AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
OttoL
Innlegg: 72
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: AJ Arena...

Legg inn av OttoL »

BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv. :D :D

Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har. :-k :-k

Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med. :prf

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 07 mai 2022, 11:16 BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv. :D :D

Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har. :-k :-k

Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med. :prf
Det er vel ingen som bestrider at BMW har gjort "noe riktig" :-k .
Tyskerne er gode på dette og har vist det i årtier.
Stikkord: Bobla og VW Golf.
Pluss en rekke andre eksempler.

Men dette betyr ikke at alle foretrekker disse selv om de har vært og er aldri så suksessfulle.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

OttoL
Innlegg: 72
Registrert: 24 jul 2020, 17:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Forty Eight 2014, BMW R1250RS 2020, Honda CB500X 2015

Re: AJ Arena...

Legg inn av OttoL »

AJ skrev: 07 mai 2022, 11:29
OttoL skrev: 07 mai 2022, 11:16 BMW har jo helt klart gjort noe riktig nå dem kom me GSn, har man fulgt med i MC magasiner dem siste åra refererer jo stort sett ALLE til "Er dette den neste GS killeren". Test av mulig GS killer" osv. :D :D

Stort sett alt av adv tester blir jo også målt opp mot GSn men kommer liksom aldri helt i mål slik Bmw har. :-k :-k

Lite med fun factor på lengre asfalt kjøring , men helt topp og laste opp med utstyr og dra på tur med. :prf
Det er vel ingen som bestrider at BMW har gjort "noe riktig" :-k .
Tyskerne er gode på dette og har vist det i årtier.
Stikkord: Bobla og VW Golf.
Pluss en rekke andre eksempler.

Men dette betyr ikke at alle foretrekker disse selv om de har vært og er aldri så suksessfulle.
Er vel ingen her inne som har sagt att alle skal foretrekke GSn fremfor noe annet heller :-k
Innlegget var ment som en kommentar på noe jeg har observert gjennom tiden.

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1080
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: AJ Arena...

Legg inn av Tore L »

Jeg pleier ikke å skrive og mene så veldig mye her inne, men jeg er enig med mekkern at vi er forskjellige og har forskjellig smak, og takk for det heldigvis :)
Jeg har kjørt BMW de siste årene og deriblant en 2018 1200 GS, og det var en glitrende sykkel synes jeg. Kan laste alt en trenger å ha med seg, bra nok trøkk i motoren til det meste. Veldig pen er den ikke, men det er ikke KTM 1290, Yamaha Tenere eller en CRF fra Honda heller - men akkurat dette blir litt vanskelig å diskutere siden smaken er som baken, og de fleste bakender er forskjellig :) Jeg velger mc ut fra hva som passer meg, og hva lommeboken min sier at jeg kan bruke på dette. Og bryr meg fint lite om hva andre mener om mitt valg av mc, så lenge jeg er fornøyd og det funker for meg og til mitt bruk - og så lenge det er en BMW :lol
Men hvem vet, blir muligens en V100 fra Moto G neste gang :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

OttoL skrev: 07 mai 2022, 12:09
Er vel ingen her inne som har sagt att alle skal foretrekke GSn fremfor noe annet heller :-k
Innlegget var ment som en kommentar på noe jeg har observert gjennom tiden.
Javel...
Og de som evt. vil dele sine meninger, erfaringer og kommentarer om GS spesielt og BMW generelt må mer enn gjerne gjøre det, men i andre tråder enn denne bikerloggen hvor jeg anser temaet som ferdigdebattert for egen del.
Tar for gitt at dette respekteres.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: AJ Arena...

Legg inn av FredrikE24 »

Det er jo stadig «den harde kjerne» som frekventerer forumet her og lite nye folk som kommer inn og blir værende aktive, i tillegg tynnes det ut i aktivitetsnivå blant de som har vært med en stund og det har ikke blitt mye bedre. En observasjon uten noe statistikk å vise til som kan underbygge det, men mer en følelse. Tror det kan være lurt å tenke igjennom hva årsakene til det kan være.
Det kan også være smart å prøve og holde på de som gidder å produsere relevant MC-innhold her inne, fremfor å drive de bort med å være ufin. Synker aktivitetsnivået her til en grense, så kan det være vanskelig å få snudd det når man har så mange andre konkurrerende og moderne kanaler å gå til.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 07 mai 2022, 18:01 Synker aktivitetsnivået her til en grense, så kan det være vanskelig å få snudd det når man har så mange andre konkurrerende og moderne kanaler å gå til.
Dette er noe som har blitt tatt opp av flere en del ganger de siste 10 årene, og kanskje enda lenger tilbake enn det.
Overraskende nok holder MCsiden på fortsatt. Tross et uttall MC-sider på Facebook hvor det på meg virker som at "alle" med interesse for MC oppretter sin egen side. Noe overdrevet påstand, men likevel.
Har for øvrig ingen problemer med å forstå at Facebook er stedet mange vil være. "Alle" er der og Facebook er lettvint å bruke.

Aktivitetsnivået på MCsiden og et annet tilsvarende forum etablert på samme tid tilbake i 2004 har begge opplevd synkende aktivitetsnivå.
Det ene mer enn det andre om man ser på antall publiserte innlegg.

Selv synes jeg det nesten er litt rart at disse forumene har overlevd med tanke på den revolusjonerende utviklingen innen sosiale medier som har vært de årene forumene har eksistert.

Selvfølgelig synes jeg det er hyggelig at folk bruker forumet og at det omtrent daglig kommer nye medlemmer til.
Og så lenge jeg synes det gir meg noe å holde på med dette forumet og MC-interersserte folk benytter det, så er det fortsatt liv laga for MCsiden.no.
Men hvis det utvikler seg slik som jeg ser visse antydninger til at brukere tar seg nær av ting, som vi sa før i tiden, av hva de leser her inne, så vil det nok gå mot en kjapp avvikling, er jeg redd.
Men vi lever jo i en krenkelsestidsalder hvor stadig flere synes å trives best i egne ekkokamre for å unngå det de åpenbart opplever som ubehagelig meningsmotsetninger. Og da skal det ofte forferdelig lite til før en stadig lavere tåle- eller toleransegrense fører til at folk melder seg ut.
Noe vi har erfart gjentatte ganger her på MCsiden, sist rett før jul i fjor.

Likevel lever altså MCsiden.no i det jeg tør påstå, beste velgående. Enn så lenge, får man skynde seg å legge til... :overtro

Stopper aktiviteten på forumet helt opp fordi interessen daler blant folket eller fordi mange tar seg nær av ting som kommer til uttrykk og som de oppfatter som ufint så er det hele ganske enkelt og greit, over og ut for MCsiden.no.
Når dette først er nevnt skal det også nevnes at jeg oppfatter tonen på forumet som imøtekommende og god. Tror også de fleste aktive brukere synes det samme.

Selv har jeg helt usentimentalt begynt og sluttet i organsiasjoner og jobber gjennom et forholdsvis langt yrkesliv og kommer ikke til å reagere annerledes den dagen jeg enten kvitter meg med MCsiden eller legger ned forumet om aktiviteten uteblir. Da er MCsiden.no for meg, enkelt og greit, et tilbakelagt kapitel. Bare så det også er nevnt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: AJ Arena...

Legg inn av Gammelsmurfen »

Håper du "holder koken" som det het før i hvert fall! Hva gjelder funksjonalitet, så er det forskjell på facebook og forum.
På fb er det ikke mulig og flette tekst og bilder, og skal man legge inn bilder under kommentarer får man kun lagt til ett bilde pr. post.
Så man er helt prisgitt den "tvangstrøya" som elven i fb er.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Siden man bor ikke spesielt langt unna Eidsvoll var det nærmest selvfølgelig å legge MC-turen innom Eidsvollbygningen på en dag som denne:
8mai22 1.JPG
Og siden en tilårskommen kropp syntes det var litt under komfortgrensa hva gjelder temperaturen, ble det noen kaffepauser.
Bl.a. her ved Wergelandstatuen :
8mai22 2.JPG
Og jada :) , den nylig innkjøpte Stanley termosen holder godt på varmen :prf .

Turen ble som planlagt, langs Hurdalssjøen med en kaffestopp på Meieriodden, hvor man tydelig ser den lave vannstanden, før man tok fatt på 180-strekningen til Lygna:
8mai22 3.JPG

Bra vei helt til den siste stigningen hvor telen har fart stygt med veidekket. Så her anbefales det å ta det litt rolig :gk .

Ny kafferast med lunsjbar på Lygna hvor jeg ble kontaktet av en lokal BMW K 1300 fører, som jeg har hilst på tidligere på en lokal treffplass for et par år siden.
Hyggelig prat om syklene og om andre ting.
Husker ikke navnet på karen, men han kjente til MCsiden, sa han, så kanskje han gir seg til kjenne her?

Og etter bensinfylling på Shellstasjonen på Lygna synes jeg det var greit å sett kursen hjemover i dag siden jeg altså syntes det var litt for kjølig til å forlenge den planlagte turen.
Uansett var det godt med en luftetur. Kanskje man hiver seg i salen litt utpå ettermiddagen med litt bedre temperatur... :-k :)
Var ikke alene på veien i dag, men traff heller ikke så mange på ruta jeg kjørte.
Derimot var det flere motorsyklister som tok seg en pause på Lygna, noe som er ganske vanlig for både lokale og MC-folk som er ute på en lengre tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Jeg har tatt ferga over Randsfjorden én gang tidligere og betalte ingenting siden det var tidlig i koronapandemien og man hadde kommet til at man ikke skulle kreve betaling.

Nå kan det bli flere turer, denne gangen med ny el-ferge, siden den blir gratis fra 1. juli:
Gratisferge.JPG
(Sak bak betalingsmur i lokalavisen...)

Nå har denne nye Elrond ferga hatt et par stopp underveis over fjorden, så litt usikkert er det om man kommer fram som planlagt er det muligens... :-k .
Men satser på at innkjøringsproblemene til den nye ferga nå er løst.

Ikke akkurat noen spektakulær fergetrur over Randsfjorden, men er man på tur vil ha med seg en slik tur, som ikke varer altfor lenge (forutsatt at ferge ikke stopper underveis, selvfølgelig...) så kan man gjerne ta med seg denne :crazy: .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Noe skal man jo fylle bikerloggen med her på MCsiden.no.
Så da loggfører bikeren av denne bikerloggen at han og kjerringa, som for øvrig fyller år i dag, på selveste nasjonaldagen, tok en MC-tur på Romerike og hennes hjembygd, Fetsund, hvor vi tok vår sedvanlige kjørepause på YX-stasjonen og tid til isspising samtidig som det passerte en amcar og veteranbilkortesje.
Pleier å være en del motorsyklister her på dager som denne, men da vi kom var det kun tre andre der, deriblant denne GS'en:
170522tur.JPG
Og til info for mulige forbruksnerder her inne: loggfører 0,43 på mila med toppboks og altså kjerringa bakpå.
Ikke utpreget aktiv kjøring, men heller ingen sinke i trafikken, for å si det slik... :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7119
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: AJ Arena...

Legg inn av dypen »

Blir det en lengre tur snart skal jeg fysisk måle forbruket på KTM’n min, propp full tank før start og trippen nulles. Etter tur deles liter på mil og sammenlignes med forbruket i displayet :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Min bruker litt mindre suppe nå enn da den var helt ny. Ligger på 0.75 pr. mil blandet kjøring. Kjører jo ikke moped lenger :knegg

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 20:42 Min bruker litt mindre suppe nå enn da den var helt ny. Ligger på 0.75 pr. mil blandet kjøring. Kjører jo ikke moped lenger :knegg
Etter hvert som kilometerne ruller på reduseres også som regel forbruket.
Og for å kaste inn noe som ikke alle er enige om, nemlig dette med innkjøring av ny sykkel og hordan dette trolig virker inn på forbruket.
Jeg gjør nok dette med innkjøring av ny MC på en noe annen måte enn anbefalt i brukermanualen og tror måten jeg gjør det på også gir resultater i forbruket.
Har selvfølgelig ikke noe forskningsbasert å vise til å så måte.
Men etter å ha kjørt inn flere nye sykler på ganske nøyaktig samme aktive måte, kan vi vel si... og kjørt syklene ganske langt, hhv. snaue 60K (Yamaha TDM 900), drøye 40K (Triumph Tiger 1050 SE), tett opp mot 50K (Moto Guzzi V8 Stelvio), drøye 55K (KTM 1290 SA, 2015 mod.) og så langt snaue 65K på min nåværende 1290 SA, hvor alle hva gitt meg et forbuk på fra 0,42 til oppunder 0,50 på det meste, så tror jeg at jeg har gjort noe rett... :crazy: .

Samme gjelder oljeforbruk. Intet målbart oljeforbruk på tidligere sykler. Og er nå spent på KTM'en jeg har nå. Byttet nylig olje og filter og følger nøye med...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.

Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 22:49 Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.

Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)
Ikke fullt ut 2 stk. KMT motorer vel... ;)
1301 kubikk x 2 = 2602 kubikk.

Bare så det nevnt... ;)

Uansett skal det ikke underslås av trippelen i Rocket er en monstermaskin. Ingtet mindre enn imponerende at Triumph har utviklet en slik sykkel.
Samme gjelder BMW som tok sjansen på denne luftavkjølte 1800 kubikk bokseren.
Imponerende fra begge :notworthy: .

Uansett vil jeg tro de fleste vil mene at 0,43-0,44 i forbruk på en 1301 kubikker med 160 HK er innafor... ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 17 mai 2022, 23:08
Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 22:49 Jeg har heller aldri tenkt så mye på det med innkjøring. Jeg kjlrer stort sett som jeg pleier.

Merk at Rocket bruker mye suppe. Sånn er det bare. Det sitter tross alt 2 stk. KTM motorer i denne med omtrent samme mengde hestekrefter samt noe høyere vekt på både sykkel og fører. Det merker man selvsagt på forbruket :)
Ikke fullt ut 2 stk. KMT motorer vel... ;)
1301 kubikk x 2 = 2602 kubikk.

Bare så det nevnt... ;)

Uansett skal det ikke underslås av trippelen i Rocket er en monstermaskin. Ingtet mindre enn imponerende at Triumph har utviklet en slik sykkel.
Samme gjelder BMW som tok sjansen på denne luftavkjølte 1800 kubikk bokseren.
Imponerende fra begge :notworthy: .

Uansett vil jeg tro de fleste vil mene at 0,43-0,44 i forbruk på en 1301 kubikker med 160 HK er innafor... ;) .
Nei, men regnet med du skjønte poenget :twothumbs:

Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.

Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:18 Nei, men regnet med du skjønte poenget :twothumbs:

Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.

Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :)
Joda, skjønte poenget, så klart ;) .

Når det gjelder BMW R18 så er jo denne ganske spesiell som ren luftavkjølt løsning når det gjelder motor og faktisk åpen kardangløsning, slik BMW hadde så langt tilbake som da de startet MC-produkjsonen i 1923.

Uansett vil nok aldri denne 1800 boxeren oppnå samme salgstall som din Rocket. Den ser jeg faktisk relativt mange av når jeg er ute å kjører.
Så jeg tror nok Triumph har truffet markedet bedre enn BMW når det gjelder disse modellene.
Men så er det kanskje slik at BMW har har laget denne modellen mest for å vise hva de faktisk er i stand til å gjøre med sitt opprinnelige utganspunkt. Dvs. motorsykler med luftavkjølte boxermotorer.
På en måte en maktdemonstarasjon, altså.

Noe man selvfølgelig kan si om Rocket III også ;) .
Forskjellen er luftavkjølingen, som jo selvfølgelig er langt mer krevende med dagens utslippskrav både hva gjelder lyd og utslipp.

Så akkurat der briljerer BMW, selv om antall HK ikke er spesielt imponerende.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 17 mai 2022, 23:36
Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:18 Nei, men regnet med du skjønte poenget :twothumbs:

Når det kommer til BMW R18 så vet jeg ikke om 1800 kubikk og 90HK. Er så voldsomt imponerende? 2.500 kubikk og 165HK. Er derimot litt mer å snakke om.

Men ja, 0.43-0.44 i forbruk på din sykkel er ganske imponerende. Det samme forbruket som jeg hadde på min 2012 modell Yamaha XVS1300. :)
Joda, skjønte poenget, så klart ;) .

Når det gjelder BMW R18 så er jo denne ganske spesiell som ren luftavkjølt løsning når det gjelder motor og faktisk åpen kardangløsning, slik BMW hadde så langt tilbake som da de startet MC-produkjsonen i 1923.

Uansett vil nok aldri denne 1800 boxeren oppnå samme salgstall som din Rocket. Den ser jeg faktisk relativt mange av når jeg er ute å kjører.
Så jeg tror nok Triumph har truffet markedet bedre enn BMW når det gjelder disse modellene.
Men så er det kanskje slik at BMW har har laget denne modellen mest for å vise hva de faktisk er i stand til å gjøre med sitt opprinnelige utganspunkt. Dvs. motorsykler med luftavkjølte boxermotorer.
På en måte en maktdemonstarasjon, altså.

Noe man selvfølgelig kan si om Rocket III også ;) .
Forskjellen er luftavkjølingen, som jo selvfølgelig er langt mer krevende med dagens utslippskrav både hva gjelder lyd og utslipp.

Så akkurat der briljerer BMW, selv om antall HK ikke er spesielt imponerende.
Ja, da forstår jeg hva du mente. :thumleft

Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt

Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:42
Ja, da forstår jeg hva du mente. :thumleft

Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt

Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...
Langt på vei enig når det gjelder begge disse syklene.
Begge er eksempler på hva disse produsentene faktisk er i stand til å utvikle og lage.
Ikke dermed sagt at de er liv laga...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 17 mai 2022, 23:47
Bjerknez skrev: 17 mai 2022, 23:42
Ja, da forstår jeg hva du mente. :thumleft

Man skal være gamske gal for å bla opp over 400 laken for denne BMW'en spør du meg. Å det er startprisen. Det er den ikke verdt i mine øyne og jeg synes det er rart at BMW satset på noe slikt

Det samme mente jeg om Yamaha Niken. Ser ut til at magefølelsen min traff bra der også. Jeg kan vertfall ikke finne den på Yamaha sine sider lenger og jeg har ikke sett noen flere snakke om den. Til tross for ganske mye fuss når den først kom...
Langt på vei enig når det gjelder begge disse syklene.
Begge er eksempler på hva disse produsentene faktisk er i stand til å utvikle og lage.
Ikke dermed sagt at de er liv laga...
Kunsten er å vise hva du er i stand til å lage OG selge den. Ingen problem og bygge drømmeslått om man har pengene. Men å selge det blir kanskje et større problem.

Persnlig blir jeg ikke imponert når produsenter lager feite sykler/biler etc. og ikke får solgt dem. Da har noe gått galt i prosessen mener jeg. Så i mitt hode har BMW feilet. Også Yamaha når det kom til Niken, så vidt jeg vet.

Derimot så har man jo "lov" til å feile inni mellom. Det er slik man lærer og BMW og Yamaha er kanskje ikke den værste i klassen der uansett. Uten at jeg vet så mye om det.

BMW R18 er sikkert en spesielll sykkel for et smalt marked, men jeg mener allikevel at BMW har bommet med denne hvis man ser det hele bildet. Men det vil dem selvsagt aldri inrømme. Så får vi se om R18 er og få tak i om 2 år fra nå. Jeg tipper den sagte men sikkert forsvinner, eller evt. blir erstattet med en Rocket killer med vannavkjøling og et mer moderne look.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 18 mai 2022, 00:01 BMW R18 er sikkert en spesielll sykkel for et smalt marked, men jeg mener allikevel at BMW har bommet med denne hvis man ser det hele bildet. Men det vil dem selvsagt aldri inrømme. Så får vi se om R18 er og få tak i om 2 år fra nå. Jeg tipper den sagte men sikkert forsvinner, eller evt. blir erstattet med en Rocket killer med vannavkjøling og et mer moderne look.
Yamahas Niken er vel allerede historie som denne 1000 GTS modellen, med den høyst spesielle forgaffelløsningen de lanserte med brask og bram for en del år siden:
Yama GTS 100.jpg
Det samme vil høyst sannsynlig skje med denne 1800 kubikkboxeren...
Meeen... Så har de jo fått vist hva de er i stand til å lage ;) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av Bjerknez »

Meeen... Så har de jo fått vist hva de er i stand til å lage ;)
Kan nok tenkes at min alt for dårlige forståelse av motorer ikke er i stand til å se hvilken prestasjon det er å lage en 1800cc 90 HK'ers motor som er luftafkjølt. Mulig det er en fabelaktig prestasjon i seg selv, men for meg som skal gi opp mot en halv million for en R18, så er det nok sykler som frister mer til den prisen. Ja, man kan nærmest velge og vrake av sykler i øvre klasse.

Triumph har klart og levere den serieproduserte motorsykkelen med verdens største motor (så vidt jeg har fått med meg) og den har alt av utstyr og smarte løsninger. Her er det ikek spart på veldig mye. Specs overgår R18 med god margin og sykkelen koster også mindre.

Så da trenger man ikke lure på hvorfor Rocket selger som den gjør. Dem har laget en samlet pakke til en levelig pris som folk vil ha.

Hva BMW tenkte på når dem lagde en luftkjølt versjon med omtrent samme vekt som Rocket og langt dårligere specs på papiret til en høyere pris er beyound me.

men altså, isolert sett, kan det hende dem vekte liv i en håndfull entusiaster der ute som dro kortet. Antakelig en ganske dårlig invistering av BMW dette, uten at jeg kjenner til markedsføringsstrategien dems.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Da setter jeg strek for meningsutvekslingen om den luftkjølte monsterboxeren fra BMW i denne bloggen.
Ikke fordi den er uinteressant, men fordi det passer bedre å fortsette, for de som er interessert, i denne tråden:
viewtopic.php?p=314733#p314733
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: AJ Arena...

Legg inn av AJ »

Halve dagen i dag ble tilbrakt på Lillehammer hos Motorspeed hvor Duke'en fikk utført første hovedservice.
Mens jeg var det kom jeg i snakk med en av selgerne om de nye Yamaha XSR 125 modellene de hadde fått inn.
Men disse hadde ikke slått an blant ungdommen i Lillehammerdistriktet, kunne han fortelle. Selv om de har samme 15 HK motoren som den langt mer populære MT-125, la han til.
Merkelig greier, var min kommentar, siden jeg synes denne XSR lettsykkelen fra Yamaha må være den fineste i klassen.
Hadde jeg selv vært i markedet for en 125 ville det uten tvil blitt denne.

Men så er det nok slik at ulike generasjoner ikke ser med samme blikk på enkelte modeller. For meg er retrodesignet i kombinasjon med moderne detaljer midt i blinken når det gjelder XSR 125:
XSR125 1.JPG
xsr125 2.JPG
Da jeg "følte og tok" på disse syklene, spesielt de jeg tok bilder av :yeyeye , kom jeg til å tenke på Skogstrollet og XSR'en hennes...
Søkte henne opp her på forumet og så at det nærmer seg to år siden sist vi hørte fra henne her på forumet.
Hun kom med mange gode innlegg og ikke minst bilder og jeg tror det er flere enn meg som svaner hennes deltakelse på forumet. Så dermed tenkte jeg det var greit å "etterlyse henne".
Så får vi se om hun kikker innom igjen. Håper det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar