Hei!
Jeg kjøpte en Honda cx500, 1981 mod for 4 mnd siden. Alt virket ok i ca 15 mil, helt til batteriet var flatt. Skiftet batteriet og den var ok en periode og så var batteriet flatt igjen. Fikk en regulator av den forrige eieren. En venn av meg skiftet regulatoren og klarte å lade opp batteriet. Men klarte ikke få start på sykkelen. Fikk sykkelen på verksted. De sa at begge de to gamle regulatorene var ødelagte og at de hadde skiftet batteri og regulator…
Sykkelen virket bra nå, men etter 30 mil, fikk jeg ikke startet sykkelen. Måtte bli dyttet igang.
Da jeg skulle lade batteriet, var det nede på 11,1 og klarte bare å lade det opp til 13,6.
Hva er galt? Har altså skiftet både regulator og batteri 2 ganger. Verkstedet sier at dynamoen virker bra.
Honda cx 500 - startproblemer tross bytte av batteri og regulator...
-
- Innlegg: 1
- Registrert: 12 jul 2022, 12:28
- Motorsykkelen din: Honda cx500, 81 mod
-
- Innlegg: 335
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Honda cx 500
Kan vere startrele som ikkje legg inn.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Honda cx 500
Kanskje du har en strømtyv et sted?
Slå av tenning og koble fra pluss eller minus polen fra batteriet og mål strømtrekket mellom batteripol og kabelen du tok av. På en så gammel sykkel trolig uten ECU og avansert elektronikk bør stremtrekket være tilnærmet null.
Sikkert ikke det som er årsaken, men det er nå uansett lett ig feilsøke selv. Sett multimeteret i "10A" modus først og evt. bytt til mA modus hvis du ser trekket er under 0.5 ampere for å lese av en mer høyoppløselig (nøyaktig) verdi.
På moderne biler vet jeg at et strømtrekk på noen mA kan være normalt, men på eldre kjøretøy skal det ikke være noe som krever strøm når tenning er slått av, så vidt jeg vet.
Slå av tenning og koble fra pluss eller minus polen fra batteriet og mål strømtrekket mellom batteripol og kabelen du tok av. På en så gammel sykkel trolig uten ECU og avansert elektronikk bør stremtrekket være tilnærmet null.
Sikkert ikke det som er årsaken, men det er nå uansett lett ig feilsøke selv. Sett multimeteret i "10A" modus først og evt. bytt til mA modus hvis du ser trekket er under 0.5 ampere for å lese av en mer høyoppløselig (nøyaktig) verdi.
På moderne biler vet jeg at et strømtrekk på noen mA kan være normalt, men på eldre kjøretøy skal det ikke være noe som krever strøm når tenning er slått av, så vidt jeg vet.
-
- Innlegg: 366
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Honda cx 500
En enkel test dersom du har tilgang på multimeter er å sjekke ladingen på batteriet med sykkelen i gang. Det enkleste er om batteriet er ladet, men ikke helt nylig (dvs. slik at det har kommet seg ned mot 12,7v igjen). På tomgang har man da gjerne rundt 13v+ og med noen ekstra tusen omdreininger så er det fint med over 14v.
Om det ikke forandrer seg når motoren er av og på, eller ikke kommer opp i verdiene over, så er problemet at sykkelen ikke klarer å lade batteriet som det skal. Da er det i normalt kun dynamo eller regulator som er synderen.
Hvis batteriet lader som det skal med motoren i gang så har du et eller annet som tapper det for strøm når sykkelen ikke er i bruk, ref. forslaget til Bjerknez. Ev. så er batteriet bare såpass dårlig at det lader seg ut kjempefort, men da skulle du ikke hatt noe problem med nytt batteri og ny regulator samtidig som at dynamoen fungerer som den skal.
Om det ikke forandrer seg når motoren er av og på, eller ikke kommer opp i verdiene over, så er problemet at sykkelen ikke klarer å lade batteriet som det skal. Da er det i normalt kun dynamo eller regulator som er synderen.
Hvis batteriet lader som det skal med motoren i gang så har du et eller annet som tapper det for strøm når sykkelen ikke er i bruk, ref. forslaget til Bjerknez. Ev. så er batteriet bare såpass dårlig at det lader seg ut kjempefort, men da skulle du ikke hatt noe problem med nytt batteri og ny regulator samtidig som at dynamoen fungerer som den skal.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda cx 500
Njaaa. Det er flere feilkilder på mc:
regulator-batteri-generator-ledningsnett.
Regulatorer kan være litt køddne å måle uten rett utstyr.
Generator er greie å ta en enkel sjekk på - koble den fra før regulator og mål spenning i alle kobinasjoner mellom de gule ledningene. Ved 4-5000rpm bør det være minst 50 V AC og likt mellom alle 3.
mellom de gule og minus/ ramme skal det vise uendlig på ohm.
Et dårlig batteri knekker regulator også.
Regulatoren må være ren og ha god forbindelse til ramme. Denne svir av strømmen sykkelen ikke får brukt.
Sjekk alle koblinger for dårlig kontakt og samme med batteripoler og jordinger.
regulator-batteri-generator-ledningsnett.
Regulatorer kan være litt køddne å måle uten rett utstyr.
Generator er greie å ta en enkel sjekk på - koble den fra før regulator og mål spenning i alle kobinasjoner mellom de gule ledningene. Ved 4-5000rpm bør det være minst 50 V AC og likt mellom alle 3.
mellom de gule og minus/ ramme skal det vise uendlig på ohm.
Et dårlig batteri knekker regulator også.
Regulatoren må være ren og ha god forbindelse til ramme. Denne svir av strømmen sykkelen ikke får brukt.
Sjekk alle koblinger for dårlig kontakt og samme med batteripoler og jordinger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda cx 500 - startproblemer tross bytte av batteri og regulator...
Hvor bor du hen?
Er du i nærheten, kan jeg måle litt på statoren, jeg mistenker den.
Er du i nærheten, kan jeg måle litt på statoren, jeg mistenker den.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Honda cx 500 - startproblemer tross bytte av batteri og regulator...
Er du rundt Drammen kan jeg også sjekke statoren- kan megge den også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Honda cx 500 - startproblemer tross bytte av batteri og regulator...
Det er veldig vanlig at statoren brenner opp på disse modellene. Jeg hadde dobbeltsjekket den:kjell.nodland skrev: 12 jul 2022, 12:56 .....
Hva er galt? Har altså skiftet både regulator og batteri 2 ganger. Verkstedet sier at dynamoen virker bra.
https://motofaction.org/motorcycles/hon ... nda-cx500/
https://www.google.com/search?tbm=vid&q ... 1240&dpr=1
Merk at motoren må ut for å skifte stator.