Bruksområde til eldre motorsykler …

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Her er det noen tanker rundt eldre motorsykler, utvikling og ikke minst bruksområdet. Strengt tatt burde jeg ikke delt dette … Les selv :)
5E8EE70A-1C42-47B7-87AD-C042B5F1F035.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 257
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Atrox »

Leste den her for en stund siden selv, og skal innrømme at den påvirket meg noe i valg av "ny" sykkel da jeg byttet meg nedover nå for noen uker siden :)

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av kgjersda »

Obligatorisk link til fortnine sin video om gammel mot nytt

https://youtu.be/FlbkAhCNvik

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Kjellrf »

Har selv beholdt noen gamle sykler, fordi de betyr mer enn nye sykler. Og skjønner godt hva testere mener. Som en jeg kjenner sa, han har beholdt sin CBR900RR - 92 (kjøpt ny) som sikkert har gått 150.000km nå, selv om han har hatt og har andre nye R-sykler som R1 og GSXR1000.
Fordi den gamle er morsommere å kjøre til vanlig.
Når det gjelder Z900'en i artikkelen, har ofte sykler som er smykker å se på, stått for mye, og går litt dårlig. De som er flinke med det kosmetiske, er ikke alltid like flinke med det mekaniske/tune inn best mulig...
Og omvendt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

kgjersda skrev: 15 jul 2022, 21:47 Obligatorisk link til fortnine sin video om gammel mot nytt

https://youtu.be/FlbkAhCNvik
Morro å se forskjellene … :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Kjellrf skrev: 15 jul 2022, 22:00 Har selv beholdt noen gamle sykler, fordi de betyr mer enn nye sykler. Og skjønner godt hva testere mener. Som en jeg kjenner sa, han har beholdt sin CBR900RR - 92 (kjøpt ny) som sikkert har gått 150.000km nå, selv om han har hatt og har andre nye R-sykler som R1 og GSXR1000.
Fordi den gamle er morsommere å kjøre til vanlig.
Når det gjelder Z900'en i artikkelen, har ofte sykler som er smykker å se på, stått for mye, og går litt dårlig. De som er flinke med det kosmetiske, er ikke alltid like flinke med det mekaniske/tune inn best mulig...
Og omvendt.
Sikkert ett viktig poeng der! Har du en 900 som er i orden er den oppgitt 0 - 100 på 4,8 sec og toppfart på bortimot 220 km så det kan tenkes han hadde ett dårlig eksemplar :)
The Z900 charges hard to 100 mph which it manages in only 6.20 seconds which is good for the class and quicker than most Supersport 600 cc motorcycles. The 0 200 km/h benchmark that many powerful cars are measured against arrives in 9.57 seconds for the Z900.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Lauri »

dypen skrev: 15 jul 2022, 16:49 Her er det noen tanker rundt eldre motorsykler, utvikling og ikke minst bruksområdet. Strengt tatt burde jeg ikke delt dette … Les selv :)
5E8EE70A-1C42-47B7-87AD-C042B5F1F035.jpeg
Takk for interessant artikkel. Selv bruker jeg 1980’ Kawa’n som pendlersykkel til jobb; tursykkelen blir ofte en Kawa KL650 - og skal jeg skremme livskjiten av noen, så hamrer jeg løs med Yama SRX6’n. Selv Harley-folket snur seg etter sistnevnte 😁
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

SRX6’n er ikke de veldig ettertraktet blant mc entusiaster både som originale og alt fra lettere mods til totalt ombygde …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Relax »

" ..... 2 wheels move the soul"

😊
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24631
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Bjerknez »

Egentlig kunne jeg godt tenkt med en "gammeldags" sykkel med forgassere etc. som er litt klassisk i stilen. Har litt sansen for de gamle Hornet'ene med runde lykter og to klokker til display. Kan få disse til rundt 30.000 på finn, med årsmodell rundt 2003 med ca. 50k kilometerstand. Men en så gammel sykkel krever nok at man må være villig til å skru litt selv desverre.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1195
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Domino »

Det er veldig lærerikt å ha en gammel sykkel.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 21 jul 2022, 11:38 Egentlig kunne jeg godt tenkt med en "gammeldags" sykkel med forgassere etc. som er litt klassisk i stilen. Har litt sansen for de gamle Hornet'ene med runde lykter og to klokker til display. Kan få disse til rundt 30.000 på finn, med årsmodell rundt 2003 med ca. 50k kilometerstand. Men en så gammel sykkel krever nok at man må være villig til å skru litt selv desverre.
Hvis en gidder å ta oljeskift og skifte av klosser og slikt selv så er det billig å ha en slik sykkel og_nei de går ikke i stykker sånn uten videre selv om garantitiden er ute.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
xses
Innlegg: 309
Registrert: 18 jul 2014, 14:32
Motorsykkelen din: Suzuki GSXF 750 `98
Bosted: Råholt

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av xses »

Har en 98 modell, og som jeg kjøpte i 2014 da hadde den gått 50k den har fått årlig oljeskift og i år er det første gangen det har vært litt utgifter, er vel nå ca 4500kr jeg har brukt på kjede drev og ulike lager, den har nå passert 74k km. Syns ikke det er en stor kostnad, men ja jeg har skrudd selv og det tar tid når jeg ikke er mekaniker. Alikevel har jeg trives med det. Det er iallefall min erfaring hittill, og legger til at det er den enste mcen jeg har hatt.
... Ja jeg har lært endel. :)

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


1998 Suzuki GSX 750F
Juni 2014 50700km :)
29.08.2014 52618km :)
02.08.2016 59518km :)
29.06.2018 61497km :)
14.08.2019 66069km :O
11.08.2020 68635km :scratch
27.08.2021 73365km :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1195
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Domino »

Og verditapet er minimalt sammenlignet med å kjøpe en ny sykkel. Mye mer moro/krone.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24631
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 21 jul 2022, 19:51 Og verditapet er minimalt sammenlignet med å kjøpe en ny sykkel. Mye mer moro/krone.
Ja, så lenge sykkelen går uten problemer med basic vedlikehold noen år er det vel knapt verditap i det hele tatt. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Kan du innfinne deg med en sykkel som har noen år på baken og er litt kritisk når du er på kjøpern kan du få en sykkel som er veldig bra og i beste fall holder verdien.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1195
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av Domino »

Uten tvil. Jeg ser stadig på maks 10 år gamle Multistrada og Caponord på Finn. Men jeg ser nesten like mye på Yamaha FJ1200. Og jeg er ikke fremmed for tanken på å slå til på en fin Fj1200 av siste generasjon med sidevesker og toppboks. Men det får bli neste år.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av rolf-arne »

Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.

Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.

Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.

Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.

Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.

Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.

Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....

Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"

Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..

Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …

Legg inn av Kjellrf »

rolf-arne skrev: 26 jul 2022, 16:18 Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.

Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.

Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.

Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.

Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.

Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.

Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....

Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"

Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..

Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Gratulerer med flott CBX! 😎
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra 👍
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

Domino skrev: 21 jul 2022, 23:24 Uten tvil. Jeg ser stadig på maks 10 år gamle Multistrada og Caponord på Finn. Men jeg ser nesten like mye på Yamaha FJ1200. Og jeg er ikke fremmed for tanken på å slå til på en fin Fj1200 av siste generasjon med sidevesker og toppboks. Men det får bli neste år.
Fine sykler begge to men har ingen erfaring med disse to. FJ1200 ser jeg stadig på, fine sykler, går bra og veldig billige :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 26 jul 2022, 16:18 Gammelt vs nytt ...egentlig et vanskelig spørsmål.

Om nytt er bedre enn gammelt , ja må bare innrømme det.

Men for en som vil ha ting så enkelt som mulig, så blir passelig gammelt et bedre alternativ.

Som noen fikk med seg i høst så lurte jeg veldig på om RT'EN skulle beholdes.

Pan European stod høyt i kjørekomfort, er enda ikke sikker på om 1250 slo den. Men allikevel i mai, så kom følelse BMWen skulle bli tursykkelen fremover. 5 minutter etter lå både jeg og RT'EN i grøfta.

Så da har jeg Hondaen som arbeids og tur hest, og kan få lov til å mekke litt, siden det er så gammelt at man forstår noe.

Men når vi snakker om gammelt, så må vi jo inn på gammel kjærlighet. Som medførte et nylig kjøp av en CBX 1000....

Skal bli sabla artig å kjøre....men om man er ærlig så blir det jo mer en" se her kommer jeg sykkel"

Selv om det er reinspikka kjærlighet som er årsaken til at jeg er CBX eier, nå...
Fasinert som jeg er av motoren og teknikken åsså lyden da...sleng øreplugger og intercom...bare nyt..

Her blir det sikkert mer av noe gammelt om litt, selv om begrepet ,nytt er no nytt, er vanskelig å komme utenom. BildeBilde

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Enig i hver ord du skriver her :thumleft En kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».

Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)

Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henne :scratch Hun har helt rett men alikevel da :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av rolf-arne »

dypen skrev: 27 jul 2022, 00:26
Enig i hver ord du skriver her :thumleft En kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».

Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)

Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henne :scratch Hun har helt rett men alikevel da :)
Jeg har da lagringsplass og det blir mer om litt -- men ingen kjærring - dermed plass til mer anna pent.

Men vil understreke at jeg ikke er ute etter å samle på sykkler - kanskje med unntak av CBXen -- sykkler skal brukes .... og det har jeg tid til ....uten kjærring... og med voksne? unga...
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …

Legg inn av rolf-arne »

Kjellrf skrev: 26 jul 2022, 23:46 Gratulerer med flott CBX! 😎
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra 👍
Takker - gafflene er ikke orginale for modellen - men av litt nyere dato -- orginal settet følger med...

Forøvrig har jeg massevis å lære om denne sykkelen.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7121
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bruksområde til eldre motorsykler …

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 27 jul 2022, 19:04
dypen skrev: 27 jul 2022, 00:26
Enig i hver ord du skriver her :thumleft En kompis av meg sier bestandig om de gamle syklene, «husk de som de var og de gjør seg best i garasjen».

Må bare innrømme nytt er nytt! Selv er jeg i konstant kjøpelyst og har til tider lyst på både gamle billige sykler, dyre eldre og en kliss ny K1600 eller ny GSA1250 eller bare gå for en ny 1290 SAS … har også ett godt øye til Versys 1000 S Grand Tourer siden jeg ofte er innom Kawasaki forhandler ett steinkast fra hjemme :)

Det er ikke lett men heldigvis har jeg begrensa lagringsplass og ikke minst fruen minner meg konstant på at vi har ikke plass til flere sykler og den jeg har (1290 SAS) er veldig bra i følge henne :scratch Hun har helt rett men alikevel da :)
Jeg har da lagringsplass og det blir mer om litt -- men ingen kjærring - dermed plass til mer anna pent.

Men vil understreke at jeg ikke er ute etter å samle på sykkler - kanskje med unntak av CBXen -- sykkler skal brukes .... og det har jeg tid til ....uten kjærring... og med voksne? unga...
Med andre ord, det er bare å nyte livet :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Bruksområde til eldre motorsyklerk …

Legg inn av Kjellrf »

rolf-arne skrev: 27 jul 2022, 19:06
Kjellrf skrev: 26 jul 2022, 23:46 Gratulerer med flott CBX! 😎
ProLink som er tilbakedatert?
Vil anbefale deg å få tak i en gaffelstabilisator, det vil gjøre den mer stabil i svingene. Gaflene er underdimensjonert i forhold til nyere sykler.
Ellers ser jeg at den allerede har stålommantlede bremseslanger, det er bra 👍
Takker - gafflene er ikke orginale for modellen - men av litt nyere dato -- orginal settet følger med...

Forøvrig har jeg massevis å lære om denne sykkelen.
En fordel med de tidlige superbike'ne er at styregeometrien ikke er så slakk som på litt nyere 1000+ sykler utover 80 og 90-tallet.
Det gjør de litt mer letthåndterlige og virile i normal fart, mens de litt nyere har slakkere styregeometri for å være stødig i 250 kmt på autobahn.
Min Z1000-78 har styregeometri som en nyere 600, men veier for mye og har høyt tyngdepunkt. Men det gjør at man kan kjøre relativt friskt på de morsomme småveiene, noe jeg ikke kunne gjøre på samme måte med CBR1000F - 90 eller ZZR1100'en jeg hadde på 90-tallet.
Skal si at jeg blei mye bedre kjent med min Z1000 etter ett sikkerhetskurs med NAF MC på Rudskogen våren etter jeg kjøpte den. Der lærte jeg hvor grensene gikk, og hvordan sykkelen oppførte seg, og at man måtte vise den at man var sjefen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar