Hei
Har to streker som markerer hvor mye kjølevæske jeg skal ha og nivået ligger nå bak den nederste streken, men spørsmålet mitt da er hvor farlig er det å kjøre med lite kjølevæske?
Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Bosted: Sotra, BERGEN
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Er vel bare til og fylle opp til mellom strekene det vel?
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Venter på den, skal komme på tirsdag tror jeg
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Hvis du ikke mangler mye så fyll på vann. Det du ender da er frysetidspunktet på den du har i anlegget ditt. Er det kun litt så har det ingenting å si.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Regner med du ser på ekspansjonstanken? Lavt nivå her har lite å si for sykkelen, så lenge nivået på radiator ikke er under det det skal være. Sikkert lurt å fylle på ved første mulighet, men ingen fare i mellomtiden, et minimumsnivå er fortsatt innafor spec. Under dette derimot bør du ikke ha.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Det går fint om du er tett på marginene. Slump på en skvett vann, så går nok det fint.
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Ja, vil tro det, er en gjennomsiktig plast sommman kan se hvor mye man harHeHy skrev: 19 aug 2022, 23:16 Regner med du ser på ekspansjonstanken? Lavt nivå her har lite å si for sykkelen, så lenge nivået på radiator ikke er under det det skal være. Sikkert lurt å fylle på ved første mulighet, men ingen fare i mellomtiden, et minimumsnivå er fortsatt innafor spec. Under dette derimot bør du ikke ha.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Jeg hang meg opp i det samme med min BMW S1000R. Nivået på kjølevesken var bare litt over den nederste streken. Jeg ringte verkstedet og dem sa at dette hadde dem kontrollert og alt var i orden. Eneste grunn at dette nivået plutselig skal bli lavt er lekasje sa dem. Så jeg ble beroliget med at det var mye kjøleveske i systemet og at jeg ville se at nivået i ekspansjonstanken endre seg.
Dem nadde rett. Noen timer etterpå var nivået bra igjen :)
Men klart, det KAN jo være lekasje eller annet galt på din sykkel.
Dem nadde rett. Noen timer etterpå var nivået bra igjen :)
Men klart, det KAN jo være lekasje eller annet galt på din sykkel.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Er det farlig å kjøre med for lite kjølevæske
Farlig , for motoren antar jeg? Og da blir neste antagelse moderne sykkel, med temp måler - drit i litt lite væske -følg med på tempen.
Uten temperatur måler så stiller det seg anderledes, da blir grensa mellom nesten koking til koking veldig liten.
Blåser en gammel motor litt no og da på sikkerhet lokket/sikkerhets ventil og man har vett nok til å stoppe motoren, så berges motoren.
Dog er det slik at enkelt motorer har godt å gå seg litt ned selv om den blåser. Tror ikke dette gjelder MC - for liten masse i blokka til å ha noen effekt.
Det du aldri gjør er å helle på kaldt vann, eller noe annet kaldt... la den kjøle selv...ta deg en kopp kaffe eller 2 å kjøl ned egne tanker.
Men har man ekspansjonstank, og ser litt vann der så kan du egentlig bare kjøre.. men som noen har vært inne på eksp.tanken er fin å følge med på ,fordi det bør synke litt ( kanskje helt minimalt) når du starter og stige til driftstemperatur er oppnådd.
Forsvinner alt ved oppstart og du ikke får noe igjen senere er det er alvorlig varsel om for lite vann.
Og ja VANN, ikke nødvendigvis kjølevæske.
Igjennom et år så fra april til august etterfylle jeg med vann og ellers med konsentrat.
Nå er jo jeg kommet over i en ny verden med luftkjølt CBX , må ha det i mente når det gjelder kjørestil... liker ikke at det ikke var en temperatur måler...men blir vel vandt med det også.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Uten temperatur måler så stiller det seg anderledes, da blir grensa mellom nesten koking til koking veldig liten.
Blåser en gammel motor litt no og da på sikkerhet lokket/sikkerhets ventil og man har vett nok til å stoppe motoren, så berges motoren.
Dog er det slik at enkelt motorer har godt å gå seg litt ned selv om den blåser. Tror ikke dette gjelder MC - for liten masse i blokka til å ha noen effekt.
Det du aldri gjør er å helle på kaldt vann, eller noe annet kaldt... la den kjøle selv...ta deg en kopp kaffe eller 2 å kjøl ned egne tanker.
Men har man ekspansjonstank, og ser litt vann der så kan du egentlig bare kjøre.. men som noen har vært inne på eksp.tanken er fin å følge med på ,fordi det bør synke litt ( kanskje helt minimalt) når du starter og stige til driftstemperatur er oppnådd.
Forsvinner alt ved oppstart og du ikke får noe igjen senere er det er alvorlig varsel om for lite vann.
Og ja VANN, ikke nødvendigvis kjølevæske.
Igjennom et år så fra april til august etterfylle jeg med vann og ellers med konsentrat.
Nå er jo jeg kommet over i en ny verden med luftkjølt CBX , må ha det i mente når det gjelder kjørestil... liker ikke at det ikke var en temperatur måler...men blir vel vandt med det også.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..