Fjerne tankpad
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Fjerne tankpad
Hvordan fjerner jeg enklest og uten å ødelegge lakken noe som dette ?
Carbon look plast med 3M (?) tape på undersiden.
Carbon look plast med 3M (?) tape på undersiden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Prøv med sitrusspray.
Evt. ren sitron.
Spray/påfør langs kantene og arbeid forsiktig med å løsne pad'en med en en tynn plassbit.
Evt. ren sitron.
Spray/påfør langs kantene og arbeid forsiktig med å løsne pad'en med en en tynn plassbit.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
har brukt fiskesnøre og "skjært" gjennom limen.... på biler når vi fjerna påklistra vinyl -- 3M film ... så brukte vi en type aceton som krevde polering etterpå.. har også brukt noe vi kaller MEK - metyletyl et eller annet ... men om du får løst et hjørne , så er et tips å legge den delen ned mot den som sitter på tanken og dra av så tett mot tanken som mulig--- da hadde vi best resultat.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Har også prøvd dette og det funker også -- men den plast biten må ikke være for hard - hadde en som lagde ripe i lakken - kunne poleres vekk -AJ skrev: 12 sep 2022, 21:43 Prøv med sitrusspray.
Evt. ren sitron.
Spray/påfør langs kantene og arbeid forsiktig med å løsne pad'en med en en tynn plassbit.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fjerne tankpad
Varm den opp, så er den av på et blunk.
-
- Innlegg: 227
- Registrert: 01 sep 2022, 14:00
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200N
- Bosted: Bjørkelangen
Re: Fjerne tankpad
Varmepistol eller hårføner hadde jeg forsøkt. Ellers er jo fiskesene og "sage av" limet mellom tanken og padden
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Fjerne tankpad
https://www.3m.com/3M/en_US/p/d/b40070711/
3m Auto Adhesive Remover, fjerner alt av klistremerker uten at det skader lakken på en bil. Har en boks stående et sted, det funker.
3m Auto Adhesive Remover, fjerner alt av klistremerker uten at det skader lakken på en bil. Har en boks stående et sted, det funker.
Re: Fjerne tankpad
En lunk med føner/ varmepistol og av med den. Rimeligste og bruke på limet som sitter igjen er god gammeldags kondensfjerner .
Bruk så mye du måtte ønske på en klut og gni av limet. Du trenger ikke være redd for og ta lakken , den tåler det.
Bruk så mye du måtte ønske på en klut og gni av limet. Du trenger ikke være redd for og ta lakken , den tåler det.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Jepp, disse skal jo ofte varmes opp før man legger dem på for å "aktivere" limet samt gjøre dem mer fleksible. Derfor er det naturlig for meg å tro at varmluft også er tingen for å få dem av igjen.
Men ikke gå bananas med en 2000W varmluftspistol. Begynner lakken og koke så har du et større problem :)
Sitrus spray ("Label Off" fra Biltema funker bra) funker best til å fjerne limrester etter at merket er borte.
Men ikke gå bananas med en 2000W varmluftspistol. Begynner lakken og koke så har du et større problem :)
Sitrus spray ("Label Off" fra Biltema funker bra) funker best til å fjerne limrester etter at merket er borte.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Ser at jeg har gått i fella, har jo hoppa over det enkleste....prøv alt det andre etterpå.... varm bare litt. Nok til at du kan dra det avFredrikE24 skrev:Varm den opp, så er den av på et blunk.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: Fjerne tankpad
Det blir spennende å høre hvordan dette har løst seg …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fjerne tankpad
Det har ikke løst seg riktig enda.
Jeg har fjernet " karbonplastikken" og det meste av lim under.
Skal kjøpe en boks med dekalfjerner fra Biltema og rense vekk resten av limet.
Men så det store spørsmålet
Hvor får man tak i en ordentlig tank pad ?
Ikke noe plastskit, men en av gummi
Den trenger ikke å rekke helt frem til tank lokket, det er nok om den dekker bakenden av tanken.
Jeg har fjernet " karbonplastikken" og det meste av lim under.
Skal kjøpe en boks med dekalfjerner fra Biltema og rense vekk resten av limet.
Men så det store spørsmålet
Hvor får man tak i en ordentlig tank pad ?
Ikke noe plastskit, men en av gummi
Den trenger ikke å rekke helt frem til tank lokket, det er nok om den dekker bakenden av tanken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 881
- Registrert: 17 des 2019, 13:19
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
- Bosted: Skien
Re: Fjerne tankpad
Ta på deg gode gummihansker og bruk skikkelig varmtvann og klut. Vri opp kluten og legg den over, så kan du starte og dra av. La kluten stadig være varm.
Har hatt firmalogo på en 20 talls biler opp igjennom og har alltid gjort dette. Limrester og alt følger medberegnet det er varmt nok.
Prøv skal du se
Har hatt firmalogo på en 20 talls biler opp igjennom og har alltid gjort dette. Limrester og alt følger medberegnet det er varmt nok.
Prøv skal du se

Re: Fjerne tankpad
Har brukt Wurth sin decal / lim fjerner som er helt gull, se link. Biltema har noe tilsvarende som kan settes på drill til under 80 kroner. Med Wurth sin fjerner du alt lim på bare noen minutter uten å skade lakken.
https://nettbutikk.wuerth.no/boring-gje ... rstesliper
https://nettbutikk.wuerth.no/boring-gje ... rstesliper
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Fjerne tankpad
Skulle forundre meg mye om ikke en sånn skulle passe.Jompa skrev: 06 okt 2022, 22:51 Det har ikke løst seg riktig enda.
Jeg har fjernet " karbonplastikken" og det meste av lim under.
Skal kjøpe en boks med dekalfjerner fra Biltema og rense vekk resten av limet.
Men så det store spørsmålet
Hvor får man tak i en ordentlig tank pad ?
Ikke noe plastskit, men en av gummi
Den trenger ikke å rekke helt frem til tank lokket, det er nok om den dekker bakenden av tanken.
https://www.ebay.co.uk/itm/175148796931 ... R47fx_r1YA
eller en sånn her:
https://www.ebay.co.uk/itm/363404069543 ... 3040255335
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
1. varm opp limrestene som er igjen. Ikke mye, men med varme så blir dem lettere og fjerne med en limfjerner.Jompa skrev: 06 okt 2022, 22:51 Det har ikke løst seg riktig enda.
Jeg har fjernet " karbonplastikken" og det meste av lim under.
Skal kjøpe en boks med dekalfjerner fra Biltema og rense vekk resten av limet.
Men så det store spørsmålet
Hvor får man tak i en ordentlig tank pad ?
Ikke noe plastskit, men en av gummi
Den trenger ikke å rekke helt frem til tank lokket, det er nok om den dekker bakenden av tanken.
2. spray på limfjerneren fra Biltema å la den ligge i noen minutter. Da skal det bare være og tørke limrestene av med fuktig klut/papir.
Skal du ha skikkelige tankpads så er det gummi som gjelder. Gjerne litt tykke. Merk at disse bør varmes opp med varmluftpistol før dem festes til tanken. Dette for å gjøre dem mer fleksible og for å "aktivere" limet og gjøre det mer klebrig. Har gjort dete på alle syklene mine selv. Også på Rocketen.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Slik ser tank padsen ut på Rocket. Ganske tykke tankpads som holder beina borte fra tanken og gir god friksjon.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fjerne tankpad
Spray på, la det virke noen minutter og gnikk bort limrestene med ei fille.
En gammel håndduk gjorde nytta for min del.
Lakken ble litt matt etter behandlinga men det får bli vinter pusling.....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Litt lett polering vil nok få opp glansen igjen. Ut fra hva jeg ser så fjerner man alle disse småripene i tanken ved polering. En medium cut polish (en såkalt allround polish) og en medium cut pad gjør nok susen. Det er neesten så det klør litt i fingrene.... :)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Fjerne tankpad
Æ kan jo sende sykkelen sørover til deg.Bjerknez skrev: 10 okt 2022, 20:54 Litt lett polering vil nok få opp glansen igjen. Ut fra hva jeg ser så fjerner man alle disse småripene i tanken ved polering. En medium cut polish (en såkalt allround polish) og en medium cut pad gjør nok susen. Det er neesten så det klør litt i fingrene.... :)
Billig frakt med litauiske trailere.


De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Spørs nok om ikke du sparer noen kroner på å gjøre dette selv da gittJompa skrev: 10 okt 2022, 20:58Æ kan jo sende sykkelen sørover til deg.Bjerknez skrev: 10 okt 2022, 20:54 Litt lett polering vil nok få opp glansen igjen. Ut fra hva jeg ser så fjerner man alle disse småripene i tanken ved polering. En medium cut polish (en såkalt allround polish) og en medium cut pad gjør nok susen. Det er neesten så det klør litt i fingrene.... :)
Billig frakt med litauiske trailere.![]()
![]()

Dessuten vil du vel ha den tilbake igjen også....?

Du kan vinterlagre den hos meg, men da må Rocketen stå ute. Og da skal jeg si deg at det ikke blir billig

- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Fjerne tankpad
Jeg har noen gamle klistremerker på gaffelbeina jeg gjerne tar bort. Er Label Off basert på stoffer man helst ikke vil ha på bremseskivene? Så man må dekke til skivene før bruk. Eller er det bare tut og kjør? Man kan jo så klart gi skivene en omgang med bremserens etterpå uansett...
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fjerne tankpad
Litt usikker, men Label Off er basert på citrus og lukter deretter. Tipper høy PH verdi. Hva dette gjør med bremseskiver skal ikke jeg svare på...Domino skrev: 11 okt 2022, 11:07 Jeg har noen gamle klistremerker på gaffelbeina jeg gjerne tar bort. Er Label Off basert på stoffer man helst ikke vil ha på bremseskivene? Så man må dekke til skivene før bruk. Eller er det bare tut og kjør? Man kan jo så klart gi skivene en omgang med bremserens etterpå uansett...
Husk at Label Off fjerner limrester etter klistremerker etc. og trenger som oftest ikke gjennom selve klistremerke. Man må prøve å dra det av først. :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fjerne tankpad
Sitrus rens/label off er noe vi brukte for å rengjøre flenser og annet på subsea utstyr på Kværner så det er nok ok for bremseskiver også. 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Domino
- Innlegg: 1193
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Fjerne tankpad
Da får man vel ta en runde med varmluftpistol først og se om man får av selve klistremerket.Bjerknez skrev: 11 okt 2022, 15:36 Husk at Label Off fjerner limrester etter klistremerker etc. og trenger som oftest ikke gjennom selve klistremerke. Man må prøve å dra det av først. :)