På bil så har jeg også gjort det, selv om jeg har egnet momentverktøy så funker det fint med egen føling.Bjerknez skrev: 28 aug 2022, 09:08Det å legge om hjul på bil har jeg som sikkert mange andre gjort veldig lenge. Rettere sagt i snart 30 år. Jeg drar til med håndmakt og så langt har ingen hjul løsnet på de bilene jeg har byttet hjul på. Å det har blitt en del gjennom årene.
Derimot løsnet det ene fremhjulet på Transporteren på jobben etter å ha blitt montert på vianor. Dem var klar på at dem hadde brukt riktig moment på hjulene. Det hjelper svært lite sa jeg når dem faktisk løsner. Så jeg dro dem til selv og dem satt som bare det etter det.
Jeg bruker muttertrekker, men på løst moment og bare for å få hjul og muttere på plass.
Men det siste med å dra til i kryssmønster i to runder gjør jeg med hjulkryss og håndkraft.
Har aldri brukket en bolt eller pinnebolt, det har heller aldri løsnet et hjul.
Men apropo det med hjulet på Transporteren, de kan gjerne påstå at de har brukt riktig moment,
men det tror jeg ikke på - da har de i så fall skrudd til på feil måte.
Har flere ganger stått å sett på at de monterer hjul på verksteder, det er oftest kun en tiltrekking pr. bolt/mutter og noen gjør det til og med i sirkel fremfor kryssmønster. Da skjer ofte det at de første boltene er løsere enn de skal være etter at de siste ble skrudd til.
Stiller de om momentet, eller bytter momentstaver mellom bilene? det har jeg aldri observert....