Og velkommen med første innlegg

Ingen grunn til å be om unnskyldning. Nye innlegg er alltid velkomne her på MCsiden.no selv om tematikken som tas opp har vært oppe tidligere i andre tråder.
Når det er nevnt så kan det hende jeg slår sammen denne tråden med "Sprocket science" tråden her inne, som handler om det meste som har med kjede og drev og gjøre.
Så til det du tar opp: godt svar fra Snellingen, etter mitt skjønn.
Å gå ned på størrelsen på framdrevet vil alltid føre til raskere slitasje, noe mer og noe mindre avhengig av sykkel.
Selv fikk jeg byttet fra originaldrevet med 17 tenner til et med 16 da jeg byttet kjede og drev på min forrige KTM 1290. Merket nok litt endring i girforholdene, men ikke spesielt mye.
Og i hvert ikke såpass mye at jeg tok bryet med å gjøre det samme på min andre KTM 1290, den jeg har nå, da behovet for nye drev og kjede meldte seg for et par sesonger siden.
Den forrige 1290'en byttet jeg inn god tid før det var aktuelt med nytt bytte og vil derfor ikke mene så mye om hvor mye raskere slitasjen var på denne med 16 tanns framdrev.
Som hovedregel velger de aller fleste den mest lettvinte løsningen, nemlig å gå opp et par tenner eller mer på bakdrevet og får samme effekt som å sette på et framdrev med en tann mindre.
Det man må være klar over når man øker størrelsen på bakdrevet er at kjedet i verste fall kan bli for kort. Dvs. at det kan blir for stramt uten mulighet for å få den slakken kjedet skal ha.
Men på KTM og Husqvarna sykldene er det slik at avstandklossene på hver side av bakhjulet kan snus slik at riktig justering ikke blir noe problem.
På din Husqvarna regner jeg med at dette ikke er noe problem siden kjedeslakken er ganske romslig, om jeg ikke tar hedlt feil?