Jeg tok MC-lappen i sommer, og naturligvis (selv om jeg ikke hadde planer om å kjøpe noe sykkel enda) gikk jeg til innkjøp av sykkel for snaue to uker siden! :)
Drømmen om en nyere MC ble lagt på vent, da budsjettet ikke akkurat var ''der'', men etter en runde som sleip lokalpolitiker i heimen (les: overtaling av konemor), ble det bevilget midler fra fellespotten til innkjøp av en gammel helt; En 99-modell Honda CBR 600 F4.
Sykkelen hadde da tilbakelagt 78000km, og gikk som en klokke uten noe problemer eller utfordringer, annet enn et tanklys som ikke fungerer. Kort og godt, god gammeldags Honda-kvalitet! Det fulgte bare med 1 nøkkel, så jeg bestemte meg fort for at jeg skulle koste på meg en ekstra nøkkel. (Ny ECU er selvfølgelig en kostnad jeg IKKE har lyst å møte på!)
Jeg søkte opp en forhandler som ga meg tilbud på denne rutineoperasjonen, og jeg slo til, avtalte tid og kjørte sykkelen til verkstedet. Skuffelsen og irritasjonen var derfor stor da jeg etter et par dager fikk melding om at ''noe var feil'' og under prosessen med koding av ny nøkkel, ''begynte noen kabler å gå varme og smelte....'' Jeg har vært og snakket med både verkstedsleder og mekanikere både hos forhandleren og utenforstående, og ingen har vært borti at dette har skjedd før og kan ikke si noe om hva som har skjedd

Så derfor, o' store internett:
Har noen her vært borti noe lignende før?
Kan forhandler ha koblet feil i en slik operasjon som de har gjort hundrevis av ganger før?
Må jeg bare forvente at en sykkel som er 23 år gammel, men gikk helt fint ved avlevering, smelter kabler når den står på verksted?
Alt av råd, tips, etc. etc. mottas med stor takk, jeg er jo faktisk ingen MC-mekaniker selv.
Det er trist nok å muligens miste resten av kjøresesongen, men det er enda surere å evt. ende opp med ekstra utgifter, og ikke minst risikere å måtte krangle både langt og lenge med noen som forhåpentligvis ikke har handlet med onde hensikter. Jeg er jo naturligvis ikke mega-interressert i å legge store summer i en gammel sykkel, og i hvert fall ikke når den (som tidligere nevnt) gikk som en klokke og kun skulle inn for å få en ekstra nøkkel...
USJ... Beklager langt og furtent innlegg, men jeg har bare lyst å kjøre sykkelen min før kulden setter skikkelig inn! Med to nøkler tilgjengelig! :) Hehe!