Godtfolk! Til en gammel Zundapp kreves en gammel hjelm, noe jeg heldigvis har.
Dessverre er innmaten ødelagt, selve hjelmen er hel og fin.
Noen som vet hvor man kan få slikt fikset?
Tusen takk for all hjelp!
Reparasjon gammel hjelm
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Reparasjon gammel hjelm
Det er det nok ingen som vil "fixe".
En slik hjelm er ubruklig/ulovlig og vil ved en skade gi problemer med forsikringer og annet.
Er ikke "innmaten" i hjelmen verdt en ny sikrere hjelm?-finnes jo nye godkjente hjelmer som ser litt ut som de gamle pissepottene.
En slik hjelm er ubruklig/ulovlig og vil ved en skade gi problemer med forsikringer og annet.
Er ikke "innmaten" i hjelmen verdt en ny sikrere hjelm?-finnes jo nye godkjente hjelmer som ser litt ut som de gamle pissepottene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Reparasjon gammel hjelm
Velkommen til oss her på MCsiden.no, Zundapp72
!
Må si meg helt enig med mekkern.
Hjelmen du har passer nok best som en historisk kuriositet og museumsgjenstand
.
Hva med å sjekke ut retromodellene fra f.eks Premier?
https://www.xlmoto.no/search/result?que ... ier&page=1

Må si meg helt enig med mekkern.
Hjelmen du har passer nok best som en historisk kuriositet og museumsgjenstand

Hva med å sjekke ut retromodellene fra f.eks Premier?
https://www.xlmoto.no/search/result?que ... ier&page=1
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Reparasjon gammel hjelm
For å si det rett ut, hjelmen er ikke hel og fin. Skallet på hjelmen blir eldre og sprøere over tid, og innmaten inne i hjelmen tørker ut over tid. Det er innmaten som absorberer treffet hvis det skjer en ulykke.
Hovedregelen er at en hjelm som har vert regelmessig i bruk er foreldet etter 5 års tid, uavhengig av om den ser fin ut eller ikke.
Men dette er litt avhengig av hvor mye hjelmen har vert i bruk, samt hvor man kjører og hvilke temperaturer hjelmen er utsatt for. En hjelm som kjøres i Portugal og Spania med høyere temperaturer og lang sesong er nok ferdig etter kortere tid enn en hjelm som blir kjørt i Norge i lavere temperaturer og med kortere sesong. Så 6-7 år er nok greit her.
Og en hjelm som har ligget på en hylle er stort sett god etter 8-10 år.
Hovedregelen er at en hjelm som har vert regelmessig i bruk er foreldet etter 5 års tid, uavhengig av om den ser fin ut eller ikke.
Men dette er litt avhengig av hvor mye hjelmen har vert i bruk, samt hvor man kjører og hvilke temperaturer hjelmen er utsatt for. En hjelm som kjøres i Portugal og Spania med høyere temperaturer og lang sesong er nok ferdig etter kortere tid enn en hjelm som blir kjørt i Norge i lavere temperaturer og med kortere sesong. Så 6-7 år er nok greit her.
Og en hjelm som har ligget på en hylle er stort sett god etter 8-10 år.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Reparasjon gammel hjelm
Enig med mekkern.
Å fikse en gammel hjelm tror jeg er en dårlig ide. Kjøp heller en som ser retro ut.
Å fikse en gammel hjelm tror jeg er en dårlig ide. Kjøp heller en som ser retro ut.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Reparasjon gammel hjelm
Den gamle hjelmen hadde nok neppe vært godkjent i bruk selv om den var i orden. Den er nok eldre enn dagens E-godkjenning, og har den ikke dette E-merket er den ikke tillatt brukt uansett.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- Tekumseh79
- Innlegg: 14
- Registrert: 26 sep 2015, 13:42
- Motorsykkelen din: 1980 Yamaha SR 500
- Bosted: Steinkjer
Re: Reparasjon gammel hjelm
En kollega av meg får ofte lange svar om alt mulig annet når han spør om "Er du ferdig med oppdraget n.n.?" Da sier han ofte: "det bryr jeg meg katta i, det jeg var interessert i var om du var ferdig, ja eller nei!?"Zundapp72 skrev: 17 jul 2022, 10:31 Godtfolk! Til en gammel Zundapp kreves en gammel hjelm, noe jeg heldigvis har.
Dessverre er innmaten ødelagt, selve hjelmen er hel og fin.
Noen som vet hvor man kan få slikt fikset?
Tusen takk for all hjelp!
Vi vet alle at hjelm er ferskvare, og at veteranhjelm er risikosport. Men det er moro å ha med en gammel hjelm på treff, eller kjøre parade, kortesje osv med matchende hjelm.
Har du sett denne?
https://www.youtube.com/watch?v=2W6FdgdjuDo
Jeg har en minst 30 år gammel AGV hjelm som jeg skal bytte ut den oppløste skumgummien i, og har bestemt meg for å gjøre som i videoen. Nytt repro visir ser jeg finnes på Ebay.
Har allerede investert i spraylim: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-mal ... im-008054/
Lurer bare på hvor jeg skal få tak i skumgummi i rett tykkelse og av rett type.
1980 Yamaha SR 500
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Reparasjon gammel hjelm
Disse har det meste, også etter egne ønsker om man vil.Tekumseh79 skrev: 05 aug 2022, 20:01 Lurer bare på hvor jeg skal få tak i skumgummi i rett tykkelse og av rett type.
https://skumplastsenteret.no/