Suzuki V-Strom 1050DE

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av SilverSmurfer »



Suzuki med en solid oppdatering av V-Strom. Dette virker som en intressant sykkel i adventuresegmentet.

Førsteintrykket er at dette er en solid og legitim konkurrent i adv-markedet. Med solid ytelse både med tanke på langtur og gruskjøring. Det er også en sykkel som har det meste i orden. Og for min del så er det den første Suzuki sykkelen jeg har vert genuint intressert i så langt.

Så dette ser spennende ut.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av dypen »

Ser veldig fin ut og mange endringer vs tidligre modell, men hva med motor ... Noen her som har kjørt tilsvarende ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av SilverSmurfer »

dypen skrev: 08 sep 2022, 09:03 Ser veldig fin ut og mange endringer vs tidligre modell, men hva med motor ... Noen her som har kjørt tilsvarende ...
107 HK, 2 sylindere, tenker dette blir omtrent samme som en Afrika Twin? Litt mer enn tidligere modeller om jeg husker riktig, de sier motoren er 100% nydesignet, så det kan jo være både positivt og negativt.

For min del høres det helt greit ut. Mindre sprek enn feks GS eller 1290 Super Adventure men mangler ikke på kreftene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Bjerknez »

Men hva er momentet, og hvordan er kurven? Det er egentlig DET som er interresant…

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av dypen »

Peak power 107PS (79kW) / 8,500rpm
Peak torque 100Nm / 6,000rpm
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Bjerknez »

Ok, kan ikke se noe formidabelt med disse tallene til å være en 1000cc?

Synes momentet kommer ganske høyt opp kanskje?

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av SilverSmurfer »

Den ligger omtrent på samme nivå som Africa Twin slik jeg ser det, det er heller ikke en spesielt formidabel sykkel mtp at den er 1100cc. Men det er da uansett en relativt populær sykkel i Adventure segmentet.

Slik jeg ser det så ser det så blir uansett det viktigste god kjørekomfort. Hvis komforten og kjøreegenskapene er gode så kan det fort bli en populær langtur sykkel.

Norsense
Innlegg: 130
Registrert: 12 des 2019, 08:51
Motorsykkelen din: For tiden uten.
Bosted: Arendal

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Norsense »

Sikkert en knakende god tursykkel! Etter min mening er den også "mindre stygg" enn mange av konkurrentene. Lurer dog litt på hvor mange som kan bruke disse aktivt på grus eller lenger utafor veien. Når jeg tok opp MC-kjøring(igjen), var det etter å ha lest om TET og blitt fristet. Kjøpte en gammel adv. som veier 50kg mindre enn denne, og begynte å lete etter grusveier. (Fant forresten ut at må være bygget noen formuer på salg av veibommer i Norge). Det ble fort klart at for optimal progresjon hadde det vært gunstig med -50kg til.

Har ikke kjørt MX eller speedway under karrieren, og glatta har jeg holdt meg unna etter 2 år med helårskjøring på lett-mc i starten av 90-tallet. Kanskje er jeg bare skikkelig dårlig, men jeg tror ikke jeg er helt alene. :lol

Om jeg hadde hatt økonomi og var på jakt etter en slik hadde jeg nok helt sikkert valgt DE-modellen. Om ikke for annen grunn enn at gullfargede eikefelger ser 1000 ganger bedre ut enn støpte. :twothumbs:

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av SilverSmurfer »

Norsense skrev: 08 sep 2022, 14:27 Sikkert en knakende god tursykkel! Etter min mening er den også "mindre stygg" enn mange av konkurrentene. Lurer dog litt på hvor mange som kan bruke disse aktivt på grus eller lenger utafor veien. Når jeg tok opp MC-kjøring(igjen), var det etter å ha lest om TET og blitt fristet. Kjøpte en gammel adv. som veier 50kg mindre enn denne, og begynte å lete etter grusveier. (Fant forresten ut at må være bygget noen formuer på salg av veibommer i Norge). Det ble fort klart at for optimal progresjon hadde det vært gunstig med -50kg til.

Har ikke kjørt MX eller speedway under karrieren, og glatta har jeg holdt meg unna etter 2 år med helårskjøring på lett-mc i starten av 90-tallet. Kanskje er jeg bare skikkelig dårlig, men jeg tror ikke jeg er helt alene. :lol

Om jeg hadde hatt økonomi og var på jakt etter en slik hadde jeg nok helt sikkert valgt DE-modellen. Om ikke for annen grunn enn at gullfargede eikefelger ser 1000 ganger bedre ut enn støpte. :twothumbs:
Uten tvil, skal man på TET så er det like greit å gå for noe sånt som CRF300L. Jo lavere vekt jo enklere er det å komme seg i gjennom det.

Brukeravatar
S Big
Innlegg: 33
Registrert: 31 okt 2016, 19:37
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA 2016
Bosted: Risør

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av S Big »

Har lest at Suzuki kommer med en helt ny V-Strom 700 m. paralell twin istedet for den gamle v-twinen de har brukt i alle år.
:prf Andre mc: Kawasaki Z650 1976 mod. Suzuki GSX750ES 1984 mod. Yamaha XTZ660 1992 mod. Suzuki Dr 800s Big 95mod. Honda Varadero 1000 2001. Kawasaki Versys 1000 2018.

JoeHugin
Innlegg: 227
Registrert: 01 sep 2022, 14:00
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
Bosted: Bjørkelangen

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av JoeHugin »

Syns denne så aktuell ut jeg - spent på pris da.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Bjerknez »

Skal jeg tippe, litt i overkant av 200.000 som frapris.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av SilverSmurfer »

JoeHugin skrev: 08 sep 2022, 18:09 Syns denne så aktuell ut jeg - spent på pris da.
Jeg tror prisen havnet på 215+klargjøring.

Omdal
Innlegg: 98
Registrert: 31 jan 2020, 16:31
Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
Bosted: Sira. Flekkefjord

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Omdal »

Ser veldig bra ut dette. Det var vell på tide med disse oppgraderingen og. Får bare håpe den ikke blir for dyr får da er jeg redd folk heller velger KTM eller bmw.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Bjerknez »

Ktm og BMW er jo talt overlegne når det kommer til motor. Hvis denne V-stromen med 150ish kubikk mindre og langt mindre motor specs blir å koste 220.000,- som frapris skal den være forsømt bra ellers hvis prisen skal stå i stil med hva man får?

kaLARSnikov
Innlegg: 373
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Bosted: Østfold

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av kaLARSnikov »

Etter hva jeg har lest andre steder så virker det til at motoren er stort sett den samme som nåværende XT-modell, men den fikk jo også en del justeringer for et eller to år siden (om jeg minns riktig, sammen med den DR 800-inspirerte faceliften som den nye DE fortsetter med) som bl.a. flyttet momentet oppover i turtallskurven - av en eller annen grunn.

Oppgradering til 21-toms fremhjul er interessant og introduksjonen av TFT-skjerm er åpenbart et tilsvar på all kritikken de siste årsmodellene fikk for å fortsatt benytte LCD.

Som ihuga v-twin fan så syns jeg det er godt å se at de fortsatt kjører favorittmotoren min til tross for at "lillebroren" iflg. ryktene skal over på en parallell-twin - noe for øvrig Africa Twin også har gjort nylig om jeg ikke husker feil.

Prisen blir nok kanskje det store "issuet" her. Tidligere har V-Strom (både stor og liten) vært kjent som budsjett-valget innenfor "adventure light" (hovedsakelig asfalt med lett grus), men differansen opp til markedslederene 1250GS og 1290 Super Adventure er nok ikke så stor som tilsvarende kanskje var for 10-20 år siden. Samtidig virker det som er bruktprisene er desto hyggeligere, en 1-2 år gammel V-Strom 1050 med et par tusen km på telleren ligger gjerne et stykke under 200k, mens en 1250 eller 1290 fortsatt holder seg rundt 250k og oppover.

Spesielt med KTM får man vesentlig mer motorkraft, så V-Strom passer nok mer for slike som meg som virkelig ikke kjenner behovet for slike latterlige mengder hestekrefter. Med utgangspunkt i at jeg i prinsippet aldri kjører såpass gris at jeg risikerer lappen så kjenner jeg at jeg ikke en gang får brukt min gamle V-Strom 650 helt ut på norske veier.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1195
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av Domino »

Adventure light virker som et segment som ville passe meg fint. Eventuelt sportstourer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Suzuki V-Strom 1050DE

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 09 sep 2022, 13:30 Adventure light virker som et segment som ville passe meg fint. Eventuelt sportstourer.
Her satser åpenbart Suzuki på å psosjonere seg helt i front i et segment som antakelig vil bli mer aktuell for flere i tiden framover.
Dvs. mindre, men mer enn nok motoreffekt og en funksjonell grusveikjøringkonfigurasjonen.
Utseendet på den nye V-Strom'en er helller ikke helt på jordet.

Har selv hatt en sykkel i samme (kubikk)segment, en Trumph Tiger 1050 SE og kan for egen del bare slå fast at en 1050 motor i en sykkel av Triumph'en og V-Strom'ens størrelse er mer enn nok for solokjøring og med passasjer og bagasje.

Triumph Tiger 1050 SE: 115 HK
Suzuki V-Strom 1000 DE: 107 HK.
Marginale forskjeller.

Kawasaki Versus 1000 er også i samme segmet, 1043 kubikk og 120 HK.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar