Hei, vurderer sterk å handle meg sportssykkel i høst eller til våren neste år, tenker da noe mellom 100 og 140 hester sån ca og ikke 600r, har sett litt på aprillia RS660, Ducati supersport s og MV Agusta F3, er jo noe forskjellige sykkler der jeg tenker aprilliaen kanskje er mest fornuftig men kanskje blir "kjedelig" litt fortere, da spesielt i forhold til MV
Kjører idag en f750gs og tenker å beholde denne for tur og handling og ha sportssykkel til kos noen som har noen tanker eller anbefalinger rundt dette?
Sent fra min SM-G988B via Tapatalk
Ny sykkel
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 29 mar 2021, 07:32
- Motorsykkelen din: foreløpig ingen
Re: Ny sykkel
Vet ikke om aktuelt med mer naken type sykkel men KTM 890 Duke R er ufattelig morsom og lettkjørt.
Litt for morsom for meg, ble bare street racing så solgte mens fremdeles hadde lappen og alle lemmene i behold men herre gud hvor morsom !
Ta evt prøvekjøring
Litt for morsom for meg, ble bare street racing så solgte mens fremdeles hadde lappen og alle lemmene i behold men herre gud hvor morsom !
Ta evt prøvekjøring
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 29 mar 2021, 07:32
- Motorsykkelen din: foreløpig ingen
Re: Ny sykkel
Er i utgangspunktet ute etter sykkel med kåpe men burde kanskje se nærmere på nakenpingvin skrev:Vet ikke om aktuelt med mer naken type sykkel men KTM 890 Duke R er ufattelig morsom og lettkjørt.
Litt for morsom for meg, ble bare street racing så solgte mens fremdeles hadde lappen og alle lemmene i behold men herre gud hvor morsom !
Ta evt prøvekjøring

Sent fra min SM-G988B via Tapatalk
Re: Ny sykkel
Gikk over til naken i sin tid fordi ryggen ikke klarte RR-sittestilling. Og på landeveien så ikke noe ulempe å sitte litt høyere med litt bedre sikt (i tillegg til snillere ergonomi). Fordeler og ulemper med kåpe og ulempen med vindbeskyttelse kan jo sees på som fordel da ikke like fristende å ligge i for høy hastighet så beholder lappen.Christian.johnsen skrev: 22 aug 2022, 12:42Er i utgangspunktet ute etter sykkel med kåpe men burde kanskje se nærmere på naken![]()
Aner ikke hvordan de fikk det til men 890en var faktisk imponerende bra ifht vinden, bestilte liten minikåpe når kjøpte sykkelen men avbestilte den da synes funket veldig bra uten, mulig vinden treffer så lavt at ikke plagsomt, sitter jo nokså langt frem på sykklen også. Ikke det at noe Goldwing og noe som kan oppleves forskjellig fra person til person avhengig av kroppshøyde, hjelm etc etc.
Forøvrig så tror jeg ikke aprillia RS660 er kjedelig i det hele tatt, får veldig bra omtale. MV agusta F3 er vel enda skarpere på alle måter mens Ducati supersport heller mer mot sportstourer uten at det trenger være et problem. Men ikke kjørt noen av de så sikkert andre her som kan si mer om disse og alternativer. Yamaha R7 får jo mye bra omtale også selv om begrenset effekt.
Peronslig hadde jeg kjøpt den F3 baserte Superveloce, den er jo bare til å spise opp. Men bare for korte ettermiddqagsturer i fint vær med min rygg


2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 15
- Registrert: 29 mar 2021, 07:32
- Motorsykkelen din: foreløpig ingen
Re: Ny sykkel
Skulle gjerne hatt en r7 men sånn som prisene er føler jeg rs660 gir vesentlig mer for kronene, (og har vesentlig mer krefterpingvin skrev:Gikk over til naken i sin tid fordi ryggen ikke klarte RR-sittestilling. Og på landeveien så ikke noe ulempe å sitte litt høyere med litt bedre sikt (i tillegg til snillere ergonomi). Fordeler og ulemper med kåpe og ulempen med vindbeskyttelse kan jo sees på som fordel da ikke like fristende å ligge i for høy hastighet så beholder lappen.Christian.johnsen skrev: 22 aug 2022, 12:42Er i utgangspunktet ute etter sykkel med kåpe men burde kanskje se nærmere på naken![]()
Aner ikke hvordan de fikk det til men 890en var faktisk imponerende bra ifht vinden, bestilte liten minikåpe når kjøpte sykkelen men avbestilte den da synes funket veldig bra uten, mulig vinden treffer så lavt at ikke plagsomt, sitter jo nokså langt frem på sykklen også. Ikke det at noe Goldwing og noe som kan oppleves forskjellig fra person til person avhengig av kroppshøyde, hjelm etc etc.
Forøvrig så tror jeg ikke aprillia RS660 er kjedelig i det hele tatt, får veldig bra omtale. MV agusta F3 er vel enda skarpere på alle måter mens Ducati supersport heller mer mot sportstourer uten at det trenger være et problem. Men ikke kjørt noen av de så sikkert andre her som kan si mer om disse og alternativer. Yamaha R7 får jo mye bra omtale også selv om begrenset effekt.
Peronslig hadde jeg kjøpt den F3 baserte Superveloce, den er jo bare til å spise opp. Men bare for korte ettermiddqagsturer i fint vær med min rygg![]()


Sent fra min SM-G988B via Tapatalk
Re: Ny sykkel
R7 er mye billigere enn RS660, 123.000,- mot 156.000,-. Men mer hk på Apriliane, ja.Christian.johnsen skrev: 24 aug 2022, 11:15Skulle gjerne hatt en r7 men sånn som prisene er føler jeg rs660 gir vesentlig mer for kronene, (og har vesentlig mer krefter) hvis ikke man finner en billig r7 på finn da
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Ny sykkel
Ikke heng dere så mye opp i begrepet hk. Hk er et diffust begrep som ikke forteller så veldig mye av verdi for praktisk bruk.pingvin skrev:R7 er mye billigere enn RS660, 123.000,- mot 156.000,-. Men mer hk på Apriliane, ja.Christian.johnsen skrev: 24 aug 2022, 11:15Skulle gjerne hatt en r7 men sånn som prisene er føler jeg rs660 gir vesentlig mer for kronene, (og har vesentlig mer krefter) hvis ikke man finner en billig r7 på finn da
Det som betyr noe er dreiemoment målt i Nm, og hvor i turtallskurven man finner høyeste verdi. Det er dette man fysisk kjenner når man kjører sykkelen. Og det er nettopp her R7 er så spesiell. CP2 motoren i et sportchassis var faktisk ikke så dumt. Denne motoren har en dreiemomentkurve som gir mye skyv i lav og mellomregisteret, men har ikke den voldsomme boost i høyt turtall som de fleste R-sykler har. Nettopp dette gjør at denne ikke er noe sinke hverken på svingete morsomme veier innenfor fartsgrensene eller på for eksempel en gocartbane der mange får sin første smak av racing. En R6 har det høyeste momentet i øvre del av turtelleren. Hvor får man brukt dette andre steder enn på bane? På vei kan man miste lappen med en slik på første gir om man prøver dette..
Salg av rene R-sykler har supt de siste 20 årene. Det finnes fortsatt slike, men i ganske beskjedne antall, og de er dyre.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Ny sykkel
Sant. En jeg kjenner, kjøpte ny R1 for noen år siden, den blei solgt ganske raskt igjen fordi moroa kom ikke før 10.000omdreininger.kjellv skrev: 24 aug 2022, 22:47Ikke heng dere så mye opp i begrepet hk. Hk er et diffust begrep som ikke forteller så veldig mye av verdi for praktisk bruk.pingvin skrev:R7 er mye billigere enn RS660, 123.000,- mot 156.000,-. Men mer hk på Apriliane, ja.Christian.johnsen skrev: 24 aug 2022, 11:15Skulle gjerne hatt en r7 men sånn som prisene er føler jeg rs660 gir vesentlig mer for kronene, (og har vesentlig mer krefter) hvis ikke man finner en billig r7 på finn da
Det som betyr noe er dreiemoment målt i Nm, og hvor i turtallskurven man finner høyeste verdi. Det er dette man fysisk kjenner når man kjører sykkelen. Og det er nettopp her R7 er så spesiell. CP2 motoren i et sportchassis var faktisk ikke så dumt. Denne motoren har en dreiemomentkurve som gir mye skyv i lav og mellomregisteret, men har ikke den voldsomme boost i høyt turtall som de fleste R-sykler har. Nettopp dette gjør at denne ikke er noe sinke hverken på svingete morsomme veier innenfor fartsgrensene eller på for eksempel en gocartbane der mange får sin første smak av racing. En R6 har det høyeste momentet i øvre del av turtelleren. Hvor får man brukt dette andre steder enn på bane? På vei kan man miste lappen med en slik på første gir om man prøver dette..
Salg av rene R-sykler har supt de siste 20 årene. Det finnes fortsatt slike, men i ganske beskjedne antall, og de er dyre.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Den gamle 92 CBR900RR 'en hans med over 150.000km var bedre å kjøre til daglig, mer drag på mellomregisteret der han normalt kjørte.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel
Helt enig.
RR sykler spesielt i 1000cc klassen har jo et godt mellomregister, men den virkelige moroa starter jo ikke før man har brutt fartsgrensene uansett, så motormessig ikke spesielt egnet til landeveien. RR sykkel er en typisk sykkel man velger som ung for å imponere kompisene.
Så lenge du har minst rundt 100ish hester så holder dette hvis momentet er høyt nok med tanke på og ha det skikkelig gøy. Med høyt moment følger gjerne mer kubikk, men hestekreftene følger ikke alltid etter når kubikken øker.
Jeg kjørte for noen år siden en 2012 modell(?) Yamaha R6 og det var kanskje noe av det kjipeste jeg har kjørt, faktisk. Motoren var helt dau før 6.000rpm og man måtte runde 8-9.000rpm før det skjedde noe, men da var farten allerede alt for høy. Nyttig på bane hvor man kan spille på turtallet i høyere hastigheter, men ikke på landeveien.
For sammenligningens skyld så hadde 675cc Street Triple R'en jeg hadde en langt morsommere motor og med mer krefter i mellomregisteret. På bane hadde jeg tapt selvsagt da R6 kan spille på toppfart på langstrekkene, men på en Gocart bane hadde jeg nok trolig vunnet. Sett at vi begge var like gode.
RR sykler spesielt i 1000cc klassen har jo et godt mellomregister, men den virkelige moroa starter jo ikke før man har brutt fartsgrensene uansett, så motormessig ikke spesielt egnet til landeveien. RR sykkel er en typisk sykkel man velger som ung for å imponere kompisene.
Så lenge du har minst rundt 100ish hester så holder dette hvis momentet er høyt nok med tanke på og ha det skikkelig gøy. Med høyt moment følger gjerne mer kubikk, men hestekreftene følger ikke alltid etter når kubikken øker.
Jeg kjørte for noen år siden en 2012 modell(?) Yamaha R6 og det var kanskje noe av det kjipeste jeg har kjørt, faktisk. Motoren var helt dau før 6.000rpm og man måtte runde 8-9.000rpm før det skjedde noe, men da var farten allerede alt for høy. Nyttig på bane hvor man kan spille på turtallet i høyere hastigheter, men ikke på landeveien.
For sammenligningens skyld så hadde 675cc Street Triple R'en jeg hadde en langt morsommere motor og med mer krefter i mellomregisteret. På bane hadde jeg tapt selvsagt da R6 kan spille på toppfart på langstrekkene, men på en Gocart bane hadde jeg nok trolig vunnet. Sett at vi begge var like gode.
Re: Ny sykkel
Absolutt, toppeffekt noe man har mest brukt for på bane, særlig om ved høyt turtall (less 4 sylindret), ligger ikke på 13.000omdr på landeveien. Viktigere med mellomregisteret, der man stort sett ligger ved litt semi-aktiv kjøring.
Men må innrømme litt gøy med bra toppeffekt likevel da, savner det litt på Scrambleren med 1200cc men moderate 90hk.
Men må innrømme litt gøy med bra toppeffekt likevel da, savner det litt på Scrambleren med 1200cc men moderate 90hk.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ny sykkel
De aller billigste 4 sylindrede syklene mangler begge deler. Altså både toppeffekt og mellomregister. Sykler ale Honda CB600F etc. Dette er virkelig kjipe greier. Ikke bare når det gjelder motor, men det er også spart på en del annet.
Skal du ha billig sykkel så kjøp i såfall en sykkel som er to-sylindret. Ala MT07 etc. Da har du vertfall litt krefter i mellomregisteret.
Skal du ha billig sykkel så kjøp i såfall en sykkel som er to-sylindret. Ala MT07 etc. Da har du vertfall litt krefter i mellomregisteret.