Skal etter hvert rydde opp litt der bak på min Triumph Street Twin. De vil bla. innebære ny skiltholder. De fleste ettermarkedsdeler jeg har lyst på er produsert i US. De har litt mindre skilt enn oss. Er det lov å modifisere selve skiltet? Kan man bestille amerikansk størrelse? Eller må skiltholderen moddes. Ser det er veldig mange der ute som har flyttet skilt og byttet skiltholder.
Noen som har erfaringer å dele?
Modifisering av skilt
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Modifisering av skilt
Ingen erfaring, men mener å vite at modifisering av kjennetegn/skilt anses som dokumentfalsk. Altså straffbart.Labbetuss skrev: 26 aug 2022, 12:34 Skal etter hvert rydde opp litt der bak på min Triumph Street Twin. De vil bla. innebære ny skiltholder. De fleste ettermarkedsdeler jeg har lyst på er produsert i US. De har litt mindre skilt enn oss. Er det lov å modifisere selve skiltet? Kan man bestille amerikansk størrelse? Eller må skiltholderen moddes. Ser det er veldig mange der ute som har flyttet skilt og byttet skiltholder.
Noen som har erfaringer å dele?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Modifisering av skilt
Det er veldig mange som gjør modifikasjoner på sykkelen sin og gir blanke F i om de blir tatt. På samme måte som de som soter rutene i bilen sin. Men i de aller fleste tilfellene så er det så absolutt ikke lovlig.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Modifisering av skilt
Om du fjerner litr av plata både oppe, nede og på begge sidene er det liten sjanse for at noen oppdager det i en kontroll, med mindre de ser spesielt etter om skiftet har riktige mål.
Skiltet på harleyen min var kuttet i høyden og ikke synlig 45grader ovenfra.
Den eneste gangen jeg ble stoppa i kontroll måtte politiet bøye seg ned for å se skiltet.
Så lenge bokstaver og tall er der de skal være og uskadet kan vel ingen , ikke engang den særeste og jævligste kontrollør si at det er dokumentetforfalsking ?
Skiltet på harleyen min var kuttet i høyden og ikke synlig 45grader ovenfra.
Den eneste gangen jeg ble stoppa i kontroll måtte politiet bøye seg ned for å se skiltet.
Så lenge bokstaver og tall er der de skal være og uskadet kan vel ingen , ikke engang den særeste og jævligste kontrollør si at det er dokumentetforfalsking ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Modifisering av skilt
Jeg tenker litt slik at det bør være noen standarder på dette, så det ikke sklir helt ut. Blir helt feil om alle kunne få lov til å modifisere skiltet sitt grunnet det estetiske.
En ting er å bytte skiltplate og det rundt, men selve skiltplata bør vi la være mener jeg. Selv om nummeret synes like godt om man fjernet noen millimeter oppe og nede. men ett sted må jo grensen gå og da er det lettest å sette den der den er i dag. Nemlig å ikke tillate endringer av skiltet i det hele tatt.
Så får det være opp til vær enkelt om dem tar sjansen eller ikke. Akkurat det gir jeg blaffen i. :)
En ting er å bytte skiltplate og det rundt, men selve skiltplata bør vi la være mener jeg. Selv om nummeret synes like godt om man fjernet noen millimeter oppe og nede. men ett sted må jo grensen gå og da er det lettest å sette den der den er i dag. Nemlig å ikke tillate endringer av skiltet i det hele tatt.
Så får det være opp til vær enkelt om dem tar sjansen eller ikke. Akkurat det gir jeg blaffen i. :)
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Modifisering av skilt
Alltid greit å huske på at politiet kan bestemme seg for å dra saken så langt som overhodet tenkelig. Kjører du for eksempel på en sparkesykkel i 10km/t med 1 i promille så risikerer du å miste lappen like lenge som om du skulle ha kjørt med tilsvarende promille i 80km/t i en bil som veier 3 tonn. Til tross for at den risikoen du påfører medtrafikanter er på to totalt ulike nivåer.Jompa skrev: 26 aug 2022, 14:42 Om du fjerner litr av plata både oppe, nede og på begge sidene er det liten sjanse for at noen oppdager det i en kontroll, med mindre de ser spesielt etter om skiftet har riktige mål.
Skiltet på harleyen min var kuttet i høyden og ikke synlig 45grader ovenfra.
Den eneste gangen jeg ble stoppa i kontroll måtte politiet bøye seg ned for å se skiltet.
Så lenge bokstaver og tall er der de skal være og uskadet kan vel ingen , ikke engang den særeste og jævligste kontrollør si at det er dokumentetforfalsking ?
Du tar alltid en risiko med tanke på om politiet bestemmer seg for å gjøre saken på en skånsom måte eller å dra saken så langt som overhodet mulig. Og møter du på feil politimann så er det ikke umulig at han eller hun forsøker å dra saken helt ut til dokumentforfalskning.
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
Re: Modifisering av skilt
Hva med å bolte skiltet direkte fast i det nye skiltopphenget? Mulig du ikke trenger å tilpasse skiltet da?
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Modifisering av skilt
Var det meg ville jeg forsøkt å beholde standard størrelse på skiltplate men du kan kanskje bestille aluskilt fra Lator eller Skilthandleriet. Få mangel eller kjøreforbud for å ha for lite skilt blir litt kleint …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Modifisering av skilt
Takk for svar. Jeg har satt det litt på vent. Så får vi se hva jeg ender opp med. Fikk høre i sted at vi trenger nytt kjøkken :-)
-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Modifisering av skilt
Før fikk man jo godkjent og bestilt slike skilt, de har kanskje sluttet med det nå?
-
- Innlegg: 168
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: Modifisering av skilt
Fins fortsatt mindre skilt, men de er da forbeholdt de biler/ kjøretøy der det ikke er plass til standard størrelse uten store modifikasjoner. Tror ikke det vil bli godkjent på sykkel.
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009