Litt sent ute men var nå en tur på søndag også selv om den ikke ble like lang som tenkt.
Begynte med Hurumlandet og det var nesten sommerstemning ved Filtvet (bortsett fra tempen da...)
[album]320[/album]
Men gjorde mitt beste for å
late som det var sommer med sommerhansker, varme i håndtak og vatterte klær
Fikk så lyst til å kjøre på litt ukjente veier så tok veien videre til Oslofjordtunnelen - som i seg selv er kjedelig, spesielt med 70 sonen og fartsboks nær bunnen men tross alt kjappeste vei over fjorden - og gratis for oss med MC
Fulgte deretter vei 152 til Drøbak. Den byen så veldig trivelig ut - faktisk første gang jeg har vært der. Mest av alt minner det meg om en forvokst versjon av Holmsbu og helt klart en fin destinasjon til sommeren, men litt for tidlig ennå til det helt store folkelivet - de benkene på brygga er nok fulle om sommeren!
[album]321[/album][album]322[/album]
Deretter tenkte jeg å dra på måfå videre sydover på det jeg fant av småveier og kom meg da et lite stykke sydover til Vestby eller deromkring. Stort sett fine og oversiktlige veier til tross for at de er ganske smale... opp og ned og svinger i god blanding. Ellers vesentlig mindre telehiv og bedre asfalt enn på Hurumlandet. Men, merket meg etterhvert at det begynte å tårne seg opp med skyer som det også hang blå slør fra på Hurum-siden. Siden sykkelen var nyvasket og været ikke var det varmeste så fant jeg ut at jeg måtte prøve å komme meg hjem før det ble plask og sølesprut fra biler - så satte kursen hjemover. Ut på E6 hvor jeg synes jeg fikk til et rimelig bra nedlegg og hastighetsøkning i en sånn typisk ned-rundt-og-ut-påkjøring og raskeste vei nordover tilbake til Oslofjordtunnelen og Rv23
Jeg rakk nesten hjem, men på Klokkarstua kom det en skikkelig hagl-/sludd-skur som klistret seg til visiret og et øyeblikk var jeg også nervøs for om det skulle legge seg så mye i veien at det gikk på grepet løs. Subbet foten ned på asfalten et par steder bare for å sjekke at det var skikkelig asfalt-grep og ikke noe tendens til glatt. Fortsatte å tørke visiret en gang hvert 10-20 sek en stund, men så begynte det å lettne etterhvert som jeg kjørte nordover og det var vel ikke mer enn en 2-3km så var jeg ute i solskinnet igjen - tok strake veien hjem.
Var ellers ute i kveldinga idag også - bare en liten runde. Først med Lierbakkene opp og ned og de svingene begynner å sitte nå. Brukbar flyt og kontroll i
180-grader'n nedover (den svingen/retningen som jeg synes er mest krevende av svingene der).
På veien videre nedover møtte jeg først en moped som peisa på oppover så det hvinte i minst 60 - stusset litt på figuren og kjøringa (virket litt original) og en stund senere møtte jeg en politibil med blålys men uten sirene også på vei oppover i full fart - skal ikke se bort ifra at de to observasjonene hadde noe med hverandre å gjøre.
Nåvel, om tempen var rundt 8C når jeg begynte turen så dalte den fort, så fant det lurt å ta på mine Norrøna Svalbard overtrekksvotter over sommerhanskene igjen. De funker gull fordi de er helt vindtette og holder litt på oppvarmet luft og samtidig så tynne at jeg ikke mister "feelingen" på samme måte som med noen tjukke hanske jeg kjøpte sist høst. De tjukke hanskene blir også etter en stund fuktige inni og da blir de fort kalde... Man må passe på å trekke overtrekksvottene godt på og trene litt på bremsing/clutching med de - men funker som sagt veldig bra til å holde henda varme.
Fortsatte deretter halv Hurum-runde (dvs Klokkarstua-Sætre istedenfor hele veien rundt) og tilbake til Spikkestad - temp var vel bare ca 2C når jeg var tilbake... så nei, ikke helt sommer ennå