Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Yrn
Innlegg: 61
Registrert: 24 mai 2022, 17:16
Motorsykkelen din: BMW F650GS Dakar 07

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Yrn »

Da jeg kjørte opp i Nederland for mange år siden, lærte de meg å holde turtallet på rundt 2000 , og ha clutchen så vidt ut slik at den tar litt og bruke bakbrems samtidig. Du holder turtallet og clutchen stabil og bruker bakbrems for å kontrollere farten. Teknikken brukte vi for alt kjøring som gikk i gåfart eller så sakte at man vil sette ned en fot.
Kjørelæreren min sa at spenningen som bakbremsen skaper i drivverket gjør sykkelen mer stabil. Jeg vet ikke helt hvorfor men det føles riktig ;)
Jeg har senere også forstått at et høyere turtall bidrar til mer gyroskopisk effekt som hjelper med stabiliteten.

Jeg bruker det alltid når jeg kjører sakte og føler at hele pakka bidrar til mer stabilitet og jevn fart. Det er lett å justere farten om du må også på ujevnt underlag.



Sent from my SM-G970F using Tapatalk



Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Bjerknez »

Dette er egentlig ikke så vanskelig. Sensor skal se at du takler samspillet med sykkelen vedrørende bruk av clutch, brems, gass etc. hvis du bare triller igjennom kjeglegaten på tomgang så tror sensor at du er ukomfortabel og dermed ikke egnet til slik type kjøring og kan dermed stryke deg.

Sensor vil se at du "jobber" deg frem til målet. Du skal overbevise sensor om at du er god på og balansere sykkelen. Det er så enkelt.

Du må øve på nettopp denne øvelsen. Enten i form av å oppsøke en slik bane, eller i form av å kjlre mye i kø, tett trafikk eller bare på en åpen parkeringsplass hvor du setter ut noen kjgler eller andre ting selv.

2smoke
Innlegg: 3
Registrert: 28 mai 2022, 10:19
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2021

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av 2smoke »

Takk for alle svar!
Skjønner at jeg må øve på å bruke mer gass, selv om jeg føler det er unødvendig.
Jeg slurer og bremser nå også, men ville høre hva folk mente om gassen.
Kjørelærer syns jeg har god balanse, men at det kan gå for sakte, var visst ikke bra det heller.
Blir ikke så mye tid til å øve før oppkjøring, så vurderer derfor om jeg skal kjøre som jeg pleier og komme gjennom greit, eller prøve med gass og kanskje virke mer ukontrollert for sensor :-k

Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Elipsen »

Jeg kjørte opp i fjor, og tok kjegleøvelsen på samme måte som jeg ville gjort i trafikken. Ingen rusing eller høyt turtall. Brukte bakbremsen ørlite grann, men kjørte ellers bare rolig gjennom i ca 7 km/t. Tommel opp fra sensor og ingen dramatikk eller hokus pokus i forbindelse med dette 🙂

2smoke
Innlegg: 3
Registrert: 28 mai 2022, 10:19
Motorsykkelen din: Honda CB650R 2021

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av 2smoke »

Elipsen skrev: 07 jun 2022, 12:24 Jeg kjørte opp i fjor, og tok kjegleøvelsen på samme måte som jeg ville gjort i trafikken. Ingen rusing eller høyt turtall. Brukte bakbremsen ørlite grann, men kjørte ellers bare rolig gjennom i ca 7 km/t. Tommel opp fra sensor og ingen dramatikk eller hokus pokus i forbindelse med dette 🙂
Godt å høre. Er vel sånn jeg også kjører.
Har snakket med to som har mc-lappen, heller ikke de kan huske at de skulle ruse under øvelsen.
Kan jo være forskjell på kjøreskolene også :-k

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av SilverSmurfer »

2smoke skrev: 11 jun 2022, 09:45 Godt å høre. Er vel sånn jeg også kjører.
Har snakket med to som har mc-lappen, heller ikke de kan huske at de skulle ruse under øvelsen.
Kan jo være forskjell på kjøreskolene også :-k
Det er forskjell på kjøreskolene, men også syklene folk kjører på. Med noen sykler så er det mye enklere å holde farten lav enn andre, og det er enklere å kjøre på en 2 sylindret sykkel i lav fart enn en 4 sylindret sykkel, ettersom den sykler med 4 sylindere er enklere å kvele. Jeg kjørte på en XJ6 med 4 sylindere.

Jeg fikk beskjed om å ruse motoren litt, at jeg skulle ruse motoren tror jeg ikke har noe som helst å gjøre med sensor, men heller sykkelen jeg kjørte i seg selv fordi den liker at motoren ruses i lav fart. Farten skulle jeg helst ha rundt 5 km/t og holde under 8 km/t.

Sensoren ser ikke på farten din utenom hvis han mener at den er for høy, han bryr seg heller ikke om du bruker bremser eller ikke. Det han ser på er om du bruker sykkelen godt og om du har kontroll i lav fart. Og hva som ligger i å bruke en sykkel godt er veldig forskjellig fra sykkel til sykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg føler vel at de sensorene rundt om har forskjellige preferanser for hvordan denne krypkjøringen skal gjennomføres. Ikke lett å bli klok på. Men hovedgreia er vel at sensor skal få en formening om at du faktisk behersker sykkelen. Så blir det nok en del synsing fra sensor til sensor om hvem som synes det ser bra ut eller ikke.

Sitter du stiv i kroppen med blikket rett ned i kjegla og du rimer en kjegle så stryker du nok. Er du løs i kroppen har god teknikk og bruker litt gass og brems samt river ei kjegle så kan det hende du klarer det. Dem ser nok på totalintrykket dem får.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Krypkjøring i kjeglekjøringen - hvilken fart?

Legg inn av FredrikE24 »

SilverSmurfer skrev: 11 jun 2022, 10:34
2smoke skrev: 11 jun 2022, 09:45 Godt å høre. Er vel sånn jeg også kjører.
Har snakket med to som har mc-lappen, heller ikke de kan huske at de skulle ruse under øvelsen.
Kan jo være forskjell på kjøreskolene også :-k
Det er forskjell på kjøreskolene, men også syklene folk kjører på. Med noen sykler så er det mye enklere å holde farten lav enn andre, og det er enklere å kjøre på en 2 sylindret sykkel i lav fart enn en 4 sylindret sykkel, ettersom den sykler med 4 sylindere er enklere å kvele. Jeg kjørte på en XJ6 med 4 sylindere.

Jeg fikk beskjed om å ruse motoren litt, at jeg skulle ruse motoren tror jeg ikke har noe som helst å gjøre med sensor, men heller sykkelen jeg kjørte i seg selv fordi den liker at motoren ruses i lav fart. Farten skulle jeg helst ha rundt 5 km/t og holde under 8 km/t.

Sensoren ser ikke på farten din utenom hvis han mener at den er for høy, han bryr seg heller ikke om du bruker bremser eller ikke. Det han ser på er om du bruker sykkelen godt og om du har kontroll i lav fart. Og hva som ligger i å bruke en sykkel godt er veldig forskjellig fra sykkel til sykkel.
Jeg kjørte selv XJ6 og tok krypkjøring på tomgang med mindre jeg skulle gjøre noen større kompenseringer. Alle sykler er enkle å kvele om man gjør noe feil.

Rusing støyer og øker potensiell energi som man må temme med clutchen. Jo mindre turtall jo bedre spør du meg :thumleft Jeg satt en hel dag på trafikkstasjonen for å vente på min tur, og de som ikke behersket kjøregården noe særlig overbevisende var de som brukte mye gass..

Svar