Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Ønsker forslag til sykkel som nesten bare vil bli brukt til kjøring til og fra jobb, fra mars til november, med en god del regndager. I dag kjører jeg en gammel gsx750f hvor jeg har byttet til «vanlig» styre slik at jeg sitter mer oppreist. Funker egentlig greit, men tenker mer og mer på å bytte.
Jeg ønsker litt mer skyv på lavt turtall, så må nok opp i kubikk. Ytelse på topp er ikke så interessant. Oppreist sittestilling og vindskjerm. Egentlig fornøyd med at gsx’n er luftkjølt, så kunne tenkt meg at neste sykkel også er det.
Har fundert på Bandit 1200 S fra tidlig 2000-tall. Men så har jeg begynt å tenke på kardang i stedet for det evinnelige kjedet. Diversion 900 fra samme årgang f.eks. Jeg liker designet fra den tiden, mulig å finne sykler som virker greie til under 50.000,- også. Men så er det dette med ABS. Det hadde sikkert også vært lurt.
Noen forslag?
Finn foreslo en BMW R850R, helt annen type sykkel riktignok, men begynte å lure litt på den også. Luftkjølt, ABS, kardang i tillegg har den innsprøytning også. Ikke halvkåpe, men vindskjerm i hvert fall. Men hvordan er motoregenskapene? Blir en del kjøring i krypefart, hadde en 500 parallelltwin tidligere og den hadde en tendens til å «hakke» på lavt turtall/tomgang. Gsx’n med rekkefirer går mye mykere.
Jeg ønsker litt mer skyv på lavt turtall, så må nok opp i kubikk. Ytelse på topp er ikke så interessant. Oppreist sittestilling og vindskjerm. Egentlig fornøyd med at gsx’n er luftkjølt, så kunne tenkt meg at neste sykkel også er det.
Har fundert på Bandit 1200 S fra tidlig 2000-tall. Men så har jeg begynt å tenke på kardang i stedet for det evinnelige kjedet. Diversion 900 fra samme årgang f.eks. Jeg liker designet fra den tiden, mulig å finne sykler som virker greie til under 50.000,- også. Men så er det dette med ABS. Det hadde sikkert også vært lurt.
Noen forslag?
Finn foreslo en BMW R850R, helt annen type sykkel riktignok, men begynte å lure litt på den også. Luftkjølt, ABS, kardang i tillegg har den innsprøytning også. Ikke halvkåpe, men vindskjerm i hvert fall. Men hvordan er motoregenskapene? Blir en del kjøring i krypefart, hadde en 500 parallelltwin tidligere og den hadde en tendens til å «hakke» på lavt turtall/tomgang. Gsx’n med rekkefirer går mye mykere.
BMW F800R
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Det ligger noen billige K1200RSer og første generasjon K1200GT på Finn nå. Prøvekjør en sånn og se hva du synes. Motor og gir er som smør(kjører på 6.gir med mindre jeg skal ned i ca 30 eller saktere, helt vibrasjonsfri). K1200GT er i grunn samme sykkel, litt mer kåpe, høyere vindskjerm, varme i ræva, høyere styre.. Lakkerte kofferter, breiere kåpe osv.
Skal du bare kjøre gjennom sesongen uten å tenke på annet enn en kattevask, sjekke lufttrykk og oljenivå så er kanskje BMW et bra kjøp.. Min pendlerhverdag er hvertfall slik.
Nå har jeg bare kjørt GSX600F, men er det noe lignende du er vant til å kjøre, så er det bare å glede seg til å prøve en BMW K1200RS/GT..
Skal du bare kjøre gjennom sesongen uten å tenke på annet enn en kattevask, sjekke lufttrykk og oljenivå så er kanskje BMW et bra kjøp.. Min pendlerhverdag er hvertfall slik.
Nå har jeg bare kjørt GSX600F, men er det noe lignende du er vant til å kjøre, så er det bare å glede seg til å prøve en BMW K1200RS/GT..
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7029
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Utfra headingen så jeg for meg mellomklassesykkel men en K1200GT må jo være konge sykkel.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Jeg tenkte i utgangspunktet denne. Godt fulgt opp, med de tingene disse trenger.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=256926420
I utgangspunktet er det ventilsjekk hver 30 000km og skifte av registersleider hver 60 000km. Videre anbefaler jeg oljeskift på motor hver 10 000km og ny gir- og kardangolje hvert år.
Av årlig vedlikehold er dette enkelt å gjennomføre selv på disse syklene.. Ventilsjekk er litt mer for viderekommende kanskje? Veldig enkelt på disse syklene, du har full tilgang fra siden.
Så har vi denne, mer komfortabel og mer bells and whistles, litt usikker historikk ut fra annonsen hvertfall, men god oppfølging er viktig. Denne har bremseservo og det ting som er mer komplekst om det feiler. Sånn sett er 1generasjon K1200RS enklere å leve med.
Her er det prutningsmonn etter min mening:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=268340975
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=256926420
I utgangspunktet er det ventilsjekk hver 30 000km og skifte av registersleider hver 60 000km. Videre anbefaler jeg oljeskift på motor hver 10 000km og ny gir- og kardangolje hvert år.
Av årlig vedlikehold er dette enkelt å gjennomføre selv på disse syklene.. Ventilsjekk er litt mer for viderekommende kanskje? Veldig enkelt på disse syklene, du har full tilgang fra siden.
Så har vi denne, mer komfortabel og mer bells and whistles, litt usikker historikk ut fra annonsen hvertfall, men god oppfølging er viktig. Denne har bremseservo og det ting som er mer komplekst om det feiler. Sånn sett er 1generasjon K1200RS enklere å leve med.
Her er det prutningsmonn etter min mening:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=268340975
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Etter min mening er K1200RS/GT en svært god pendlesykkel. Takler alle forhold og er supersmooth i alle hastigheter.dypen skrev: 17 aug 2022, 08:40 Utfra headingen så jeg for meg mellomklassesykkel men en K1200GT må jo være konge sykkel.
Den er ikke en lettvekter, men om man er vant til GSX600F eller GSX750F så føles denne som en lettvekter allerede når man tar den av støtta. En tidligere kollega hadde en GSX600F, jeg prøvde hans og han prøvde min. Det ble jakt etter ny sykkel på han etterpå og jeg beundret han for å orke å kjøre disse lange turetappene vi kjørte den gangen.. Han sleit voldsomt skal sies..
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
@Fartsvind: Krypkjøring, beskyttelse, skjerm
Jeg ville gått på finn.no og laget søkeord på scooter med variatordrift á la Suzuki Burgmann og Vespa 300 GTS. Kraftige, smidige og raske sykler i den kategorien.
Jeg har pendlet i bytrafikk med 125 cc scooter. Gulstripe-kjøring, ingen clutch-filing og alltid først fram til lyskrysset. Det er jo en grunn til at f.eks Paris oversvømmes av scootere.
Et eksempel: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=229786442
Jeg ville gått på finn.no og laget søkeord på scooter med variatordrift á la Suzuki Burgmann og Vespa 300 GTS. Kraftige, smidige og raske sykler i den kategorien.
Jeg har pendlet i bytrafikk med 125 cc scooter. Gulstripe-kjøring, ingen clutch-filing og alltid først fram til lyskrysset. Det er jo en grunn til at f.eks Paris oversvømmes av scootere.
Et eksempel: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=229786442
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Takk for svarene! Jeg er redd de svære BMWene blir litt voldsomme til mitt bruk, selv om jeg er sikker på at de er gode å kjøre. Scooter er kanskje det mest fornuftige valget, men selv om jeg i hovedsak bare kjører til og fra jobb har jo ikke dette bare med fornuft å gjøre. Det er 2 x 25min hver dag hvor jeg har muligheten til å kjøre sykkel og da må det være ordentlig sykkel
Jobbveien innbefatter både boligområde, lyskryss og kø samt motorvei.
Ønskeliste:
-Mest mulig dreiemoment på lavere turtall
-Lettkjørt i bytrafikk
-Halvkåpe evt vindskjerm
-Helst ABS
-Helst kardangdrift
-Helst luftkjølt
-Gjerne innsprøytning
Ønskeliste:
-Mest mulig dreiemoment på lavere turtall
-Lettkjørt i bytrafikk
-Halvkåpe evt vindskjerm
-Helst ABS
-Helst kardangdrift
-Helst luftkjølt
-Gjerne innsprøytning
Sist redigert av Fartsvind den 19 aug 2022, 22:09, redigert 1 gang totalt.
BMW F800R
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Da får du kjøpe R850R istede, feil motor, men det er R850R du beskriver.
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Ja, er nok farget av å ha lest meg litt opp på den, hehe. Men det må ikke være BMW. Hva mener du med feil motor forresten?
BMW F800R
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Han mener sikkert feil motor i forhold til hva du ønsker i første post. Du ønsker mer skyv. Det er ikke sikkert 100 kubikk økning vil gi deg nevneverdig mer skyv. Vertfall ikke nok til å forsvare et bytte.Fartsvind skrev: 19 aug 2022, 20:27 Ja, er nok farget av å ha lest meg litt opp på den, hehe. Men det må ikke være BMW. Hva mener du med feil motor forresten?
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
750 rekkefire er vel ikke den mest spennende på lave turtall, men den sparker mer på litt høyere turtall. En BMW R modell vil vel være litt mer momentsterk på lave turtall, ha lavt tyngdepunkt, og ha mer oppreist kjørestilling. 1200 vil da ha en motor du vil like, og kanskje du vil få lyst til å kjøre mer enn bare til og fra jobb også.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Jeg tror du vil verdsette en BMW K mer enn en BMW R. Ikke verre enn det!Fartsvind skrev: 19 aug 2022, 20:27 Ja, er nok farget av å ha lest meg litt opp på den, hehe. Men det må ikke være BMW. Hva mener du med feil motor forresten?
Jeg mener du skal se bort ifra at BMW K1200RS/GT er «stor» og ev. prøve begge. K1200 er en langt bedre sykkel enn R850R, R1100R og R1150R..
-
- Innlegg: 868
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Du kan få kjøpt en strøken BMW R1100S av meg for 39.500,-Fartsvind skrev: 19 aug 2022, 18:51 Takk for svarene! Jeg er redd de svære BMWene blir litt voldsomme til mitt bruk, selv om jeg er sikker på at de er gode å kjøre. Scooter er kanskje det mest fornuftige valget, men selv om jeg i hovedsak bare kjører til og fra jobb har jo ikke dette bare med fornuft å gjøre. Det er 2 x 25min hver dag hvor jeg har muligheten til å kjøre sykkel og da må det være ordentlig sykkelJobbveien innbefatter både boligområde, lyskryss og kø samt motorvei.
Ønskeliste:
-Mest mulig dreiemoment på lavere turtall
-Lettkjørt i bytrafikk
-Halvkåpe evt vindskjerm
-Helst ABS
-Helst kardangdrift
-Helst luftkjølt
-Gjerne innsprøytning
Fulgt servicer, gått 83 t km.
Orginale BMW kofferter + tankveske
Nytt frem dekk følger med
Meget lettkjørt sykkel med nydelig balanse
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Det ble en F800R. Stemmer ikke helt med opprinnelig kravspec; høyere pris, kjede, væskekjølt og lite vindbeskyttelse. Derimot er den meget lettkjørt, har mer dreiemoment på lavt turtall enn Suzukien i hvert fall, innsprøytning og ikke minst ABS. Og så er den «ny», kun 11 år. Med lav km. Og så har den varmeholker.
BMW F800R
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefalinger til pendlersykkel 40-50k
Ikke noe dumt valg dette.Fartsvind skrev: 25 nov 2022, 22:25 Det ble en F800R. Stemmer ikke helt med opprinnelig kravspec; høyere pris, kjede, væskekjølt og lite vindbeskyttelse. Derimot er den meget lettkjørt, har mer dreiemoment på lavt turtall enn Suzukien i hvert fall, innsprøytning og ikke minst ABS. Og så er den «ny», kun 11 år. Med lav km. Og så har den varmeholker.
Gratulerer :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.