Ny sykkel, tracer eller noe annet?
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Ja er veldig spent på den!
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.xavi0n skrev: 08 aug 2022, 23:01Akkurat drivstofføkonomien bryr meg ikke, sykkel er bare kosekjøring for meg, lurer mer på om jeg vil opfatte den som litt slapp med bare 100hk, og hvordan sittestillingen erAJ skrev: 08 aug 2022, 21:44Denne tror jeg ganske sikkert vil overraske deg positivt :) .
Dette er vel samme sykkel som den ErikW har og som jeg var på tur med tidligere i sommer. En flott sykkel, som jeg selv også er veldig nysgjerrig på å sjekke ut nærmere. Går billig gjør den også. Under 0,4 på mila på den kjøringen vi gjorde på turen vår.
Ingen uvettig kjøring, men heller ingen sinkekjøring.
En 100 HK'ers 4-sylindret motor virker derfor langt mindre spennende enn en 2-sylindret med samme antall hester. Sånn røfflig.
Har du ikke noe erfaring fra tidligere med sykler så vil jeg tro at en sykkel ala Tracer 9 eller BMW F900 vil gi deg et bredt smil :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Men så er firesylindret etter min mening bedre allikevel og de små to-sylindrede må opp i litt turtall skal det flytte seg..
Har kjørt en bøllete V-Twin med 1100 og ca. 80 hester med maksturtall på 6500-7000rpm.. Det var ikke stas utover mye lyd..
Så hadde mim gamle K100RS16V 90hk og brukbart moment over hele registeret og et kick på ca. 6000rpm og maks på 8700rpm. Lunka som regel rundt på 5. gir i alle hastigheter på den også, slik jeg gjør på min K1200RS..
Har kjørt en bøllete V-Twin med 1100 og ca. 80 hester med maksturtall på 6500-7000rpm.. Det var ikke stas utover mye lyd..
Så hadde mim gamle K100RS16V 90hk og brukbart moment over hele registeret og et kick på ca. 6000rpm og maks på 8700rpm. Lunka som regel rundt på 5. gir i alle hastigheter på den også, slik jeg gjør på min K1200RS..
Sist redigert av FredrikE24 den 09 aug 2022, 07:44, redigert 1 gang totalt.
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Er det litt myte? Hadde en Yamaha Fazer 1000 rekke 4-er som Oddgeir Havnen fikk lov å leke med så hadde ca 150hk når kompensert for tap i drivlinja. Etterpå hadde jeg KTM 990 Superduke R V-Twin med nær identisk slagvolum som også fikk en tur for trimming så fikk ca 135hk når kompensert for tap i drivlinje.Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 07:13 Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.
Når tok grafene fra benkkjøringene å la oppå hverandre var de helt identiske. Til ca 9.000 omdr/min, da bøyde KTMen av mens Fazeren fortsatte videre oppover (hadde rødmerking på 13.000 eller noe tror jeg).
Henger myten (om er det) sammen med at RR 4'ere ble trimmet hardt for å få max toppeffekt, ikke minst mindre som 600cc R-sykler? Manglet vel ikke bunndrag i S1000R 4'eren du hadde, Bjerknez, som vel var tunet for landevei så ofret litt toppeffekt for mer kjørbarhet på veien. Men selv de verste RRR'ene nå har vel greit bunndrag/mellomregister da de blitt flinke til tune. Fazeren med R1 motoren var også trimmet ned så tipper vel så sterk som R1 lavt nede.
Selv hatt både éndunkere, twiner og firere (og prøvd 3-syl) og har egentlig ikke noe preferanser. Men på landeveien så sjelden man ligger å kjører på over 10.000 omdr/min så får i praksis ikke brukt toppeffekten så mye på 4'ere. Selv om jo hatt twiner i veldig mange år nå så kanskje har en preferanse

Ja, ja, sorry hvis litt væl off topic

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Enig her, har en fazer 8 nå, kjører du aktivt å skal ligge over 5-6k rpm for å ha skikkelig kraft så er det myye giring om det er svingete
If you gonna be dumb you gotta be tough
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Ikke myte i forhold til egne erfaringer vertfall. Bikker man 1000 kubikk så utjevner det seg greit synes jeg, men under dette så setter jeg mer pris på 2 eller kanskje 3-sylindret. Med en sykkel ala 600cc med 80HK'er og 4 sylindre synes jeg man værken får fugl eller fisk. Skikkelig kjipe greier.pingvin skrev: 09 aug 2022, 07:42Er det litt myte? Hadde en Yamaha Fazer 1000 rekke 4-er som Oddgeir Havnen fikk lov å leke med så hadde ca 150hk når kompensert for tap i drivlinja. Etterpå hadde jeg KTM 990 Superduke R V-Twin med nær identisk slagvolum som også fikk en tur for trimming så fikk ca 135hk når kompensert for tap i drivlinje.Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 07:13 Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.
Når tok grafene fra benkkjøringene å la oppå hverandre var de helt identiske. Til ca 9.000 omdr/min, da bøyde KTMen av mens Fazeren fortsatte videre oppover (hadde rødmerking på 13.000 eller noe tror jeg).
Henger myten (om er det) sammen med at RR 4'ere ble trimmet hardt for å få max toppeffekt, ikke minst mindre som 600cc R-sykler? Manglet vel ikke bunndrag i S1000R 4'eren du hadde, Bjerknez, som vel var tunet for landevei så ofret litt toppeffekt for mer kjørbarhet på veien. Men selv de verste RRR'ene nå har vel greit bunndrag/mellomregister da de blitt flinke til tune. Fazeren med R1 motoren var også trimmet ned så tipper vel så sterk som R1 lavt nede.
Selv hatt både éndunkere, twiner og firere (og prøvd 3-syl) og har egentlig ikke noe preferanser. Men på landeveien så sjelden man ligger å kjører på over 10.000 omdr/min så får i praksis ikke brukt toppeffekten så mye på 4'ere. Selv om jo hatt twiner i veldig mange år nå så kanskje har en preferanse![]()
Ja, ja, sorry hvis litt væl off topic![]()
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Vi er nok nokså enige, som sa over 600cc RR R4 blir altfor spisse, må jages på turtall mens over 1000cc så har man luksusen å ha bra drag over hele registeret (og samtidig sinnsyk toppeffekt på R4). Twin hneter det inn med litt mer cc (KTM Supeduke, "gamle" Panigale V2...). Litt motorkarakter også, ikke bare hk grafer som avgjør.Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 08:49Ikke myte i forhold til egne erfaringer vertfall. Bikker man 1000 kubikk så utjevner det seg greit synes jeg, men under dette så setter jeg mer pris på 2 eller kanskje 3-sylindret. Med en sykkel ala 600cc med 80HK'er og 4 sylindre synes jeg man værken får fugl eller fisk. Skikkelig kjipe greier.pingvin skrev: 09 aug 2022, 07:42Er det litt myte? Hadde en Yamaha Fazer 1000 rekke 4-er som Oddgeir Havnen fikk lov å leke med så hadde ca 150hk når kompensert for tap i drivlinja. Etterpå hadde jeg KTM 990 Superduke R V-Twin med nær identisk slagvolum som også fikk en tur for trimming så fikk ca 135hk når kompensert for tap i drivlinje.Bjerknez skrev: 09 aug 2022, 07:13 Ikke se deg blind på hestene. Ja, en sykkel med 100HK'er er i utgangspunktet ikke noe stort rivgjern, men jo færre sylindre jo morsommere blir den siden momentet som oftest er bedre, på bekostning av kortere turtallsregister.
Når tok grafene fra benkkjøringene å la oppå hverandre var de helt identiske. Til ca 9.000 omdr/min, da bøyde KTMen av mens Fazeren fortsatte videre oppover (hadde rødmerking på 13.000 eller noe tror jeg).
Henger myten (om er det) sammen med at RR 4'ere ble trimmet hardt for å få max toppeffekt, ikke minst mindre som 600cc R-sykler? Manglet vel ikke bunndrag i S1000R 4'eren du hadde, Bjerknez, som vel var tunet for landevei så ofret litt toppeffekt for mer kjørbarhet på veien. Men selv de verste RRR'ene nå har vel greit bunndrag/mellomregister da de blitt flinke til tune. Fazeren med R1 motoren var også trimmet ned så tipper vel så sterk som R1 lavt nede.
Selv hatt både éndunkere, twiner og firere (og prøvd 3-syl) og har egentlig ikke noe preferanser. Men på landeveien så sjelden man ligger å kjører på over 10.000 omdr/min så får i praksis ikke brukt toppeffekten så mye på 4'ere. Selv om jo hatt twiner i veldig mange år nå så kanskje har en preferanse![]()
Ja, ja, sorry hvis litt væl off topic![]()
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Ja, det er vertfall mine erfaringer. Jo færre hester, jo mindre antall sylindre er ønskelig. Vertfall for min del. Ikke en 100% fasit, men i hovedsak stemmer dette greit.
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Min twin på ca 950cc må også ha turtall før den sparker i fra. Med rødmerking på over 10.000.
Største forskjellen er momentkurve og motorbrems kontra R4
Største forskjellen er momentkurve og motorbrems kontra R4
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Ja, det er mulig. Som nevnt ingen fasit, men av de syklene jeg har kjørt så stemmer det greit det jeg skriver.simpson skrev: 09 aug 2022, 12:30 Min twin på ca 950cc må også ha turtall før den sparker i fra. Med rødmerking på over 10.000.
Største forskjellen er momentkurve og motorbrems kontra R4
-
OnlineDomino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Du har jo Eide Motor i Tromsdalen som selger Honda, Suzuki og Kawasaki. Har du vurdert Africa Twin, V-Strom eller Versys? De selger også Husqvarna, men det er muligens ikke det segmentet du sikter deg inn på?
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Ny sykkel, tracer eller noe annet?
Hvordan går det med valg av sykkel