En tenåring som var ute og øvelseskjørte på lettmotorsykkel, feilberegnet og frontkolliderte med en bil i Mjøndalen fredag.
For abonnenter
NEDRE EIKER: Det var i 19.30-tiden at den dramatiske meldingen kom inn til nødetatene. I den krappeste svingen ned Orkidehøgda hadde en motorsykkel og personbil frontkollidert. MC-føreren lå på bakken, skadet.
Bak rattet i bilen satt 22 år gamle Elias Christoffersen. Han kjørte i retning Mjøndalen, da han så motorsyklisten plutselig skli mot bilen hans.
– Han greide ikke svingen og skled mot meg. Jeg prøvde å bremse og svinge unna, men så smalt det, forteller han til Drammens Tidende.
Motorsykkelen fikk noen skader, det samme med bilens front. MC-føreren ble liggende midt i veibanen.
– Jeg håpet bare han ikke lå under bilen min, sier Christoffersen.
Dette bildet ble tatt kort tid etter ulykken. Foto: Privat
Promilletestet
Han var naturlig nok preget etter ulykken, men priset seg lykkelig over at det ikke endte fatalt. MC-føreren ble fraktet til sykehus for undersøkelser, og ifølge politiet skal tenåringen trolig ha sluppet unna uten alvorlige skader.
Christoffersen, som var på vei til grillfest, måtte gjennom en rutinemessig promilletest etter kollisjonen. Den var negativ. De fikk dermed kjøre videre - riktignok i en annen bil. Audien han kolliderte med måtte berges.
LES OGSÅ
Veien ble stengt etter MC-ulykke
Oppretter sak
Politioverbetjent Edmund Molland sier til Drammens Tidende at MC-føreren øvelseskjørte da ulykken skjedde.
– Det har ikke vært stor fart involvert, men han har ikke klart svingen og kolliderte med bilen i motgående kjøreretning, sier Molland.
Politiet har rutinemessig opprettet sak, men ikke tatt stilling til førerkortbeslag enda. Dette kan også bli vurdert og avgjort i ettertid.
Gjelder dette ledsager tro?