utc skrev: 20 okt 2022, 13:43
FredrikE24 skrev: 20 okt 2022, 13:25
Kabler er placebo, noe mer er det vel ikke å si.
At folk bruker hundre tusen på strømkabler er vel meningsløst men høyttaler- og signalkabler kan man godt bruke noen kroner på. Black Magic-kablene mine er jeg veldig godt fornøyd med
Jeg ser ingen grunn til å bruke «noen» kroner på det i grunn. Minst mulig. Det som teknisk gjør oppgaven, er det som velges hos meg.
Nå satt jeg på demo hos Oslos største Hi-Fi pusher forrige helg på kabler og kunne ikke høre en dritt forskjell på noe. Det er jo artig at det er stille i forsamlingen når jeg sier til selgeren at jeg ikke hører et skvatt forskjell, kanskje en som ytret forsiktig det samme. Så mener plutselig samme fyr at man hører forskjell når selger kjører litt hersketeknikk på meg og mener at jeg ikke har peiling på hva dette dreier seg om. Da var plutselig en hel forsamling enig i at de hørte stor forskjell på lyden. Det er lett å si seg enig når man står i fare for å bli driti ut av selgeren.
Jeg er jo en stillferdig type og ikke spesielt frampå, jeg er ikke den som turer frem med mine meninger i en forsamling sånn uten videre. Så det er jo ikke sånn at jeg satt å kverulerte heller.
Demoen var å høre på et lydspor på en CD-spiller, 15sekunder av gangen mellom kabelbytter. Mellom sesjonene fyller selvfølgelig selger på med å si saker å ting som gjør at man hører etter forskjellige ting på lyden etter hver gang, som gjør at man tror man hører forskjell.. Hadde man satt inn en målemic så og lagt alle sesjonene oppåhverandre, så hadde det sett klin likt ut.