Tydlig bare Vespa er Vespa.

Hehe, i see.mekkern skrev: 20 jul 2022, 06:36 Kollegaen min hadde en 200 vespa og kjerringa hans brukte den en del- nå hadde både kollegaen og døtrene og sønn andre sykler men døtrene og kjærringa hans solgt mc for å kjøpe Div vespa igjen. Mulig det blir vespa igjen errerhvert på kollegaen også
Tydlig bare Vespa er Vespa.![]()
Ja, utvilsomt praktisk. Men den gang jeg kjlrte moped så var det liksom gutta som kjørte girmoped mens jentene kjørte automat. Om noen år vet ikke folk hvordan man klarte å kjøre bil med manuell gir eller hvordan man skal rette opp en bil når man får sladd på den. Kunnskapen man har bygget seg opp blir erstattet av elektronikken på godt og vondt. :)FredrikE24 skrev: 20 jul 2022, 08:10 Jeg har fortsatt min moped stående i utlandet, der scootere er populært. Jeg forstår veldig godt hvorfor det ikke går flere girmopeder/motorsykler der. Scooter er veldig praktisk.
Jeg kjøpte Forza 350 i fjor høst. Så jeg har nettopp fått med meg det første leveåret.dypen skrev: 27 aug 2022, 15:02 Siden vi er så heldige å ha scooter tråd må vi holde liv i den med litt relevant stoff :)
Først, er det noen her inne som har bytta eller kjøpt scooter i sommer …
Spørsmål, hva er erfaring med prisnivået på scooter. Er prisfalle likt som på mc de første årene i livsløpet eller mindre i og med utvalget er mindre?
5CBA08D7-C845-483F-877A-89A0FA2F3CD4.jpeg
30 HK gir meg 0.100 på ca 6.5 sekunder, selv om det av og til hadde vert morro med litt mer så er ikke motorkraft noe savn så lenge det er en person på sykkelen.Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 17:13 Som du skriver, automat og liten motor er ikke alltid noe man foretrekker. Spesielt ikke når man har kjørt en stung og begynner å bli vant med krefter og sykkel etc.
Jeg ser du allere sikter inn på motorsykkel med gir og større motor. Jeg tror su vil oppleve en langt mer inkluderende kjørestil og jeg TROR du på sikt vil kvitte deg med scooteren til fordel for vanlig motorsykkel.
Større motor og CVT hadde vert helt fantastisk til touring og med to personer, feks Yamaha sin. Det finnes scootere med vanlige gir men jeg ser ikke poenget, CVT er et enormt bra system for en scooter og hovedfordelen med scooter er jo nettopp hvor behagelig det er å kjøre med CVT samt hvor lite vedlikehold CVT krever.Men når det er sagt, hvordan ser du får deg en scooter med større motor og kanskje en som også kan gires med semi manuelt? (Hvis det finnes)
Jeg ser Forza 750 heller ikke vinner over vanlige biler i aksellerasjonstester, men den er vel uansett merkbart kraftigere enn den du har? Altså hvis du klarer å svelge en frapris pålydende 145.000 norske riksdaler.
Å lukte på andre motorsykler har jeg gjort hele tiden, for min del stod det mellom Tenere 700, CB500X, CRF300L, NC750X, X-Adv og Forza 350 i fra starten av. Jeg hadde heller ikke egentlig bestemt meg, men når jeg fant et skikkelig godt tilbud på en Forza 350 2021 med kun 300 kilometer kjørt så bestemte jeg meg rett og slett for at "Den tar jeg".Jeg ser fordelene med scooter vedrørende mye lagringsplass under sal og en ganske så sedat kjørestilling og kjørestil for den som liker det, men ut fra hva du skriver ser jeg du allerede begynner å lukte litt på andre motorsykler?
Tenere har vert på radaren min lenge, og enda mer nå som world raid versjonen har kommet. Som løser en del av det jeg hadde å utsette på den forrige.Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 18:13 Ja, ut fra hva du skriver så ante det meg at det gikk den veien :)
Ønsker deg uansett lykke til i jakten på ny sykkel etter hvert. Tenere 700 er jo av de du nevner den jeg mener er mest interresant. De billige Honda modllene hadde jeg holdt meg unna. Men det er nå min mening :)
Du vurderer Africa Twin og T7 etc. men skriver at du mest sannsynlig går for CRF300?SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54Tenere har vert på radaren min lenge, og enda mer nå som world raid versjonen har kommet. Som løser en del av det jeg hadde å utsette på den forrige.Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 18:13 Ja, ut fra hva du skriver så ante det meg at det gikk den veien :)
Ønsker deg uansett lykke til i jakten på ny sykkel etter hvert. Tenere 700 er jo av de du nevner den jeg mener er mest interresant. De billige Honda modllene hadde jeg holdt meg unna. Men det er nå min mening :)
Har også vurdert Africa Twin, men håper egentlig på at det skal komme en ny versjon av Transalp. Noe som det har versert rykter om i noen år nå. Men tror nesten det er en 50/50 om det kommer til neste år.
Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Det blir fordi sykkelen faktisk skal brukes på ganske så vanskelige fjellveier. Og da er det en massiv fordel med en sykkel som ikke veier for mye. For min del er sykkelens vekt et av de viktigste kriteriene.Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 15:14Du vurderer Africa Twin og T7 etc. men skriver at du mest sannsynlig går for CRF300?SilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54Tenere har vert på radaren min lenge, og enda mer nå som world raid versjonen har kommet. Som løser en del av det jeg hadde å utsette på den forrige.Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 18:13 Ja, ut fra hva du skriver så ante det meg at det gikk den veien :)
Ønsker deg uansett lykke til i jakten på ny sykkel etter hvert. Tenere 700 er jo av de du nevner den jeg mener er mest interresant. De billige Honda modllene hadde jeg holdt meg unna. Men det er nå min mening :)
Har også vurdert Africa Twin, men håper egentlig på at det skal komme en ny versjon av Transalp. Noe som det har versert rykter om i noen år nå. Men tror nesten det er en 50/50 om det kommer til neste år.
Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Er det fordi du har et budsjett og holde, eller er det andre grunner?
CRF300 er helt sikkert knall til sitt bruk som er på skogstier, grusveier etc. men ellers på landeveien vil jeg tro den er ganske begrenset, siden du nevnte lenger opp at ønske var mer "power".
Da ville jeg i såfall heller tatt en titt på sykkelen AJ har kjøpt seg. En duke 390 i steden. Eller evt. en 690.
Jo, men det handler om å dekke et behov. Skal man velge en sykkel til alt eller dele opp slik at man har to forskjellige.Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 15:31 Okay, da kan du vertfall se bort fra Africa Twin og T7. CRF300 vinner jo glatt der hvis vekt er viktigst. :)
Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 AdventureSilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig.
Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 AdventureSilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig..
Det er jeg ganske sikker på.
Samme kraft som Forza 350SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 17:55Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 AdventureSilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig..
Det er jeg ganske sikker på.
Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.
Adv 390 har 0-100 fart på 6.1 sekunder, Forza ligger på rundt 6.5. Så det er ikke så langt unna. Og det er mer perfekt giring på Adv 390'en kontra bare å gi bånn gass med Forza, så i praksis er forskjellen enda mindre. Det er tross alt en 330cc motor kontra 371, så ikke så store forskjellen.AJ skrev: 28 aug 2022, 18:04Samme kraft som Forza 350SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 17:55Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 AdventureSilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig..
Det er jeg ganske sikker på.
Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.? Litt over 29 HK mot 390'ens 44...
. Pluss lavere vekt på 390'en...
![]()
Uansett så anbefaler deg å testkjøre en. Kan hende du har en aldri så liten overraskelse i vente.
Men enig, KTM 490 kan bli en interessant sak :) .
Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Skikkelig avsporing fra Scooter dette, men var de gatelovlige?AJ skrev: 28 aug 2022, 21:57Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Ustyrtelig morsomme sykler å kjøre!
Javisst.SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 22:00Skikkelig avsporing fra Scooter dette, men var de gatelovlige?AJ skrev: 28 aug 2022, 21:57Stort sett samme som Husaberg 450 og 570 som jeg fikk låne stadig vekk for noen åre siden så vel på sommer, som vinterstid da Husabergimportør og forhandler holdt til bare vel 5 minutters kjøring fra her jeg bor.SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46
Det er faen i meg en sinnsyk sykkel, lovlig på gate, veier 106 kilo, 510cc og har 58 hk. Kanskje noe for deg hvis du vurderer en KTM sykkel til skogsveier? :) Men da snakker vi om service med 1000 km mellomrom.
Ustyrtelig morsomme sykler å kjøre!
Jeg var ganske så sjokkert av at det gikk an å kjøpe noe så ekstremt til gatebruk i Norge.
Verken 390'en eller Forzaen drar skinnet av pølsa, men å se blindt på 0-100 tider blir litt feil. Min sykkel gjør i teorien 0-100 på 2.7ish sekunder. Det betyr ikke at den kjører fra en BMW S1000RR.SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 21:46Adv 390 har 0-100 fart på 6.1 sekunder, Forza ligger på rundt 6.5. Så det er ikke så langt unna. Og det er mer perfekt giring på Adv 390'en kontra bare å gi bånn gass med Forza, så i praksis er forskjellen enda mindre. Det er tross alt en 330cc motor kontra 371, så ikke så store forskjellen.AJ skrev: 28 aug 2022, 18:04Samme kraft som Forza 350SilverSmurfer skrev: 28 aug 2022, 17:55Da blir det omtrent samme kraft som scooteren min, så nei. Men 490 Adventure kommer og kan være mer interessant.AJ skrev: 28 aug 2022, 17:50Sykkelen du er på jakt etter heter KTM 390 AdventureSilverSmurfer skrev: 27 aug 2022, 19:54 Vi får se, mest sannsynlig at jeg kjøper en CRF300L egentlig..
Det er jeg ganske sikker på.
Men vi får se, har ikke funnet riktig sykkel enda men det kommer jo stadig vekk nye interessante sykler på markedet og det er et par som ryktes innen de neste 2 årene som kan passe godt.? Litt over 29 HK mot 390'ens 44...
. Pluss lavere vekt på 390'en...
![]()
Uansett så anbefaler deg å testkjøre en. Kan hende du har en aldri så liten overraskelse i vente.
Men enig, KTM 490 kan bli en interessant sak :) .
Aha opplevelsen har jeg allerede fått når jeg prøvekjørte litt diverse sykler i sommer og fant ut at Forza'en er utrolig rask i praksis, fordi akselerasjonen er girløs/trinnløs og fordi du bare kan gi bånn gass ut av hver sving uten å tenke så mye. Mens med enkelte andre sykler kom man gjerne opp i en viss hastighet for så å tape akselerasjon på å måtte gire.Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 22:36 Verken 390'en eller Forzaen drar skinnet av pølsa, men å se blindt på 0-100 tider blir litt feil. Min sykkel gjør i teorien 0-100 på 2.7ish sekunder. Det betyr ikke at den kjører fra en BMW S1000RR.
Jeg tror 390'en vil gi deg en aha opplevelse i forhold til scooteren. Det handler ikke om 0-100 tider, men hvordan den fungerer under vanlig kjøring.
Så ikke se så mye på disse tallene og heller prøvekjør litt selv og dan et eget bilde. Men også 390'en har nok en motor som du fort blir vant til på godt og vondt. På godt fordi du du kan utnytte sykkelens fulle potensiale oftere. Du blir på en måte mer i ett med sykkelen. Kontra å sitte på en sykkel ala KTM1290 som du ytterst sjeldent klarer og utnytte fullt ut på landeveien.
Noen liker det ene og andre , ja, det andre. Sånn er det bare.