Domino skrev: 12 jul 2022, 10:15
[...]
Så når forbikjøringen fullføres skal
ikke den som kjører forbi svinge tilbake i høyre felt før det er trygt.
Så begge parter har et ansvar for at sikkerheten ivaretas. Dersom den som kjører forbi meg svinger inn for tidlig er det for meg logisk at jeg da bremser for å oppnå trygg avstand. [...]
I hovedsak er jeg helt enig med deg; dette handler om samhandling mellom den forbikjørte og den forbikjørende. Likevel er jeg trygg på at hovedansvaret ligger hos den som blir forbikjørt. Denne føreren skal hurtig bidra til at sikker avstand til forankjørende påny opprettes.
Hvem av oss har ikke påbegynt en forbikjøring - og så måtte avbryte tidligere pga møtende kjøretøy eller annen hindring. Da er vi prisgitt at den vi kjørte forbi "slipper oss trygt inn". I dag kalles dette trafikal samhandling - og det er pensum til alle førerkortklasser.
Jeg reagerer skarpt på trådstarters innstilling og misvisning: "D'ække rart det går døds-til-hælvete i traffikken må veta!" - når noen innbiller seg at det er "gærningen" som kjører forbi, som bærer ansvaret. Som ufaglært synser kan man synse seg blodrød, men regelverket er gjennomtenkt - og skal følges.