Da er vinterveden sikret!
Ikke for den kommende vinteren siden den allerede er i hus, men for vinteren 23/24, etter at nærmeste nabo kom bort og lurte på om jeg kunne rydde på tomta hans, nå rett før pinse. Alt skulle bort bortsett fra to pentrær av en noe fremmedartet grantype, som han og samboer gjerne ville beholde.
Kort avstand til jobben og kort vei å frakte hjem langs felles gårdsvei.
Dermed har man vært skogsarbeider et par dager og felt en del trær, store som små, og nok til i hvert fall en vinter.
Jeg har også påtatt meg å rydde langs hovedveien oppe i grenda her vi bor. Som en av veikomiteens valgte medlemmer i arbeidsgruppa for denne private veien var alle i gruppa enige om at det er på tide med slik grøfterydding.
Men den jobben tar jeg litt etter litt når lysten melder seg.
Blir mye bra blandingsved av denne hogsten.
I tillegg står det ei bjørk og venter på felling på hytteeiendommen i nærheten av her vi bor.
Men den er "vindskeiv" i feil retning mot noen ledninger i lufta, som det er altfor mye av her i nærheten, så der trenger jeg både en kyndig vurdering og hjelp med fellinga fra en annen kar oppi bygda her før vi evt. gyver løs på den jobben.
Trefellinga hos naboen disse to dagene kona og jeg har holdt på med gikk helt smertefritt; kun et tre vurderte vi det som best å bruke fellekile, mens de andre ble felt i den retningen vi vurderte som best, kun med et felleskår og en forsiktig dytt i felleretningen.
Må bare innrømme at jeg er ganske fornøyd med å ordne meg gratis vinterved på en så lettvint måte med tanke på de svært så uforutsigbare strømprisene vi med stor sannsynlighet vil fortsette å oppleve også neste vinter.
Også er det jo ekstra trivelig med vedfyring i heimen. Det synes i hvert fall vi som bor her og andre i familien som ofte er på besøk :) .
Vedhogst juni22 3.jpg
Vedhogst juni22 4.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.