salgstall som din Rocket. Den ser jeg faktisk relativt mange av når jeg er ute å kjører.
Så jeg tror nok Triumph har truffet markedet bedre enn BMW når det gjelder disse modellene.
Men så er det kanskje slik at BMW har har laget denne modellen mest for å vise hva de faktisk er i stand til å gjøre med sitt opprinnelige utganspunkt. Dvs. motorsykler med luftavkjølte boxermotorer.
På en måte en maktdemonstarasjon, altså.
Noe man selvfølgelig kan si om Rocket III også.
Forskjellen er luftavkjølingen, som jo selvfølgelig er langt mer krevende med dagens utslippskrav både hva gjelder lyd og utslipp.
Så akkurat der briljerer BMW, selv om antall HK ikke er spesielt imponerende.
Langt på vei enig når det gjelder begge disse syklene.Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:42
Ja, da forstår jeg hva du mente.![]()
Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt
Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...
Kunsten er å vise hva du er i stand til å lage OG selge den. Ingen problem og bygge drømmeslått om man har pengene. Men å selge det blir kanskje et større problem.AJ skrev: 17 mai 2022, 23:47Langt på vei enig når det gjelder begge disse syklene.Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:42
Ja, da forstår jeg hva du mente.![]()
Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt
Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...
Begge er eksempler på hva disse produsentene faktisk er i stand til å utvikle og lage.
Ikke dermed sagt at de er liv laga...
Yamahas Niken er vel allerede historie som denne 1000 GTS modellen, med den høyst spesielle forgaffelløsningen de lanserte med brask og bram for en del år siden:Bjerknez skrev: 18 mai 2022, 00:01 BMW R18 er sikkert en spesielll sykkel for et smalt marked, men jeg mener allikevel at BMW har bommet med denne hvis man ser det hele bildet. Men det vil dem selvsagt aldri inrømme. Så får vi se om R18 er og få tak i om 2 år fra nå. Jeg tipper den sagte men sikkert forsvinner, eller evt. blir erstattet med en Rocket killer med vannavkjøling og et mer moderne look.
Kan nok tenkes at min alt for dårlige forståelse av motorer ikke er i stand til å se hvilken prestasjon det er å lage en 1800cc 90 HK'ers motor som er luftafkjølt. Mulig det er en fabelaktig prestasjon i seg selv, men for meg som skal gi opp mot en halv million for en R18, så er det nok sykler som frister mer til den prisen. Ja, man kan nærmest velge og vrake av sykler i øvre klasse.Meeen... Så har de jo fått vist hva de er i stand til å lage