Ukultur reklamasjon
Ukultur reklamasjon
Hei,
Jeg kan til tider få inntrykk av at reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven «ikke» praktiseres i mc-bransjen. Det er kun fokus på fabrikkgaranti (ofte 2 år) og etter dette er du ikke selgers problem lenger.
Er det flere som opplever dette?
Akkurat nå står jeg i det jeg kaller en reklamasjonssak, men får bare kastet ordet «garanti» tilbake. Ufattelig frustrerende.
Jeg kan til tider få inntrykk av at reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven «ikke» praktiseres i mc-bransjen. Det er kun fokus på fabrikkgaranti (ofte 2 år) og etter dette er du ikke selgers problem lenger.
Er det flere som opplever dette?
Akkurat nå står jeg i det jeg kaller en reklamasjonssak, men får bare kastet ordet «garanti» tilbake. Ufattelig frustrerende.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Ukultur reklamasjon
Kontakt forbrukerrådet, få dem til å mekle om nødvendig. De kan fungere som mellommann i slike saker og da oppfører folk seg plutselig mye bedre.
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Ukultur reklamasjon
Her er det veldig viktig fra første gang du tar kontakt å presisere att du «reklamerer» i henhold til kjøpslovens 5 år og ikke viser til produsentens «garanti» for å unngå å bli kasteball samtidig som tiden går.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Ukultur reklamasjon
Hvilket merke er dette?Ture skrev: 05 okt 2022, 16:28 Hei,
Jeg kan til tider få inntrykk av at reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven «ikke» praktiseres i mc-bransjen. Det er kun fokus på fabrikkgaranti (ofte 2 år) og etter dette er du ikke selgers problem lenger.
Er det flere som opplever dette?
Akkurat nå står jeg i det jeg kaller en reklamasjonssak, men får bare kastet ordet «garanti» tilbake. Ufattelig frustrerende.
Re: Ukultur reklamasjon
SilverSmurfer skrev: 05 okt 2022, 16:38 Kontakt forbrukerrådet, få dem til å mekle om nødvendig. De kan fungere som mellommann i slike saker og da oppfører folk seg plutselig mye bedre.
Har tenkt tanken, men det er så fryktelig lang saksbehandlingstid.
Re: Ukultur reklamasjon
I fjor høst kjøpte jeg en brukt 6 mnd gammel KTM fra forhandler. Fikk problemer med ABS-systemet i starten av sesongen i år. Siden det var igjen fabrikkgaranti så fikk jeg beskjed fra forhandler/selger om å ta dette direkte med merkeforhandler.Nomade skrev: 05 okt 2022, 17:41Hvilket merke er dette?Ture skrev: 05 okt 2022, 16:28 Hei,
Jeg kan til tider få inntrykk av at reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven «ikke» praktiseres i mc-bransjen. Det er kun fokus på fabrikkgaranti (ofte 2 år) og etter dette er du ikke selgers problem lenger.
Er det flere som opplever dette?
Akkurat nå står jeg i det jeg kaller en reklamasjonssak, men får bare kastet ordet «garanti» tilbake. Ufattelig frustrerende.
Merkeforhandler har vært topp, men det har vært vrient å utbedre feilen. Etter 2 forsøk er det fortsatt trøbbel. Det blir nok fikset til slutt, men jeg kan jo ikke vente enda en sesong. Får kjørt, men uten fullt fungerende abs. Når jeg da kontakter selger for å kreve heving av kjøp (2 utbedringsforsøk, og en hel sesong uten fullt fungerende ABS) så begynner snakket om bruktgaranti.
De krever også bevis på at jeg har vært i kontakt med de og blitt henvist til merkeforhandler. Bevis har jeg selvfølgelig ikke, dum som jeg er fulgte jeg bare muntlig beskjed uten å tenke så mye mer over saken.
Re: Ukultur reklamasjon
Sikkert lurt. Det skal jo være mulig å reklamere som standard også kan selger velge å utbedre feilen ved hjelp av fabrikkgaranti hvis det finnes noe slikt på sykkelen. Syns bare det er så rart at forhandlere ikke kjenner reglene.dypen skrev: 05 okt 2022, 16:50 Her er det veldig viktig fra første gang du tar kontakt å presisere att du «reklamerer» i henhold til kjøpslovens 5 år og ikke viser til produsentens «garanti» for å unngå å bli kasteball samtidig som tiden går.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Ukultur reklamasjon
Jo før du starter prosessen jo bedre, og ofte kan det at du har meldt inn saken til forbrukerrådet bety at den løser seg med en gang. For hvis saken går videre fra forbrukerrådet til Forbrukerklageutvalget, og bedriften blir dømt der så blir kostnadene mye større.Ture skrev: 05 okt 2022, 18:34SilverSmurfer skrev: 05 okt 2022, 16:38 Kontakt forbrukerrådet, få dem til å mekle om nødvendig. De kan fungere som mellommann i slike saker og da oppfører folk seg plutselig mye bedre.
Har tenkt tanken, men det er så fryktelig lang saksbehandlingstid.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ukultur reklamasjon
Ingen problemer her med en reklamsjonssak som kanskje ikke alle ville tatt bryet med å ta opp med de som forsårsaket skaden. Liten skade knapt synlig, men likefullt ergerlig og irriterende.
Servicejobben ble gjort på et av Norges største KTM verksted med lang erfaring.
Hvis interessert, les mer her:
viewtopic.php?p=416512#p416512
Servicejobben ble gjort på et av Norges største KTM verksted med lang erfaring.
Hvis interessert, les mer her:
viewtopic.php?p=416512#p416512
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineDomino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Ukultur reklamasjon
Jeg ville ha sjekket om forhandleren er medlem av NMCF. I så fall har de forpliktet seg til å følge visse retningslinjer.
https://www.nmcf.no/
https://www.nmcf.no/
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ukultur reklamasjon
Er det bare meg, eller er det en overvekt av folk som har problemer med KTM her inne? Jeg synes jeg hører navnet KTM relativt ofte her inne når det kommer til problemer....?
Når det kommer til garanti versus reklamasjon så tror jeg mange forhandlere (useriøse dog) velger å prøve seg på en spansk en og vri seg unna. Noen ganger treffer dem nok dem som bare sier "åja, sånn ja... så klart..." etc. og sparer seg selv for en del bry.

Når det kommer til garanti versus reklamasjon så tror jeg mange forhandlere (useriøse dog) velger å prøve seg på en spansk en og vri seg unna. Noen ganger treffer dem nok dem som bare sier "åja, sånn ja... så klart..." etc. og sparer seg selv for en del bry.
Sist redigert av Bjerknez den 06 okt 2022, 10:49, redigert 1 gang totalt.
- Audi Mannen
- Innlegg: 867
- Registrert: 23 mai 2017, 14:13
- Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
- Bosted: Kristiansund
Re: Ukultur reklamasjon
Og der klarte du det nok igjen Bjerknez

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Yamaha XJR 1300
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Ukultur reklamasjon
Det er tre måter merkeforhandlere håndterer tilsvarende henvendelser på uavhengig av tid. De kan opprette en garanti sak eller en reklamasjon sak avhengig av tiden som har gått, tredje alternativet er å ta henvendelsen som goodwill uavhengig av tid for en fast kunde.
Siste alternativet med goodwill er selvopplevd på bil godt innenfor garanti tiden og innenfor ett år hos noen forhandlere men også etter fem år. Hvorfor denne praksis vet jeg ikke men har noen tanker rundt det.
Siste alternativet med goodwill er selvopplevd på bil godt innenfor garanti tiden og innenfor ett år hos noen forhandlere men også etter fem år. Hvorfor denne praksis vet jeg ikke men har noen tanker rundt det.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1