Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 nov 2022, 17:35 Jeg tror vi ser helt forskjellig på den saken. Den induktive giverkretsen fikser man på minutter.
Jeg sier ikke at du skal droppe røykvarsler, jeg bare forstår ikke at litt lodderøyk skal løse ut røykvarsleren i utgangspunktet. Om røyken er så tett, så hadde jeg heller montert avtrekk for egen helse fremfor å deaktivere røykvarsleren.
Dessuten hender det jeg låser døren mens jeg er i kjelleren på natten.

Ja, vi ser nok saken litt forskjellig ja. Lodderøyk løser ut brannvarsler ja. Det har jeg testet med en røykvarsler fra Biltema tidligere. Røyken er ikke tett. Så mye lodder jeg ikke, men allikevel er det nok røyk til at varsleren kan gå, og det er ikke heldig i mitt tillfelle.

Jeg tror nok det blir løsningen jeg har nevnt angående lys sensor.

Men uansett artig med andre innspill :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Driver å lager meg en LED pixel controller for hjemmebruk.

Man kjører enten 12V inn via 12V input til venstre, eller 5V via 5V input. EN jumper må settes for å forhindre at 12V går til mikrokontroller hvis man bruker 12V.

Begge inngangene har en egen sikring.

Grunnen til at det er mulighet for to spenninger er enkelt og greit fordi 5V og 12V LED er ganske vanlige i denne kategorien. Mikrokontroller er koblet mot Wifi og LED strips etc. kan styres via app med WLED programvare.

Kretskortet består av 4 lag, hvor et lag er til 5V/12V og et lag er GND. De resterende to lag brukes til signal. Overkill med 4 lag er det helt sikkert, men til hjemmebruk er det enklest og best og gjøre det slik da kostnaden ikke er veldig viktig. Om jeg betaler 100 kroner for 10stk. kretskort eller 50 er ett fett for meg.

Dessuten tillater det å kjøre ganske mange ampere gjennom controlleren. Jeg vet ikke hvor mye, men mer enn nok til mitt bruk vertfall. :)
pixel.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Har gjort om litt på designet og gjort den langt mer kompakt. Har også lagt til PTC sikring i 1206 SMD format og fjernet en inngang og en utgang.

Størrelsen på kretskortet er 61 x 40 mm og har fortsatt fire lag. Ett lag er beregnet til 5V/12V fra forsterker til LED og det andre laget er jord. De to resterende lagene blir brukt til signaler og annet.

Etter mine beregninger kan man lett kjøre 30 ampere gjennom denne. Beregningene er gjort på grunnlag av en online kalkulator for bredde på baner (bruker et helt lag til power og jord) og ratingen til disse skruterminalene.

Kommer uansett aldri til å føre så mye strøm gjennom denne kontrolleren. Jeg har en ledstrip på 15 meter som kun trekker 5-6 ampere på full guffe i fargen hvit. Skal jeg ha lenger led strips enn dette kommer jeg nok uansett til å bruke flere kontrollere. Men synes det er greit at det er overdimensjonert.

Ca. 200 kroner koster det og få produsert 20 stk. slike kretskort. Så er det ca. 50 kroner i komponenter pr. kort (inkludert mikrokontroller). Så det koster meg totalt 70 kroner pr. kort som er klart til bruk.

Man kan kjøre både 5V og 12V gjennom kontrolleren, avhengig av om man bruker 5V eller 12V LED strips. Man må bare huske på å sette jumperen i riktig posisjon slik at 12V input blir regulert ned til 5V som går til kontrolleren. Glemmer man dette så slipper man den ut den magiske røyken :)
pixel2.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Julebord med jobben i dag.

Kveldens mål:

1. Ikke sjekke opp kollegaer.
2. Ikke banke sjefen og eller fortelle hvordan firmaet skal styres.

Overholder jeg dette går det nok bra :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 23 okt 2022, 11:54 I dag ble vintervasken tatt på Rocket'en. Fortsatt en del småpirk igjen, men det kan vertfall gjøres innendørs :)

I samme slengen målte jeg batterispenningen for morroskyld. Ser ut til at jeg ikke bør frykte noe der med det første.

198DF5F1-BBDB-480A-8F77-4FF71065E367.jpeg
For en stund siden lurte du på hva hvilespenningen var etter noen timer. Jeg glemte hele greia, men her er hvilespenningen etter en drøy måned stillestand, uten noe start i mellomtiden. Garasjeporten har ikke engang vært oppe den siste måneden.

Temperaturen har ligget på rundt 0-10 grader.

Så her er dagens batterispenning @FredrikE24
hvilespenning.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en høy hvilespenning det der. 0,2V mer enn man kan forvente egentlig!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 nov 2022, 13:55 Det er en høy hvilespenning det der. 0,2V mer enn man kan forvente egentlig!
Ja, litt rart egentlig. Men det er vel bare bra det? Eller... :scratch

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4691
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Er vel enten eller, hadde jeg målt det med en av Fluke'ene mine, så hadde jeg tatt det for god fisk :P

Batteriet er vel nytt og sykkelen rimelig ny også :thumleft
Sist redigert av FredrikE24 den 27 nov 2022, 14:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Har forøvrig lekt meg litt i furtebua i dag. Bestilte meg slike WS2812B 5V RGB dioder som jeg koblet til mikrokontroller. Dette er dioder med innebygget chip så man kan bare gi dem mellom 3.7 og 5.5 volt uten noe motstand.
05FC1206-FC5A-4557-A6A3-4BCDD66CDE79.jpeg
Å slik ser dioden ut mens den lyser under et mikroskop :)
4BE4012E-009A-45B5-8915-57333C21CBBC.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 nov 2022, 14:39 Er vel enten eller, hadde jeg målt det med en av Fluke'ene mine, så hadde jeg tatt det for god fisk :P

Batteriet er vel nytt og sykkelen rimelig ny også :thumleft
Haha, ventet på den :knegg

Må bare presisere atjeg målte akkurat det samme med tre andre multimetere. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

Bjerknez skrev: 21 des 2021, 03:23
Toalmar skrev: 20 des 2021, 21:57 Tror nok kostprisen for en sånn liten boks du snakker om er mye mindre enn hva det her snakkes om.
Tipper det går en sted mellom 5g -> 10g for en boks på 2 x 1 x 1 cm. Går vi ut i fra du har en rull med PETG på 1 kg vil du få 100 bokser hvis det går 10g pr boks. Du får en rull PETG på 1 kg til kr 295,- så da vil kostpris bli ett sted mellom kr 1,50 og kr 3,00
Ja, det høres jo bedre ut... Men man skal jaggu meg selge store mengder før beløpet blir såpass at man føler man vinner noe på det. Spesielt når man tar tiden i betrakning.

___________

I dag har jeg forøvrig gjort ferdig controlleren som jeg skal sende til Roargutten. Blir spennende og se hva du får til vedrørende denne boksen :) Blir det suksess, så kanskje jeg kjøper en del bokser av deg :)

Jeg har dog byttet ut den gamle timeren med en litt mer sofistikert timer på denne som trekker mye mindre strøm i idle. Den gamle trakk 2.5mA uten last (idle) og den nye trekker 100uA (micro ampere). Altså 0.1mA.

Dette har egentlig ikke noen stor betydning i dette tillfellet, men følger man med på nyhetene vedrørende strømprisene, så er det jo greit og spare der man kan :lol

controller.JPG
Husker ikke hvem jeg sendte denne controlleren til, men vet @mekkern fikk en vertfall.

Har du mekkern samt andre som fikk den testet den ut noe mer? Funker den som den skal?

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

:thumleft funker som forventet den.
Holder powerbanken i "live"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 des 2022, 14:15 :thumleft funker som forventet den.
Holder powerbanken i "live"
Høres bra ut. Har du brukt den ofte? Har isolert den med teip? Blir den varm? :)

mekkern
Innlegg: 7526
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Bare teipet den inn med litt "klar" teip over lysdioden.ikke noe registrert varmgang egentlig.
Har brukt den noen ganger men forbruket på varmeelementet når det lå inne tømte batteribanken litt for kjapt dessverre.
men på lading av telefon brukt som gps så funker det bra.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez | Fomler rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 03 des 2022, 14:24 Bare teipet den inn med litt "klar" teip over lysdioden.ikke noe registrert varmgang egentlig.
Har brukt den noen ganger men forbruket på varmeelementet når det lå inne tømte batteribanken litt for kjapt dessverre.
men på lading av telefon brukt som gps så funker det bra.
Okay. Du skal ikke merke noe som helst til strømtrekket fra denne enheten alene. Det er så lite at det er ubetydelig i virkeligheten. At batteribanken tømte seg fort når du brukte varmeelement skal ha lite eller ingenting med denne modulen å gjøre. Hvis jeg forsto deg riktig?

Svar