Bruksområde til eldre motorsykler …
Bruksområde til eldre motorsykler …
Her er det noen tanker rundt eldre motorsykler, utvikling og ikke minst bruksområdet. Strengt tatt burde jeg ikke delt dette … Les selv :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Atrox
- Innlegg: 257
- Registrert: 18 jan 2017, 21:44
- Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Leste den her for en stund siden selv, og skal innrømme at den påvirket meg noe i valg av "ny" sykkel da jeg byttet meg nedover nå for noen uker siden :)
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Har selv beholdt noen gamle sykler, fordi de betyr mer enn nye sykler. Og skjønner godt hva testere mener. Som en jeg kjenner sa, han har beholdt sin CBR900RR - 92 (kjøpt ny) som sikkert har gått 150.000km nå, selv om han har hatt og har andre nye R-sykler som R1 og GSXR1000.
Fordi den gamle er morsommere å kjøre til vanlig.
Når det gjelder Z900'en i artikkelen, har ofte sykler som er smykker å se på, stått for mye, og går litt dårlig. De som er flinke med det kosmetiske, er ikke alltid like flinke med det mekaniske/tune inn best mulig...
Og omvendt.
Fordi den gamle er morsommere å kjøre til vanlig.
Når det gjelder Z900'en i artikkelen, har ofte sykler som er smykker å se på, stått for mye, og går litt dårlig. De som er flinke med det kosmetiske, er ikke alltid like flinke med det mekaniske/tune inn best mulig...
Og omvendt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Morro å se forskjellene … :)kgjersda skrev: 15 jul 2022, 21:47 Obligatorisk link til fortnine sin video om gammel mot nytt
https://youtu.be/FlbkAhCNvik
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Sikkert ett viktig poeng der! Har du en 900 som er i orden er den oppgitt 0 - 100 på 4,8 sec og toppfart på bortimot 220 km så det kan tenkes han hadde ett dårlig eksemplar :)Kjellrf skrev: 15 jul 2022, 22:00 Har selv beholdt noen gamle sykler, fordi de betyr mer enn nye sykler. Og skjønner godt hva testere mener. Som en jeg kjenner sa, han har beholdt sin CBR900RR - 92 (kjøpt ny) som sikkert har gått 150.000km nå, selv om han har hatt og har andre nye R-sykler som R1 og GSXR1000.
Fordi den gamle er morsommere å kjøre til vanlig.
Når det gjelder Z900'en i artikkelen, har ofte sykler som er smykker å se på, stått for mye, og går litt dårlig. De som er flinke med det kosmetiske, er ikke alltid like flinke med det mekaniske/tune inn best mulig...
Og omvendt.
The Z900 charges hard to 100 mph which it manages in only 6.20 seconds which is good for the class and quicker than most Supersport 600 cc motorcycles. The 0 200 km/h benchmark that many powerful cars are measured against arrives in 9.57 seconds for the Z900.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Takk for interessant artikkel. Selv bruker jeg 1980’ Kawa’n som pendlersykkel til jobb; tursykkelen blir ofte en Kawa KL650 - og skal jeg skremme livskjiten av noen, så hamrer jeg løs med Yama SRX6’n. Selv Harley-folket snur seg etter sistnevntedypen skrev: 15 jul 2022, 16:49 Her er det noen tanker rundt eldre motorsykler, utvikling og ikke minst bruksområdet. Strengt tatt burde jeg ikke delt dette … Les selv :)
5E8EE70A-1C42-47B7-87AD-C042B5F1F035.jpeg
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
SRX6’n er ikke de veldig ettertraktet blant mc entusiaster både som originale og alt fra lettere mods til totalt ombygde …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24631
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Egentlig kunne jeg godt tenkt med en "gammeldags" sykkel med forgassere etc. som er litt klassisk i stilen. Har litt sansen for de gamle Hornet'ene med runde lykter og to klokker til display. Kan få disse til rundt 30.000 på finn, med årsmodell rundt 2003 med ca. 50k kilometerstand. Men en så gammel sykkel krever nok at man må være villig til å skru litt selv desverre.
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Det er veldig lærerikt å ha en gammel sykkel.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Hvis en gidder å ta oljeskift og skifte av klosser og slikt selv så er det billig å ha en slik sykkel og_nei de går ikke i stykker sånn uten videre selv om garantitiden er ute.Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 11:38 Egentlig kunne jeg godt tenkt med en "gammeldags" sykkel med forgassere etc. som er litt klassisk i stilen. Har litt sansen for de gamle Hornet'ene med runde lykter og to klokker til display. Kan få disse til rundt 30.000 på finn, med årsmodell rundt 2003 med ca. 50k kilometerstand. Men en så gammel sykkel krever nok at man må være villig til å skru litt selv desverre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- xses
- Innlegg: 309
- Registrert: 18 jul 2014, 14:32
- Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
- Bosted: Råholt
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Har en 98 modell, og som jeg kjøpte i 2014 da hadde den gått 50k den har fått årlig oljeskift og i år er det første gangen det har vært litt utgifter, er vel nå ca 4500kr jeg har brukt på kjede drev og ulike lager, den har nå passert 74k km. Syns ikke det er en stor kostnad, men ja jeg har skrudd selv og det tar tid når jeg ikke er mekaniker. Alikevel har jeg trives med det. Det er iallefall min erfaring hittill, og legger til at det er den enste mcen jeg har hatt.
... Ja jeg har lært endel. :)
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
... Ja jeg har lært endel. :)
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km
11.08.2020 68635km
27.08.2021 73365km
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km

11.08.2020 68635km

27.08.2021 73365km

- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Og verditapet er minimalt sammenlignet med å kjøpe en ny sykkel. Mye mer moro/krone.
- Bjerknez
- Innlegg: 24631
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Ja, så lenge sykkelen går uten problemer med basic vedlikehold noen år er det vel knapt verditap i det hele tatt. :)Domino skrev: 21 jul 2022, 19:51 Og verditapet er minimalt sammenlignet med å kjøpe en ny sykkel. Mye mer moro/krone.
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Kan du innfinne deg med en sykkel som har noen år på baken og er litt kritisk når du er på kjøpern kan du få en sykkel som er veldig bra og i beste fall holder verdien.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Domino
- Innlegg: 1195
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Uten tvil. Jeg ser stadig på maks 10 år gamle Multistrada og Caponord på Finn. Men jeg ser nesten like mye på Yamaha FJ1200. Og jeg er ikke fremmed for tanken på å slå til på en fin Fj1200 av siste generasjon med sidevesker og toppboks. Men det får bli neste år.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.
Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.
Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.
Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.
Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.
Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.
Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....
Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"
Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..
Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.
Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.
Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.
Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.
Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.
Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....
Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"
Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..
Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom.


Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …
Gratulerer med flott CBX!rolf-arne skrev: 26 jul 2022, 16:18 Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.
Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.
Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.
Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.
Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.
Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.
Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....
Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"
Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..
Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Fine sykler begge to men har ingen erfaring med disse to. FJ1200 ser jeg stadig på, fine sykler, går bra og veldig billige :)Domino skrev: 21 jul 2022, 23:24 Uten tvil. Jeg ser stadig på maks 10 år gamle Multistrada og Caponord på Finn. Men jeg ser nesten like mye på Yamaha FJ1200. Og jeg er ikke fremmed for tanken på å slå til på en fin Fj1200 av siste generasjon med sidevesker og toppboks. Men det får bli neste år.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Enig i hver ord du skriver herrolf-arne skrev: 26 jul 2022, 16:18 Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.
Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.
Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.
Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.
Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.
Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.
Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....
Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"
Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..
Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)
Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henne

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Jeg har da lagringsplass og det blir mer om litt -- men ingen kjærring - dermed plass til mer anna pent.dypen skrev: 27 jul 2022, 00:26
Enig i hver ord du skriver herEn kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».
Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)
Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henneHun har helt rett men alikevel da :)
Men vil understreke at jeg ikke er ute etter å samle på sykkler - kanskje med unntak av CBXen -- sykkler skal brukes .... og det har jeg tid til ....uten kjærring... og med voksne? unga...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …
Takker - gafflene er ikke orginale for modellen - men av litt nyere dato -- orginal settet følger med...Kjellrf skrev: 26 jul 2022, 23:46 Gratulerer med flott CBX!
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra![]()
Forøvrig har jeg massevis å lære om denne sykkelen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Bruksområde til eldre motorsykler …
Med andre ord, det er bare å nyte livetrolf-arne skrev: 27 jul 2022, 19:04Jeg har da lagringsplass og det blir mer om litt -- men ingen kjærring - dermed plass til mer anna pent.dypen skrev: 27 jul 2022, 00:26
Enig i hver ord du skriver herEn kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».
Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)
Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henneHun har helt rett men alikevel da :)
Men vil understreke at jeg ikke er ute etter å samle på sykkler - kanskje med unntak av CBXen -- sykkler skal brukes .... og det har jeg tid til ....uten kjærring... og med voksne? unga...

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …
En fordel med de tidlige superbike'ne er at styregeometrien ikke er så slakk som på litt nyere 1000+ sykler utover 80 og 90-tallet.rolf-arne skrev: 27 jul 2022, 19:06Takker - gafflene er ikke orginale for modellen - men av litt nyere dato -- orginal settet følger med...Kjellrf skrev: 26 jul 2022, 23:46 Gratulerer med flott CBX!
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra![]()
Forøvrig har jeg massevis å lære om denne sykkelen.
Det gjør de litt mer letthåndterlige og virile i normal fart, mens de litt nyere har slakkere styregeometri for å være stødig i 250 kmt på autobahn.
Min Z1000-78 har styregeometri som en nyere 600, men veier for mye og har høyt tyngdepunkt. Men det gjør at man kan kjøre relativt friskt på de morsomme småveiene, noe jeg ikke kunne gjøre på samme måte med CBR1000F - 90 eller ZZR1100'en jeg hadde på 90-tallet.
Skal si at jeg blei mye bedre kjent med min Z1000 etter ett sikkerhetskurs med NAF MC på Rudskogen våren etter jeg kjøpte den. Der lærte jeg hvor grensene gikk, og hvordan sykkelen oppførte seg, og at man måtte vise den at man var sjefen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.