Du har jo nesten knekt alle pipene i orgelet da jo, 16 brudd !!!!!.rolf-arne skrev:Kjørte R 1250 RT 2019 mod.
Alvorlig jo men sånn snilt alvor..
16 brudd i ribbein...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
MC-ulykker
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: MC-ulykker
Yamaha XJR 1300
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Å æ ligg her å undres hvordan det hadde vært uten airbag????Audi Mannen skrev:Du har jo nesten knekt alle pipene i orgelet da jo, 16 brudd !!!!!.rolf-arne skrev:Kjørte R 1250 RT 2019 mod.
Alvorlig jo men sånn snilt alvor..
16 brudd i ribbein...
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Det er ikke meningen med denne tråden at vi skal "meske" oss i MC-ulykker. Slett ikke
!
Den er her for å minne oss om hvor sårbare vi er. Både i forhold til egen kjørebevissthet og kjøreatferd.
Husk! vi er blant de myke trafikantene der ute!
Dette må vi hele tiden være veldig klar over i forhold til andre trafikanter, men også ikke minst i forhold til egen kjøreatferd.
Dette gjelder selvfølgelig ung som eldre.
Spesielt vi som er kommet en god del opp i årene. Ikke hvil på erfaringslaurbærene, folkens!
Den siste tiden har vi hatt flere alvorlige og fatale MC-ulykker med folk i 60-årene...
La oss håpe denne blir den siste i år
!
https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 62545-6650


Den er her for å minne oss om hvor sårbare vi er. Både i forhold til egen kjørebevissthet og kjøreatferd.
Husk! vi er blant de myke trafikantene der ute!
Dette må vi hele tiden være veldig klar over i forhold til andre trafikanter, men også ikke minst i forhold til egen kjøreatferd.
Dette gjelder selvfølgelig ung som eldre.
Spesielt vi som er kommet en god del opp i årene. Ikke hvil på erfaringslaurbærene, folkens!
Den siste tiden har vi hatt flere alvorlige og fatale MC-ulykker med folk i 60-årene...
La oss håpe denne blir den siste i år

https://www.nettavisen.no/nyhetsstudio? ... 62545-6650
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
Det er lov å håpe men jeg tviler, i følge ulykkesstatistikken som blir presentert når man tar MC sertifikat så var det før en trend til at det var yngre sjåfører som var mest utsatt for ulykker. Men nå har ulykkesfrekvensen gått kraftig ned for de yngre, men den har derimot steget kraftig for de eldre.
Når man da tar med i beregningen at veldig mange plukket opp MC-kjøringen igjen etter en lang pause på grunn av covid pandemien, så må vi nesten bare regne med at det blir flere ulykker fremover, og spesielt blant de mer erfarne MC-førerene. Så for de av dere som ikke har kjørt på en stund, vurder å ta noen kjøretimer med en skolelærer for å få på plass gode vaner. Eller eventuelt se NCMU sin videoserie om kjøreteknikk, tren litt, pugg litt, og kanskje ta en prat med noen som har tatt Klasse A nå i løpet av de siste årene om de kan gi litt tilbakemelding på kjøringen din.
Når man da tar med i beregningen at veldig mange plukket opp MC-kjøringen igjen etter en lang pause på grunn av covid pandemien, så må vi nesten bare regne med at det blir flere ulykker fremover, og spesielt blant de mer erfarne MC-førerene. Så for de av dere som ikke har kjørt på en stund, vurder å ta noen kjøretimer med en skolelærer for å få på plass gode vaner. Eller eventuelt se NCMU sin videoserie om kjøreteknikk, tren litt, pugg litt, og kanskje ta en prat med noen som har tatt Klasse A nå i løpet av de siste årene om de kan gi litt tilbakemelding på kjøringen din.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: MC-ulykker
Statestikken er også påvirket av godt voksne utenlanske førere som ikke er vant til våre veier og føreforhold.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: MC-ulykker
Jeg tror også det kan ha noe med dagens opplæring som også har blitt bedre. Mere fokus på kjøreteknikk enn bare det å faktisk kjøre en mc. Det er ufattelig stor forskjell på hvordan mange håndterer en sykkel i trafikken. Det som forundrer meg mest er kanskje mangelen på bruk av veibanen til veldig mange. Mye sikkerhet ligger i riktig sporvalg og bruk av syn.
Har fulgt denne karen en god stund https://www.youtube.com/c/MotoJitsu og kan anbefale å ta en kikk på de mange filmene han har lagt ut. For min del begynte det med denne filmen https://www.youtube.com/watch?v=FwOTovVqlq0 og man får da et innblikk i hvem han er og er han kvalifisert til å kommentere/ korrigere? Dette er en mann som driver aktivt med opplæring av yrke og har tatt det videre på den digitale plattformen. Utrolig lærerikt og slike kan etter min mening være med på å få ned antall ulykker. Verdt en kikk og jeg prøver ut en del av det han forklarer.... må si at det har gitt meg noe positivt.
Har fulgt denne karen en god stund https://www.youtube.com/c/MotoJitsu og kan anbefale å ta en kikk på de mange filmene han har lagt ut. For min del begynte det med denne filmen https://www.youtube.com/watch?v=FwOTovVqlq0 og man får da et innblikk i hvem han er og er han kvalifisert til å kommentere/ korrigere? Dette er en mann som driver aktivt med opplæring av yrke og har tatt det videre på den digitale plattformen. Utrolig lærerikt og slike kan etter min mening være med på å få ned antall ulykker. Verdt en kikk og jeg prøver ut en del av det han forklarer.... må si at det har gitt meg noe positivt.
Yamaha XJR 1300
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.
At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Helt enig, jeg ble for sikker og trodde jeg viste hvor grusen lå. Og kan ikke skylde på dårlig vedlikehold, det viste jeg om, nei det enkle svaret er at selv jeg holdt meg innenfor lovens grenser SÅ tøyde jeg det for mye, ved å ikke gi rom for feil.Bjerknez skrev:Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.
At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Jeg synes det er herlig å lese at du innrømmer dette. Det er først når man innser det, at man kan lære av det. Dette var forøvrig ikke ment som noen pekefinger, bare så det er sagt. Jeg vet at min tur kan komme når som helstrolf-arne skrev: 31 mai 2022, 11:24Helt enig, jeg ble for sikker og trodde jeg viste hvor grusen lå. Og kan ikke skylde på dårlig vedlikehold, det viste jeg om, nei det enkle svaret er at selv jeg holdt meg innenfor lovens grenser SÅ tøyde jeg det for mye, ved å ikke gi rom for feil.Bjerknez skrev:Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.
At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
https://www.dagbladet.no/video/kjorer-i ... n/SuUMN9Fg
Sjåføren av bilen fikk 30 måneder i fengsel og 4 år uten sertifikat.
Sjåføren av bilen fikk 30 måneder i fengsel og 4 år uten sertifikat.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
Det var nå uansett et godt innlegg, det du sier er helt rett, hjelper ikke å øke kjøreferdighetene hvis alt man gjør er å øke farten i takt med økte ferdigheter.Bjerknez skrev: 31 mai 2022, 12:22Jeg synes det er herlig å lese at du innrømmer dette. Det er først når man innser det, at man kan lære av det. Dette var forøvrig ikke ment som noen pekefinger, bare så det er sagt. Jeg vet at min tur kan komme når som helstrolf-arne skrev: 31 mai 2022, 11:24Helt enig, jeg ble for sikker og trodde jeg viste hvor grusen lå. Og kan ikke skylde på dårlig vedlikehold, det viste jeg om, nei det enkle svaret er at selv jeg holdt meg innenfor lovens grenser SÅ tøyde jeg det for mye, ved å ikke gi rom for feil.Bjerknez skrev:Jeg tror det meste sitter i hodet på den som kjører. Det hjelper ikke med all verdens kjøreteknikk og erfaring når den økte kunnskapen går til å øke farten og dermed spise opp fordelene man i utgangspunktet hadde.
At andre kan treffe deg etc. får man ikke gjort så mye med, men aleneulykker, utforkjøringer etc. kan ene og alene skyldes dårlig dømmekraft. Man kan gjerne skylde på dårlige veier og fandens oldemor, men nå har dte seg jo slik at vi skal kjøre etter forholdene. Også etter det som KAN dukke opp rett rundt svingen.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Nok en ulykke med dødelig utgang.
I følge Facebook profieln hans dreiv han med motorsport og var en habil MC kjører da han drev med motorkross.
https://www.dt.no/motorsyklist-omkom-et ... 57-1923745
Nok et bevis på at kunnskap og erfaring ikke alltid redder deg i trafikken. Det er mye tilfeldigheter der ute. Er man på feil sted på feil tidspunkt, så går det galt, uavhengig om du har Rossi eller Johansen som etternavn.
I følge Facebook profieln hans dreiv han med motorsport og var en habil MC kjører da han drev med motorkross.
https://www.dt.no/motorsyklist-omkom-et ... 57-1923745
Nok et bevis på at kunnskap og erfaring ikke alltid redder deg i trafikken. Det er mye tilfeldigheter der ute. Er man på feil sted på feil tidspunkt, så går det galt, uavhengig om du har Rossi eller Johansen som etternavn.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
https://www.nrk.no/sorlandet/alvorlig-t ... 1.16003446
Desverre, det skjærer i både kropp og sjel
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Desverre, det skjærer i både kropp og sjel
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MC-ulykker
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetss ... post=97554
Mann død i MC-ulykke.
Det er vel minst nummer 8 så langt i år, og vi ser politikerene reagerer. Fortsetter det slik ville det ikke ha overrasket meg om man plutselig må i gjennom regelmessige kurs for å få lov til å fortsette å kjøre.
Mann død i MC-ulykke.
Det er vel minst nummer 8 så langt i år, og vi ser politikerene reagerer. Fortsetter det slik ville det ikke ha overrasket meg om man plutselig må i gjennom regelmessige kurs for å få lov til å fortsette å kjøre.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Tror vi kan vente oss hyppige kontroller rettet mot MC fremover. Kanskje spesielt fartskontroller. For fart i forhold til dyktighet står sjelden i stil til hverandre når det skjer dødsulykker. Uavhengig om det er MC fører eller andre trafikanter som forårsaker ulykken.
Men det er selvsagt også lettere og slå ned på motorsyklister enn å omskolere bilister.
Men det er selvsagt også lettere og slå ned på motorsyklister enn å omskolere bilister.