Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Sidekofferter og toppbag får man originalt
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Forundringspakke fra Østerrike på vei, i disse sparetider så legges nok drømmen om K1300S på is:
K1200RSen skal få noen deler fra Formula BMW divisjonen. Det er jo spennende.Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Helt klart en tøff sykkel dette. En fin "allrounder" slik jeg ser det.
Er denne helt ny nå? Hva koster denne i norge?
Er denne helt ny nå? Hva koster denne i norge?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Hva da? K1300S? Den gikk ut av produksjon i 2015. Bygget på samme lest som K1300R og K1300GT.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Ahh..okay. Følger ikke så godt med på MC fronten ser jegFredrikE24 skrev: 08 nov 2022, 15:45 Hva da? K1300S? Den gikk ut av produksjon i 2015. Bygget på samme lest som K1300R og K1300GT.

Men mente K1300S ja.

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Jeg synes BMW burde hatt en lignende sykkel som K1300S. Da kan det hende til og med JEG hadde vurdert den. K1300GT synes jeg ser for gubbete ut.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Ja, det er stort savn fra min side. Nå er det bare K1600 som har kardang og rekkemotor i BMW-sortimentet. Jeg skal ikke ha boxermotor hvertfall.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Gleder meg til å se framgangen når du får pakken fra Østerriket
det blir spennende!
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Man kan vel si at man med denne pallen fra Østerrike starter på null med tanke på bensin/luft til kraft-omformeren i sykkelen.
Med dette hentet fra Formula BMW er det også noen ekstra hestekrefter å hente.
Med dette hentet fra Formula BMW er det også noen ekstra hestekrefter å hente.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Mulig jeg har missforstått hele greia her nå, men er det slik at du har kjøpt ny motor til Bimmern?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Haha, tøft!

Så jævlig kult

Gleder meg til oppdateringer

Får man spørre hva du måtte betale for gildet?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Vi får se hva som dukker opp da 

- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Tror det er første gang jeg har hørt om noen som har bestillt seg klin ny MC motor. Så lenge man har kunnskapen og kjenner sykkelen ut og inn så er det vel nesten mer lønnsomt enn å betale for vedlikeholdet når motorene blir eldre? Er det garanti på motoren når du gjør dette selv?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
Tja, vurderingen min er ganske sammensatt. Sykkelen har gått forholdsvis langt og jeg har kjørt motoren HARDT og daglig siden jeg kjøpte den. Daglig bruk med tilhørende hyppige kaldstarter og mye råkjøring. Så om kort tid skal ventiler justeres og kamkjede og sleider + strammer byttes for tredje gang (hver 60 000km, sist utført på 109 000km).
I sommer var jeg uheldig og havnet i en skikkelig trafikk-propp nedi operatunnelen. Det resulterte i koking på tomgang. Hvor varmt det var nede i operatunnelen vet jeg ikke, men varmere enn typ 30+ varmegradene ute. Hadde ikke sjans til å kjøle den ned.
Jeg etterfylte det som forsvant ut av overløpet på ekspansjonstanken og kontrollerte nivået ved to senere anledninger. Allikevel var radiatorene kun halvfulle da jeg parkerte sykkelen nå i høst, hvor forsvinner vannet?
Motoren har hatt oljerøyk ved oppstart oftere og oftere. Ikke ukjent på disse motorene en sjelden gang under visse omstendigheter.
Omtrent ved hver oppstart er imidlertid litt mer unormalt. Det betyr at stempelfjærene begynner å bli slitt og olje siger forbi når sykkelen står på sidestøtta.
Så skjedde det litt mer også, en hard bankelyd på tomgang og en vibrasjon i motoren på 3-4000rpm på kald motor og rundt 6-7000rpm på varm og mest fremtredende ved motorbrems. Hva det er aner jeg ikke. Jeg har ikke en gang sjekket etter ulumskheter i olja. Det kan være mye rart. Det er sikkert ikke noe veldig prekært, jeg kjørte slik i flere uker nå i høst, men lyden blir mindre og mindre hyggelig.
Så med tanke på tid til rådighet, priser på interne enkeltmotordeler og full sjekk av bunndelen av motoren så baller det fort på seg. Så tenkte jeg at det var like greit å kjøpe en ny motor, også med tanke på at sykkelen snart runder 140 000km. Da er det egentlig ganske deilig å begynne på 0km motormessig. Da slipper jeg også de typ 3000kr i servicedeler på registeret.
Å droppe motoren fra sykkelen as-is er egentlig ganske enkelt:
Koble fra fuelrail på motor
Koble fra temp.sensor på blokk
Koble fra hallgiver på veiva(tenningstrigger)
Koble fra gasswire
Koble fra temp.sensor vannpumpe
Koble fra oljetrykksensor
Koble fra to oljekjølerslanger
Koble fra to kjøleslanger
Koble fra luftfilter
Koble fra ledninger
Koble fra kardangaksel
Løsne tre bolter
Senke ned motoren.
Så blir det å flytte over clutchen, girkasse, fuelrail med dyser og luftfilterboks.
Så kobler man til oljekjølerslanger, kjøleslanger og ledninger. Monterer kardangaksel, så er det tut og kjør.
Litt ergelig, særlig med tanke på at disse motorene er skuddsikre i utgangspunktet og kan gå veldig langt. Det har jeg dog ikke klart å bevise.
I sommer var jeg uheldig og havnet i en skikkelig trafikk-propp nedi operatunnelen. Det resulterte i koking på tomgang. Hvor varmt det var nede i operatunnelen vet jeg ikke, men varmere enn typ 30+ varmegradene ute. Hadde ikke sjans til å kjøle den ned.
Jeg etterfylte det som forsvant ut av overløpet på ekspansjonstanken og kontrollerte nivået ved to senere anledninger. Allikevel var radiatorene kun halvfulle da jeg parkerte sykkelen nå i høst, hvor forsvinner vannet?
Motoren har hatt oljerøyk ved oppstart oftere og oftere. Ikke ukjent på disse motorene en sjelden gang under visse omstendigheter.
Omtrent ved hver oppstart er imidlertid litt mer unormalt. Det betyr at stempelfjærene begynner å bli slitt og olje siger forbi når sykkelen står på sidestøtta.
Så skjedde det litt mer også, en hard bankelyd på tomgang og en vibrasjon i motoren på 3-4000rpm på kald motor og rundt 6-7000rpm på varm og mest fremtredende ved motorbrems. Hva det er aner jeg ikke. Jeg har ikke en gang sjekket etter ulumskheter i olja. Det kan være mye rart. Det er sikkert ikke noe veldig prekært, jeg kjørte slik i flere uker nå i høst, men lyden blir mindre og mindre hyggelig.
Så med tanke på tid til rådighet, priser på interne enkeltmotordeler og full sjekk av bunndelen av motoren så baller det fort på seg. Så tenkte jeg at det var like greit å kjøpe en ny motor, også med tanke på at sykkelen snart runder 140 000km. Da er det egentlig ganske deilig å begynne på 0km motormessig. Da slipper jeg også de typ 3000kr i servicedeler på registeret.
Å droppe motoren fra sykkelen as-is er egentlig ganske enkelt:
Koble fra fuelrail på motor
Koble fra temp.sensor på blokk
Koble fra hallgiver på veiva(tenningstrigger)
Koble fra gasswire
Koble fra temp.sensor vannpumpe
Koble fra oljetrykksensor
Koble fra to oljekjølerslanger
Koble fra to kjøleslanger
Koble fra luftfilter
Koble fra ledninger
Koble fra kardangaksel
Løsne tre bolter
Senke ned motoren.
Så blir det å flytte over clutchen, girkasse, fuelrail med dyser og luftfilterboks.
Så kobler man til oljekjølerslanger, kjøleslanger og ledninger. Monterer kardangaksel, så er det tut og kjør.
Litt ergelig, særlig med tanke på at disse motorene er skuddsikre i utgangspunktet og kan gå veldig langt. Det har jeg dog ikke klart å bevise.