For noen år siden, i 2017 , så frekventerte jeg dette forumet og jeg listet opp for hvorfor jeg ikke ville være ledsager https://mcsiden.no/viewtopic.php?t=12126

Årene gikk - og i år har jeg vært ledsager for tre ungdommer fram til klasse A1. Årsaken til at jeg NÅ anbefaler folkens på to hjul til å være ledsager har sine to begrunnelser.
Du må skjerpe samt friske opp din egen kunnskap
Alle tre strøk til oppkjøring første gang. Og en strøk også til teorieksamen. Ingen foreldre hadde mc-lappen. Og er man oppdatert på priser i dag - så vet man raskt at mc-lappen er dyr. Man kan raskt passere 20-tusentallet. Og i tillegg står en nyinnkjøpt (brukt eller ny) lett-mc i garasjen. Og den koster gjerne 30. - til 50.000 kroner. Så da ble jeg forespurt om jeg ikke kunne være så snill og bistå. Og - ble det sagt i en stillferdig bi-setning - så var det ikke lett for disse tre ungdommene å vandre i vennegjengen uten lappen. Folk kan være litt ekle mot hverandre i disse snap'chat-tider

Jeg ble spurt - og svelget en kamel og to. Så kastet jeg meg over teorien med den første (lese- og skrivevansker, så vi søkte om tilrettelagt teorieksamen hos Statens vegvesen). Vi brukte teoritentamen.no der eleven kjøpte månedspass. I dag er teorien basert på egenstudium - og det synes jeg er meget synd; man behøver tilleggsinformasjon og -læring for å forstå. Så jeg tok kisen med meg ut i trafikken; først til fots, deretter i bil - og så som passasjer på min sykkel der vi kommuniserte om trafikale hendelser.
Jeg måtte lese og forstå både trafikk- og mc-teorien på forhånd så godt at jeg senere kunne omformulere spørsmål og påstander

Så var det kjøring. Vi tok utgangspunkt i de momenter sensor tidligere hadde sagt at var strykårsaken. Diskusjon og korreksjon.
Jeg prøvde meg først bakpå som ledsager. Men raskt fant jeg ut at å sitte bakpå var både "utrygt" og jeg hadde tilnærmet null oversikt over den øvrige trafikken; hvordan biler, busser og fotgjengere tedde seg i fht eleven. Så jeg plukket fram egen sykkel, koblet opp iPhonen med gammeldags "øreplugg og mikrofon" og brukte "tellerskritt" så det hylte etter.
Å kjøre bak og instruere etterhvert som ferdighetene hos eleven ble bedre var lærerikt. Hurtigkjøring, plassering i kjørefelt, svingkjøring, vikeplikt, gåendes adferd, myndighetspyramiden etc. Alt dette fikk jeg brynet meg på når jeg skulle instruere, korrigere og senere evaluere.
Så for å gjøre en lang story kort: Jeg føler at jeg har blitt en bedre mc-fører etter å ha ledsaget to stykker til bestått A1. Vi holder på med den tredje nå. Denne oppfriskningen (og korreksjonen) av sementert kunnskap og trafikal adferd hos meg har gjort meg til en oppdatert mc-fører. Og det er bra for oss alle i trafikken.
God karma
Motorsykkelkjøring er livslang læring. Og læring er kunnskap satt i praksis. Etter hver sving så må man kjapt evaluere før neste sving. Trygg motorsykkelkjøring kommer med erfaring.
Og hvis vi kan overføre dette erfaringsløpet til rekruttene (i alle A-klasser), så tror jeg at vi kan bidra til ulykkesreduksjon i trafikken. Ikke ligger jeg med rompa i været og mumler - og ikke er jeg buddhist. Men jeg tror at enhver handling gir en tilsvarende reaksjon. Sender man ut god energi, kommer gode ting tilbake til både deg og motorsykkelmiljøet. "Motorsykkelkarma" er som et ekko av alt vi tenker, sier og til slutt gjør.
Derfor: Har du anledning til å være ledsager kommende år så anbefaler jeg det; du selv blir bedre av å gjøre andre bedre