ABS Bremser
ABS Bremser
Til dere som har ABS bremser på sykkelen......hvordan funker dette i praksis?
Jeg har jo dette på bilen og vet sånn sett hvordan det funker, men på sykkelen, hvordan er det der?
Stopper dere raskere? Tør dere bremse hardere? Tør dere bremse hardere i svingen? Merker dere i hele tatt at ABS,n er der?
Mange anbefaler at man nesten bare bruker forbrems fordi vekten/ trykket blir fort så lite bak at man får skrens om man bremser med bakbremsen. Blir dette annerledes med ABS, og kan man da bremse hardere bak også!?
Jeg har jo dette på bilen og vet sånn sett hvordan det funker, men på sykkelen, hvordan er det der?
Stopper dere raskere? Tør dere bremse hardere? Tør dere bremse hardere i svingen? Merker dere i hele tatt at ABS,n er der?
Mange anbefaler at man nesten bare bruker forbrems fordi vekten/ trykket blir fort så lite bak at man får skrens om man bremser med bakbremsen. Blir dette annerledes med ABS, og kan man da bremse hardere bak også!?
"Do the right thing"
Re: ABS Bremser
Merker ikke noe til ABS'en på min, men er vel evt ved ekstrem bremsing at man kanskje kan merke en rugling.
Ser det som en fordel at den er der siden jeg ikke kan skryte av å kunne finfordele bremsen i en nødsituasjon - og det kan jo også hende man støter på noe sand/diesel/olje el lign uventet under oppbremsing og da er det greit å vite at hjulet ikke vil låse seg helt og at man fortsatt kan styre noe. Veldig erfarne kan sikkert dette med å holde hodet veldig kaldt og/eller har erfaring fra sladder og slikt til å kunne korrigere for det.
For oss som ikke er fullt så erfarne er ABS bare vinn-vinn - klin til bremsen om det er full stopp som trengs og man får da generelt kortere bremsestrekning enn man selv hadde klart. For de som i slike situasjoner klarer å lynraskt justere bremsekraft helt presis og ligge og balansere på grensen til en "stoppie" så vil nok det gi enda litt kortere bremsestrekning...
Fordeling av for- og bakbrems har mer med hvordan vekten er fordelt på sykkelen. Klarer man å unngå nødsituasjoner så er nok forbremsen likevel brukt mest også på de som har vekten bak... bakbremsen kan ha sin bruk til litt mild oppbremsing, bedre kontroll ved type krypfart navigering eller for å holde sykkelen i motbakker (men foretrekker forbrems til bakkestart siden styret begynner å "dykke" litt når clutchen tas ut og da er det signal til å slippe bremsen) Noen av de baktunge syklene har også en automatisk fordeling mellom for og bakbrems. (Integralbrems)
Ser det som en fordel at den er der siden jeg ikke kan skryte av å kunne finfordele bremsen i en nødsituasjon - og det kan jo også hende man støter på noe sand/diesel/olje el lign uventet under oppbremsing og da er det greit å vite at hjulet ikke vil låse seg helt og at man fortsatt kan styre noe. Veldig erfarne kan sikkert dette med å holde hodet veldig kaldt og/eller har erfaring fra sladder og slikt til å kunne korrigere for det.
For oss som ikke er fullt så erfarne er ABS bare vinn-vinn - klin til bremsen om det er full stopp som trengs og man får da generelt kortere bremsestrekning enn man selv hadde klart. For de som i slike situasjoner klarer å lynraskt justere bremsekraft helt presis og ligge og balansere på grensen til en "stoppie" så vil nok det gi enda litt kortere bremsestrekning...
Fordeling av for- og bakbrems har mer med hvordan vekten er fordelt på sykkelen. Klarer man å unngå nødsituasjoner så er nok forbremsen likevel brukt mest også på de som har vekten bak... bakbremsen kan ha sin bruk til litt mild oppbremsing, bedre kontroll ved type krypfart navigering eller for å holde sykkelen i motbakker (men foretrekker forbrems til bakkestart siden styret begynner å "dykke" litt når clutchen tas ut og da er det signal til å slippe bremsen) Noen av de baktunge syklene har også en automatisk fordeling mellom for og bakbrems. (Integralbrems)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: ABS Bremser
Min erfaring med ABS er 142.000 km på en BMW R1150GS. Omlag 1/4 med masse (!) bagasje og passasjer.
På alle moderne sykler (hvilket inkluderer min 2000 BMW) fungerer ABS slik at dersom ett hjul begynner å
rulle saktere enn det andre, og du har bremsen inne, da er konklusjonen at det ene hjulet er i ferd med å låse seg.
Bremsen "slipper" litt på det hjulet inntil det kommer opp i fart igjen.
Dette gjentas til enten du har stoppet eller til du slipper opp bremsen.
Systemet fungerer uavhengig på de to hjulene. Det vil si, om du trykker for hard på bakbremsen slik at
det låser seg, da vil ABS lette litt på trykket slik at det ikke låser seg, men fortsetter å rulle.
Dermed kommer det ikke seilende ut til siden, og du velter ikke.
Tilsvarende, naturligvis, med forbremsen.
Nye sykler har i tillegg integralbremser. Drar du inn forbremsen sends det bremsekraft også til bakbremsen.
Samtidig som ABS naturligvis holder øye med hva som skjer.
Resultatet er at du kan stoppe på mye kortere distanse enn du ellers ville ha greid.
Det er tre viktige ting å si om ABS på motorsykler:
Først og fremst må man huske på at ABS er sikkerhetsutstyr. Det er ikke en idiotforsikring.
Akkurat som du kan kjøre av veien selv om du har hjelm kan du krasje selv om du har ABS.
Men ABS senker sannsynligheten for at du skal ende som veimaling.
Dernest: ABS kan ikke redde deg dersom du hugger inn bremsen mens du har nedlegg i en sving. Selv om ABS vil
forsøke så vil bakenden din skli ut om du hugger inn bakbremsen midt i en sving. Systemet er designet for å redde
deg når du kjører (mer eller mindre) rett frem.
Til sist: Har du ABS må du øve på bruke det. Du må ikke komme i den situasjonen at når du virkelig trenger 100% av
oppmerksomheten for å unngå å kjøre inn isiden på en bil, da begynner du å fundere på hvorfor bremsen pulserer slik.
Øve er enkelt: Finn en rettstrekke, kjør i 80, og stå på bakbremsen. Ikke vær redd - trå den "i gulvet".
Neste trinn er å prøve forbremsen.
Om du synes det er for skummelt så funder på hva det kan bety for ditt videre liv om du ikke har litt øvelse i bråbremsing.
Til slutt kommer min holdning til ABS:
- Jeg kommer aldri til å kjøpe sykkel uten.
- Hva du velger er opp til deg.
- Det er moralsk forkastelig å råde noen som spør til å ikke velge ABS.
[TaSK]
På alle moderne sykler (hvilket inkluderer min 2000 BMW) fungerer ABS slik at dersom ett hjul begynner å
rulle saktere enn det andre, og du har bremsen inne, da er konklusjonen at det ene hjulet er i ferd med å låse seg.
Bremsen "slipper" litt på det hjulet inntil det kommer opp i fart igjen.
Dette gjentas til enten du har stoppet eller til du slipper opp bremsen.
Systemet fungerer uavhengig på de to hjulene. Det vil si, om du trykker for hard på bakbremsen slik at
det låser seg, da vil ABS lette litt på trykket slik at det ikke låser seg, men fortsetter å rulle.
Dermed kommer det ikke seilende ut til siden, og du velter ikke.
Tilsvarende, naturligvis, med forbremsen.
Nye sykler har i tillegg integralbremser. Drar du inn forbremsen sends det bremsekraft også til bakbremsen.
Samtidig som ABS naturligvis holder øye med hva som skjer.
Resultatet er at du kan stoppe på mye kortere distanse enn du ellers ville ha greid.
Det er tre viktige ting å si om ABS på motorsykler:
Først og fremst må man huske på at ABS er sikkerhetsutstyr. Det er ikke en idiotforsikring.
Akkurat som du kan kjøre av veien selv om du har hjelm kan du krasje selv om du har ABS.
Men ABS senker sannsynligheten for at du skal ende som veimaling.
Dernest: ABS kan ikke redde deg dersom du hugger inn bremsen mens du har nedlegg i en sving. Selv om ABS vil
forsøke så vil bakenden din skli ut om du hugger inn bakbremsen midt i en sving. Systemet er designet for å redde
deg når du kjører (mer eller mindre) rett frem.
Til sist: Har du ABS må du øve på bruke det. Du må ikke komme i den situasjonen at når du virkelig trenger 100% av
oppmerksomheten for å unngå å kjøre inn isiden på en bil, da begynner du å fundere på hvorfor bremsen pulserer slik.
Øve er enkelt: Finn en rettstrekke, kjør i 80, og stå på bakbremsen. Ikke vær redd - trå den "i gulvet".
Neste trinn er å prøve forbremsen.
Om du synes det er for skummelt så funder på hva det kan bety for ditt videre liv om du ikke har litt øvelse i bråbremsing.
Til slutt kommer min holdning til ABS:
- Jeg kommer aldri til å kjøpe sykkel uten.
- Hva du velger er opp til deg.
- Det er moralsk forkastelig å råde noen som spør til å ikke velge ABS.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: ABS Bremser
Og en annen brutal sannhet er at du ikke skal kjøre fortere enn den hastigheten du tør nødbremse fra.
(uten at jeg skal påstå jeg alltid følger dette rådet.
)
(uten at jeg skal påstå jeg alltid følger dette rådet.

Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: ABS Bremser
Jeg har en venn som eier en BMW K1200GT. Jeg oppfordrer ham stadig til å gjøre 200 til 0 nødbremser for å øve seg.Baron von Waffel skrev:Og en annen brutal sannhet er at du ikke skal kjøre fortere enn den hastigheten du tør nødbremse fra.
Han sier det er for skummelt.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: ABS Bremser
Han er vel redd for å bli påkjørt av de som kjører bak.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Re: ABS Bremser
Jeg øver av og til full bråbrems med forbremsen ned til 5-10 km/t fra motorveihastighet i retardasjonsfeltet - men kun etter å ha sjekket at det ikke finnes biler bak... og da mener jeg ingen, så langt øyet kan se...
Ellers var metoden for å finpusse forbrems-teknikk under opplæring å la venstrearmen dingle ned og kun bruke høyrehånda under selve bremsingen - mister man retning/balanse da så er ikke teknikken god nok...
Det gir også litt kortere bremsestrekning å ikke clutche inn med en gang eller i det hele tatt. (Jepp motoren vil kveles, men starter greit igjen...) Det var litt overraskende for meg, men sånn er det...
Ellers var metoden for å finpusse forbrems-teknikk under opplæring å la venstrearmen dingle ned og kun bruke høyrehånda under selve bremsingen - mister man retning/balanse da så er ikke teknikken god nok...
Det gir også litt kortere bremsestrekning å ikke clutche inn med en gang eller i det hele tatt. (Jepp motoren vil kveles, men starter greit igjen...) Det var litt overraskende for meg, men sånn er det...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: ABS Bremser
tagesk skrev:Jeg har en venn som eier en BMW K1200GT. Jeg oppfordrer ham stadig til å gjøre 200 til 0 nødbremser for å øve seg.Baron von Waffel skrev:Og en annen brutal sannhet er at du ikke skal kjøre fortere enn den hastigheten du tør nødbremse fra.
Han sier det er for skummelt.
[TaSK]
En kompis her øver ikke på nødbremsing fordi han mener det er viktigere å øver på å kjøre slik at man ikke trenger å nødbremse.



Eller mye bra info her,,,veldig interesant! :-)
"Do the right thing"
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: ABS Bremser
Jeg tror han er en dust.Relax skrev:En kompis her øver ikke på nødbremsing fordi han mener det er viktigere å øver på å kjøre slik at man ikke trenger å nødbremse.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: ABS Bremser
Harde nedbremsninger er en del av førerutviklingskurset til Senior-MC, og sikkert også rustløserkursene.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: ABS Bremser
Enig i "dusten" med det å unngå faremomenter, men det skjer brått noen ganger så å være trygg på seg selv og bremsene er et must ellers ligger en der som en dust.. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Baron von Waffel
- Innlegg: 1883
- Registrert: 05 nov 2008, 11:11
- Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
- Bosted: Oslo, Dal/Brenna
Re: ABS Bremser
Jeg vil ha mest mulig marginer på min side. Derfor mener jeg det er viktig både å kjøre sånn at man unngår å måtte bråbremse, og alltid er forberedt på at det uforutsette likevel kan skje.
Jeg kjører i trafikken. der er det en interaksjon med andre mennesker. Og siden ingen mennesker er feilfrie må jeg være forberedt på at de gjør feil.
Og kjører jeg på en øde landevei kan det alltids dukke opp noe umenneskelig.
Jeg kjører i trafikken. der er det en interaksjon med andre mennesker. Og siden ingen mennesker er feilfrie må jeg være forberedt på at de gjør feil.
Og kjører jeg på en øde landevei kan det alltids dukke opp noe umenneskelig.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125
Smågnageren -Honda Varadero 125
Re: ABS Bremser
slike kurs er både givende og morsomme ..... men man kan jo , og kanskje bør, øve opp bremsing og annet, rett som det er selv også ...Gammelgutt skrev:Harde nedbremsninger er en del av førerutviklingskurset til Senior-MC, og sikkert også rustløserkursene.
"Do the right thing"
Re: ABS Bremser
Jeg "øver" stadig vekk, men det at det på disse kursene legges så stor vekt på disse tingene viser jo at det er viktig. På banekurset i forbindelse med førerkortopplæringen måtte vi igjennom flere bremseøvelser, hard oppbremsing på rett vei og i sving.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: ABS Bremser
Ja, og der får man bl.a. kjenne forskjellen på sykkelens oppførsel når man bremser brått i høyre kontra venstre sving. Lærerikt!!
Re: ABS Bremser
Har kjørt Mc siden 1974. Honda cb 450 også videre......... det er helt klart at en moderne Mc med ABS er supert. Først og fremst mulighet til å svinge unna hindringer, ved oppbremsing.Det er skemmende forskjell på nyere/nye Mcer i forhold til 70-80 tallets Mcer.
Re: ABS Bremser
Slike duster burde vært fratatt mc-lappen. Jeg husker også en tosk som presterte å uttale at "det er driiit kjedelig å bruke huet når jeg kjører" (referanse til "å bruke hodet" om å ikke kjøre idiot) Egentlig får jeg litt lyst til å gi folk en på trynet når jeg hører slik, akkurat som jeg får lyst til når jeg ser idioter med passasjer bakpå, begge helt uten annet enn hjelm til beskyttelse, som kjører sikksakk gjennom rundkjøringer og andre trange situasjoner. Bra det bare er med lysten, fredelig som jeg er :-)tagesk skrev:Jeg tror han er en dust.Relax skrev:En kompis her øver ikke på nødbremsing fordi han mener det er viktigere å øver på å kjøre slik at man ikke trenger å nødbremse.
[TaSK]