Girolje additiv nødvendig?
-
- Innlegg: 83
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Sted: Arendal
Girolje additiv nødvendig?
Jeg skal ta en service på en Moto Guzzi California EV etterhvert. For kardangen spesifiseres 80W90 girolje med Agip Rocol ASO/R / Molykote type A tilsetningsstoff (mos2). Har sett meg ut Putoline Heavy Gear 80w90 som ett alternativ. Denne inneholder allerede EP-tilsetninger. Vil det da være nødvendig å få tak i dette stoffet i tillegg? Er det evnt. noen som vet om en kilde til tilsvarende tilsetning som er lettere tilgjengelig?
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Girolje additiv nødvendig?
Har aktuell spesifikasjon noen henvisning til API GL? Eksempelvis API GL5 og GL4 etc.?
Skal det være hypoid eller skal det være vanlig girolje?
Skal det være hypoid eller skal det være vanlig girolje?
-
- Innlegg: 83
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Sted: Arendal
Re: Girolje additiv nødvendig?
Er kun spesifisert Agip Rotra MP SAE 80 W/90. Det er vel en GL5 olje.FredrikE24 skrev: ↑26 jul 2022, 15:15 Har aktuell spesifikasjon noen henvisning til API GL? Eksempelvis API GL5 og GL4 etc.?
Skal det være hypoid eller skal det være vanlig girolje?
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Girolje additiv nødvendig?
Etter litt research så er API GL5 veien å gå, da trenger du ikke tilsette MoS2.
Jeg tror ikke jeg ville puttet dette på giret, da det er hypoid..
Den du nevner er en GL4 olje og ikke Hypoid, denne må ha tilsetning. Manualen nevner også AGIP ROTRA MP 80W-90, denne er en GL5 olje og behøver ikke additiver.
Jeg hadde hivd på en syntetisk 80W90 API GL5 olje. Jeg kjører forøvrig API GL5 både på gir og kardang(det er ingen "bløte" metaller i giret på min sykkel) på min BMW syntetisk 75W90 hvor jeg minnes at boka sier 80W90. Dette er det kjørt 80 000km(i etterkant av overhaling) på nå uten antydning til slakk eller spon ved oljeskift en gang i året.
Jeg måtte overhale kardangen på ca. 55 000km da det var en del slakk i kardangen. Har inntrykk av at skifteintervallene på service over tid ikke holder mål hos BMW, men nå er BMW også notorisk for kardang-havari. Det er måten kardangen er konstruert på som gjør at det er litt ekstra tøft for et stort kulelager inni der..
Jeg tror ikke jeg ville puttet dette på giret, da det er hypoid..
Den du nevner er en GL4 olje og ikke Hypoid, denne må ha tilsetning. Manualen nevner også AGIP ROTRA MP 80W-90, denne er en GL5 olje og behøver ikke additiver.
Jeg hadde hivd på en syntetisk 80W90 API GL5 olje. Jeg kjører forøvrig API GL5 både på gir og kardang(det er ingen "bløte" metaller i giret på min sykkel) på min BMW syntetisk 75W90 hvor jeg minnes at boka sier 80W90. Dette er det kjørt 80 000km(i etterkant av overhaling) på nå uten antydning til slakk eller spon ved oljeskift en gang i året.
Jeg måtte overhale kardangen på ca. 55 000km da det var en del slakk i kardangen. Har inntrykk av at skifteintervallene på service over tid ikke holder mål hos BMW, men nå er BMW også notorisk for kardang-havari. Det er måten kardangen er konstruert på som gjør at det er litt ekstra tøft for et stort kulelager inni der..
-
- Innlegg: 83
- Registrert: 12 des 2019, 08:51
- Motorsykkelen din: For tiden uten.
- Sted: Arendal
Re: Girolje additiv nødvendig?
Takker for svar.
Men den manualen jeg sitter med spesifiserer "Agip Rotra MP SAE 80 W/90" _med_ dette tilsetningsstoffet for sluttdrevet. Samme olje uten tilsetning for girkasse. Putoline-oljen er GL5, men ser nå at den ikke ser ut til å være hypoid
Jeg er litt redd for lekkasje ved å gå til helsyntetisk fra mineral, men det er kanskje ubegrunnet?
Men den manualen jeg sitter med spesifiserer "Agip Rotra MP SAE 80 W/90" _med_ dette tilsetningsstoffet for sluttdrevet. Samme olje uten tilsetning for girkasse. Putoline-oljen er GL5, men ser nå at den ikke ser ut til å være hypoid
Jeg er litt redd for lekkasje ved å gå til helsyntetisk fra mineral, men det er kanskje ubegrunnet?
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Girolje additiv nødvendig?
Ja se det, jeg ser nå at Agip Rotra MP skal kunne brukes både på gir og kardang og API GL5 skal tilsi at det er en hypoid-olje.
Det nevnes ikke additiv ved bruk av denne olja i kardangen med mindre man går for Agip Rocol eller tilsvarende.
Det nevnes ikke additiv ved bruk av denne olja i kardangen med mindre man går for Agip Rocol eller tilsvarende.
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Girolje additiv nødvendig?
Slik jeg forstår mengdene så skal det for Rotra MP benyttes 5 deler olje, ved bruk av Agip Rocol eller tilsvarende skal det inn 3 deler olje og 2 deler additiv.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- haakeik
- Innlegg: 719
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Sted: Asker området
Re: Girolje additiv nødvendig?
Jeg bruker Putoline Heavy Gear oljen på Stelvion min, både til giret og drevet.