Tak på scootere finnes, men det er ikke spesielt vanlig. BMW kom med C1 anno 1995 og kommer med en ny en nå, denne gangen elektrisk.Bjerknez skrev: 23 jun 2022, 11:12 For min del ville jeg ikke anbefalt tak. Tak har ikke noe på en scooter eller vertfall motorsykkel å gjøre synes jeg. Men for NOEN kan jo den muligheten være aktuell.
Men i og med at scootere flest har et ganske lavt tyngdepunkt så vil uansett en scooter se bedre ut med tak enn en vanlig motorsykkel mener jeg.
EDIT:
Dukker opp en del scootere med tak på Google, men demfleste ser jeg er trehjulinger. Men de kalles vertfall scooter....
Men før man begynner å diskutere om det er en god ide eller ikke bør man kanskje tenke litt på hvem som var målgruppen for BMW C1. Tanken bak C1 var ikke bare en normal scooter, men en Scooter som hadde bilbelte og veltebøyler, og som derfor skulle være lovlig å kjøre uten hjelm og med vanlig bil-sertifikat i stedet for at man måtte ha MC-sertifikat. Så taket handlet ikke primært om værbeskyttelse, men førerbeskyttelse.
Så dette skulle være et kjøretøy for de som hadde behov for å pendle til og fra jobb, med alle de fordelene man normalt får av en motorsykkel uten en del av ulempene.