Cutless skrev: 31 mai 2022, 16:43
Interessant lesning silversmurf. Du har ikke link eller noe til den aktuelle rettsaken?
Men høres jo fornuftig ut at det er en skjønnsmessig vurdering vedr. bot/ansvar ift. kompetanse og forutsetningene til den som øvelseskjører.
Nei, jeg har forsøkt å finne den nå men jeg har ikke klart det.
Men diskuterte det med kjørelæreren min når jeg tok kl. A, han var godt kjent med den nevnte saken. Det som hadde skjedd var at kjørelæreren hadde sett at eleven kjørte for fort, men unngått å gripe inn ettersom opplæringen var på Trinn 4 hvor eleven skulle kjøre selvstendig og oppdage egne feil. Det hadde resultert i en fartsbot med påfølgende rettssak om ansvarsforholdet. Der ble det argumentert med at ettersom opplæringen var på Trinn 4, så var det riktig av kjørelæreren å ikke gripe inn umiddelbart men heller å la eleven finne ut av det selv. Og at eleven var den ansvarlige for fartsboten.
Slik som jeg ser det så er det uansett ikke så alt for risikabelt å være ledsager. Jeg tenker at dersom du passer på at eleven kjører på en fornufting sykkel, holder passelig fart (etter forhold og fartsgrense), sier i fra hvis det er risikable situasjoner og stopper kjøreopplæringen hvis eleven ikke hører etter så skal ting stort sett gå greit.
Å være ledsager er et ansvar, men det handler i stor grad om å rett å slett om å passe på at kjøreopplæringen foregår på en trygg og forsvarlig måte. Du har også som hovedregel ansvaret for det du kan påvirke, så hvis det skjer en ulykke pga høy fart så vil det være din skyld hvis du ikke har sagt i fra at farten må ned, mens hvis det er grus i veien som fører til velt så er det vanskelig å legge ansvaret hos ledsager.
Du vil også være ansvarlig hvis du fortsetter kjøreopplæringen med noen som kjører på en utrygg måte og ikke hører etter på de beskjedene du gir. Så som ledsager må man være villig til å si stopp.
Dette med ledsager er tross alt det samme uansett hvilket sertifikat det er snakk om, Kl A, Kl B, Truck, Kran, Gravemaskin, same shit, pass på at ting foregår på en ryddig og forsvarlig måte så går alt fint.