FredrikE24 skrev: 21 nov 2022, 17:20
Problemet er vel om du tilstadighet løser ut røykvarsleren. Noe jeg ikke tror du gjør, så jeg klarer ikke helt å se nytten jeg altså
Jeg tenker egentlig at man enklest setter en induktiv giver med innebygget driverkrets(som de fleste har) som man monterer i døra. Så trenger man 12V strømforsyning og et relé i serie så er problemet løst uten å ha brukt et eneste kretskort eller mikrokontroller.
Her har du to eksempler, et med åpen kollektorkobling og en 2-tråds. To tråds er det enkleste alternativet.
pnp2w.PNG
Dette er jo ganske unødvendig inviklet for å løse et ganske simpelt problem spør du meg. Hvis jeg har forstått deg rett.
Du ser ikke nytten med en røykvarsler i en kjeller hvor det til tider står på batteriladere og er ellers ganske mye elektronikk? Det kan også hende jeg glemmer å slå av enheter etc. jeg er nemlig ikke i furtebua hver dag. Det kan gå dager før jeg befinner meg der. Da er det betryggende at det er en røykvarsler der.
Det er lavt under taket i kjelleren og ofte sitter jeg der nattestid. Da er kjipern om brannvarsleren går mens jeg sitter og lodder slik at kjærring og bikkje våkner midt på natten.
En LDR har jeg fra før, mikrokontroller har jeg også fra før. Har veldig mange. Da blir det enkleste å bruke noe jeg allerede har som feks, slps av på om det er mørkt/lyst i rommet. For kjelleren er nemlig alltid enten beksvart eller flombelyst. Det finnes ikke noe midt i mellom.